Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Fra ord til liv Mars 2011.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Nettevett – utvidet versjon
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Informasjonsseminaret 2007
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriving for web •Fylkesbiblioteket i Akershus •10. mai 2010 •Nina Furu.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Salgsteknikker & Sosial media
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Muntlige presentasjoner
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
100 lure ord å lære.
Grunnkurs i webpublisering
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Kjøp av annonser og søk Basert på egne erfaringer, og eksempler på uttalelser hentet fra div forum på nettet, der disse leverandørene er diskutert!
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Roede-kurslederen på Facebook
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu

Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet AS •Kurs- og konsulentvirksomhet • • •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer

Noen nøkkeltall … •90 % av nordmenn har tilgang til Internett •90 % av disse har handlet på nettet siste år •Over 90 % av nettbrukerne sier at de ”ville valgt Internett først dersom de lette etter informasjon om produkter” •Det gjøres 20 millioner søkemotorsøk bare i Norge hver eneste dag •Nettet står for en stadig større del av norske bedrifters salg og markedsføring.

•Det er vel ingen grunn til at Vekstbedriftene skulle være annerledes?

Noen suksesshistorier

Suksessformelen X = Antall brukere som kommer inn til siden CR = Conversion Rate; prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre

De to tingene du må kunne •Sørge for at brukere kommer til siden (markedsføring) •Sørge for at sidene er optimale for å sikre konvertering

Hvordan få brukere til siden? •Søkemotorer •Annonsering •Epost-markedsføring •Katalogoppføringer •Sosiale nettverk •Med mer …

Søkemotorer

Søkemotorer – noen nøkkeltall •Det gjøres over 20 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge •Google alene står for over 85 % av all søkemotortrafikk i Norge (antagelig over 90 %) •91,7 % av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen •66 % av all trafikk inn til norske nettstedener kommer fra søkemotorer

Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap •Det krever bare at du vet hva du gjør

Annonse Organisk søketreff

Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes

Får du nok klikk her …

… havner du her

Hvor ser brukeren..?

Organisk søk •80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket •Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen –Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg

Annonsering:

Organisk søk

Hva styrer rangeringen?

Hva styrer rangeringen? •Relevans! •Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.

Forutsatt at sidene er indeksert … Unngå dårlige tekniske valg

Søkemotordreperteknologi

•Unngå alltid frames •Unngå menyer i flash eller java-script •Unngå menyer i grafikk/bilde •Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk

Dårlig teknisk kvalitet •Sjekk selv på •

Når det tekniske er ute av veien •… er det INNHOLDET det kommer an på •Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på •Google vekter forskjellige forekomster av ord forskjellig

Google vekter forekomster av ord •Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst •Deretter forekomst i overskrift •Deretter forekomster i linker •Deretter forekomster i brødtekst •Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning •Meta Keywords teller ikke •Bruk Meta Description riktig

Pass på hvilke ord du bruker •Les om triggerord her: • Article.publicShow;ID=2260http:// Article.publicShow;ID=2260

3 tips for bedre søkesynlighet •Finn ut hva dine brukere søker på når de leter etter dine produkter ( •Pass på at du bruker disse ordene i menypunkter, overskrifter, tekster og lenker •Design siden riktig (unngå grafikk-menyer, flash- menyer, noen typer java-menyer)

Nettmarkedsføring på lavt budsjett •Jobb for gratis søkemotorsynlighet •Lag noen enkle Google AdWords kampanjer •Registrer deg i gratis kataloger som og •Bytt lenker med relevante samarbeidspartnere •Skriv webadressen i alt materiell

Suksessformelen X = Antall brukere som kommer inn til siden CR = Conversion Rate; prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre

Hvordan lage gode sider? •Tenk på at sidene handler om bruker og brukers behov •Bruker kommer alltid til siden din av en grunn. Hva er de viktigste grunnene? •Svar på brukers viktigste behov alt i første skjermbilde.

Vil du ha noen raske gevinster? •Jobb med landingssidene dine! •Landingsside = den siden bruker kommer til når han har klikket på en annonse, en lenke i epostreklame eller lignende.

Landingssiden – noen tips •Ikke lenke automatisk til forsiden – det er nesten alltid feil •Lag separate landingssider for forskjellige annonser/produkter/kampanjer

Gjenta det visuelle inntrykket

Gjenta budskapet fra tekstannonse eller tekstmail

Sørg for å avslutte riktig •Hvis du vil at bruker skal gjøre noe, så kom med en ”call-to-action”; en oppfordring til å gjøre nettopp dette •Husk at bruker også ønsker å komme videre. Hva er neste skritt? •”Blindveier” bør ikke forekomme

Påmelding?

Noen grunnleggende regler •Få opp produktene dine, tydelig på forsiden •Ha produktkategorier eller tjenestekategorier i global meny •Oppgi all relevant informasjon –Priser –Adresse –Leveringstider etc. •Gjør det tydelig hvem du er og hva du driver med •Gjør det tydelig hva jeg skal gjøre for å bestille av deg (bestillingsskjema er bra!)

Min presentasjon •

Lykke til, og takk for meg! Nina Furu Mobil