Innovasjon for fremtiden i et handelsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

February 2015 En pølse i slaktetida -
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? : Hvilken rolle kan staten spille for å styrke.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Om å få det til!.
BIT-Møbel.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Hvordan være innovativ? Hva må til for å lykkes i dag? Vasshølet, Flesberg, 5. juni 2009 Torkil Bjørnson.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Arve Solheim CruSiN AS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Framtid - Samspill - Skaperglede
Digitalisering og digital kompetanse
Pioner på utvikling av bærekraftige løsninger
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon for fremtiden i et handelsperspektiv Vibeke Hammer Madsen Adm.direktør HSH vhm@hsh-org.no

Vibeke Hammer Madsen Adm.dir HSH Tidligere praksis: PA Consulting, Partner Statoil, Dir. HR & Business Support KS, forhandlinger og HR sjef Agfa Gevaert, salg Styreverv bl.a.: Aker Kværner ASA Aker Floating Production ASA VG AS Sariba AS Ungt Entreprenørskap styreleder Styret for Innovasjon – Forskningsrådet Euro Commerce, Bryssel

Foredraget Hva er innovasjon? Finnes det innovasjon og innovatører i handelsbransjen? Kunnskap om innovasjon i handelsbransjen Innovasjon i fremtiden

Hva er innovasjon? Fornyelse gjennom forandring Videreutvikling av noe bestående i en ny retning eller på en ny måte. Den tradisjonelle definisjonen av innovasjon er nye eller forbedrede produkter eller tjenester introdusert i markedet. I tillegg kommer: Nye eller forbedrede produksjonsprosesser Nye eller forbedrede forretningsmodeller og inntektsmodeller Nye eller forbedrede kundeopplevelse og/eller leveranse Eller som kunnskapsansvarlig i investeringsbanken Goldman Sachs sier det: ”Fresh thinking that creates value.”

Hvem driver med innovasjon? Forskningsrådet Innovasjon Norge Universiteter

Finnes det innovasjon i handelsbransjen?

Myter om bransjen Den minst innovative bransjen Kun en hjelpesektor Ingen forskning Lite bruk av teknologi Lav tetthet av ”hjernekraft” Ingen akademikere, kun kremmere

Men hvorfor er denne listen full av kremmere? Provoserende? Tankevekkende? Motiverende?

Sannheten: Fordi handelsnæringen er full av innovatører

Hvordan gjør våre medlemmer det? Omsetning

Produktivitetsveksten har vært størst i handelsnæringen Vekst i total faktorproduktivitet Kilde: ECON/Statistisk sentralbyrå

Norges fremtidige nasjonalformue?

En mann har i alle fall fått det med seg Sentralbanksjefens årstale: Handelsnæringen næring med største produktivitetsvekst de siste 20 årene

Kunnskap om innovasjon i handelsbransjen Så hvordan har dette skjedd?

Forskningsmidlene havner i det ”rustne”-triangel Forskningsmidlene fra statsbudsjettet havner her Forskningstettheten i industri-Norge er påfallende i forhold til hvor veksten finner sted Forskningsrådet LO NHO

Så hvordan har næringen blitt ledende på innovasjon? Verdikjeden har snudd; fra produksjonsorientert til markedsorientert Sterkt press på innkjøpspriser presser frem behov for innovasjon Mer effektiv logistikk er blitt en forutsetning Handelstrender som sterk vekst i private label, endrede handelsmønstre og sviktende forbrukerlojalitet skaper også behov for å tenke innovasjon Skal man være med i nettverket må man tenke innovasjon Det er ikke antall patenter som avgjør graden av innovasjon

Effektivitetspress presser frem innovasjon - Vi må effektivisere med minst 5% hvert eneste år Jens P. Heyerdahl/ Lehmkul foredrag NHH

Type innovasjon og bidrag til verdiskaping Kilde: Doblin Inc.USA HØY Mindre enn 2 prosent av alle innovasjonsprosjekter skaper 90 prosent av verdien FINANS PROSESS PRODUKT LEVERANSE FORETN. MODEL NETTVERK STØTTE PROSESS KJERNE PROSESS PRODUKT EGENSKAP PRODUKT SYSTEM SERVICE SALGS KANAL BRAND KUNDE OPLEVELSE

..men anerkjennes innovasjonen? Forskningen i denne sektoren er ikke som i industrien Resultatene kommer ikke i form av produkter, men i form av kunnskap. Denne ligger i hodene på hver enkelt handelsbedrift og kalles forretningshemmeligheter Hvordan kan vi nå målet om forskning som 3% av BNP når en hel sektor er borte?

Her trengs det mer kunnskap Hvordan kan vi være sikre på at denne produktivitetsveksten vil fortsette når vi ikke vet hvordan den har skjedd?

Mulige forskningsemner Konsepter (slutt-) bruker/kundedrevet utvikling Opplevelses-/verdiorientering Branding, nettverks- og forretningsmodelldrevet utvikling Verdikjeder og drivere for utvikling – overgang fra produkt- til markedsdrevet – e-handel og e-forretningsutvikling Alternative verdiutviklingsmodeller og deres drivere Kjedeutvikling og franchise – samspillet liten/stor og sentral/regional Kjøpesenter, effekter for privat og offentlig tjenesteyting (agglomerasjon) By/regional- og arbeidslivseffekter av alt det ovenstående

Innovasjon i fremtiden Bransjen står overfor et innovativt veiskille Hvordan skal innovasjonen øke og vokse? Produktivitetsveksten har vært stor, men: Henger norsk innovasjon med på internasjonale trender? Tør vi å ta steget videre til morgendagens innovasjon? Den åpne innovasjonen?

Eksempler P&G med-innovasjonslaboratorier IBM har omfavnet Linux Gruppe med folk fra ulike universiteter, leverandører og eksterne innovatører Belønning i form av andel av gevinst Resultatet: Fra 1/5 del til halvparten av all alle nye produkter utviklet med hjelp utenfra IBM har omfavnet Linux Resultatet et nytt, billig og robust software LEGO har inngått partnerskap med forskere fra MIT for å finne ut hvordan barn lærer Resultatet en helt ny LEGO serie hvor man kan designe egne roboter og figurer

Utfordringen er tosidig: Kunnskapen i bransjen er klar for innhøsting Vi må holde døren på gløtt for forskere som vil lære av oss Bransjen må investere for å så nye frukter Vi må invitere forbrukere og kunder inn i våre innovasjonsprosesser Hvordan?

Fremtiden ligger i nettverkene Det er ikke forskerne som sitter på ideene, det er selskapene selv, sammen med forbrukerne som sitter på morgendagens innovasjon Nettverk kan brukes til å teste ut ideer, og høste ideer. Kritiske forbrukere kan bidra til at vi raskt kan filtrere ut dårlige ideer og realisere de gode. Alternativet?

Innovate or die Det er ikke hvor ideene unnfanges som er avgjørende, men hvordan ideene bæres frem og hvor verdiene realiseres!

Innovatørene er morgendagens enere! Takk for meg!