Grunnleggende språklige ferdigheter - på tvers av fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
Skriving som grunnleggende ferdighet
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet
Elever som forskere i naturfag – med wiki
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Grunnleggende ferdigheter – Kunnskapsløftet som en literacy-reform
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Forståelsen av skriving i ny norsk læreplan og skriveprøver
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver I Norge: den vitenskapelige bakgrunnen Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Undervisningssektoren 2015
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Målsetting Forankre en forståelse for skriving som grunnleggende ferdighet hos hver enkelt lærer Ufarliggjøre idéen om skriving som grunnleggende ferdighet.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Nasjonale prøver Sandved skole
Tverrfaglig uke for LUT
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende språklige ferdigheter - på tvers av fag Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo k.l.berge@iln.uio.no

Disposisjon Hvor kommer begrepet ”grunnleggende ferdigheter fra”? Hva er den faglige referanserammen for ”grunnleggende ferdigheter”? Hvorfor er skriftkyndighet/literacy grunnleggende for læring og undervisning? Skriftkulturelle praksiser i arbeidsliv: noen eksempler Skriftkulturelle praksiser i fagene: noen eksempler Skriftkyndighetsprøving og –læring: noen internasjonale erfaringer og nasjonale utfordringer Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Grunnleggende ferdigheter: begreper under forhandling Begreper under forhandling blant ulike aktører: politikere, byråkrater, forskere, lærere, foreldre, pressen Kompetanse – Competence Ferdigheter – Skills Dannelse - Habitus,Literate Skriftkyndighet - Literacy

Hvor kommer begrepet ”grunnleggende ferdigheter” fra? St.meld. 30 (2003-2004) Kultur for læring Kompetanse knyttes til kompetansemål og generell læreplan Grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlig, digitale ferdigheter Dannelsesbegrepet gir mening til ferdighetsbegrepet Ferdighetsforståelsen knyttes til fagenes ”literacy” Grunnleggende ferdigheter knyttes til kompetansemål i fagene + egenverdi i og utenfor fagene Nasjonale prøver i tre av ferdighetene: skriving, lesing og regning + engelsk på 4., 7. 10. og 11. trinn Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Grunnleggende ferdigheter: framtredende meningsytrere Statsekretær Helge Ole Bergesen (H) Vi (…) la (…) hovedvekten på grunnleggende ferdigheter som utgjør de sentrale redskapene for læring og dannelse i og utenfor skolen. Det omfatter å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, kunne lese, kunne regne og kunne bruke digitale verktøy. Skolens sentrale læringsoppdrag er å gi alle elevene tilfredsstillende ferdigheter på disse områdene. Begrunnelsen er enkel: Dette er forutsetningen for all annen læring” (Bergesen 2006: 69).

Hvor kommer begrepet ”grunnleggende ferdigheter” fra? OECDs DeSeCo-begrep: de tre nøkkelkompetansene (”key competencies”) Interacting in socially heterogeneous groups Acting autonomously Using tools interactively, literacy: tre underkategorier Evnen til å bruke språk, symboler og tekst i samhandling Evnen til å kunne bruke språk og informasjon i samhandling Evnen til å kunne bruke teknologi i samhandling OECDs DeSeCo-dokument understreker ”literacy” som kjernen i kompetansene, såkalte ”critical competencies” Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor er skriftkyndighet/literacy grunnleggende for læring og undervisning 1? Literacy: studiet av skriftkultur og skriftkyndighet Kognitivistisk orientert literacyforskning Sosio-kulturelt orientert literacyforskning Praktisk-pedagogisk orientert literacyforskning Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor er skriftkyndighet/literacy grunnleggende for læring og undervisning 2? Hva er literacy? Potensialet for fag- og begrepsforvirring Skrive-/skriftteknologier Ulike former for skrift: alfabetisk skrift, piktografisk skrift osv. Skriftteknologier som forholder seg til talespråk vs. andre skriftsystemer: “Numeracy” “Multimodality” (“sammensatte tekster”) “Kontinuerlige” vs. “ikke-kontinuerlige” tekster Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor er skriftkyndighet/literacy grunnleggende for læring og undervisning 3? Viser forskningen at bruken av skrift og skriftkyndighet en forskjell? Svar: ja Skriften er en semiotisk ressurs som muliggjør, legger til rette for eller etablerer vilkårene for visse sosiale institusjoner, kulturelle samhandlingsmønstre og -prosesser og individuelle og kulturelle tenkemåter Jack Goody 1986. ”The Logic of writing and the organization of society” 1987. ”The Interface between the written and the oral” Betydningen av en utviklet skriftkyndighetstenkning som grunnlag for utdanningsreformer Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor er skriftkyndighet/literacy grunnleggende for læring og undervisning 4? Hvordan gir det mening å si at skriving er en grunnleggende ferdighet? Skriving (er en kompleks ferdighet som) gir: Støtte og hjelp til fremming av læring i fagene Tilgang til ressurser for demokratisk deltakelse Tilgang til ressurser for deltakelse i yrkeslivet Redskap for egenutvikling Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkulturelle praksiser i arbeidsliv: noen eksempler Et eksempel: studien ”En arbetsdag i skriftsamhället” av professor Anna-Malin Karlsson, Uppsala universitet Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkulturelle praksiser i arbeidsliv: noen eksempler Undersköterskan Snickaren Betongarbetaren Lastbilsjåfören ”Lilla röda boken” Journalen Svarta boken Texter på expeditionsdörren Egna anteckningar Avdelningens dagbok Avdelningens samlingspärm Almanacka Krönikebok osv… Ritning Bygghandling Märkningar på tejp Skyltar Följesedel Utsättningar Lista vid porttelefon Tidrapport Ritning(ar) Etiketter runt järn Markeringar på vägg Märkningar på saker Armerings-spesifikation Handskriven lista Lassinformation Fakturor Fraktsedlar Etiketter Färdskrivarkort Tankjournal Texter på bilen Text på tankautomaten Utlastningschemat Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkulturelle praksiser i fagene: noen eksempler hentet fra A. K Skriftkulturelle praksiser i fagene: noen eksempler hentet fra A.K.Øgreids studier Lengre, sammenhengende presentasjonstekster innenfor naturfag, samfunnsfag og RLE Labrapporten Leserinnlegg Rapport Intervju Empatitekster (brev, dagbok) Fagartikkelen med sskrivehandlinger: beskrive, greie ut, forklare, drøfte, diskutere, argumentere) Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkulturelle praksiser i fagene: noen eksempler hentet fra A. K Skriftkulturelle praksiser i fagene: noen eksempler hentet fra A.K.Øgreids studier Eksplorerende tekster (tenkeskriving) Logg Refleksjonsnotat Notater fra undervisningen Korte, oppstykkede tekster: spørsmål-svar, fyll-ut-oppgaver Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkyndighetsprøving og –læring: Internasjonale erfaringer Literacy-didaktikk som grunnlag for utdanningssystemet i New Zealand literacy i voksenopplæringen http://www.nzliteracyportal.org.nz/ literacy for folk med engelsk som førstespråk http://englishonline.tki.org.nz/ literacy for folk med andre språk enn engelsk som førstespråk http://www.literacy.org.nz/ Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkyndighetsprøving og -læring: nasjonale utfordringer 1 Hva slags skriftkyndighet finnes i skolen i dag, i fagene og på tvers av fagene? Hva slags skriftkyndighet vil vi skal vektlegges på ulike trinn? Hva slags skriftkyndighet vil vi skal vektlegges i fagene? Hva slags skriftkyndighet vil vi skal vektlegges på tvers av fagene? Hvordan til rette for en læring av relevant skriftkyndighet i fagene og på tvers av fagene? Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkyndighetsprøving og –læring: nasjonale utfordringer 2 Samordning med kompetansemål i læreplanen (arbeid pågår nå) Samordning mellom ulike typer grunnleggende ferdigheter: skriving, muntlighet, digitale ferdigheter (skapende ferdigheter) – og lesing (tolkningsferdigheter) Samordning mellom formative og summative prøver i lesing og skriving med eksamensprøver i fag: hva er forholdet mellom avgangsprøva i norsk og de nasjonale lese- og skriveprøvene? Forholdet mellom populasjonsprøver (regning, lesing) og utvalgsprøver (skriving) Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkyndighetsprøving og –læring: nasjonale utfordringer 3 Hva skjer med de grunnleggende ferdighetene det ikke er nasjonale prøver i? Problemet muntlighet… Hvordan omsette innsikter om resultater på nasjonale prøver til læring? Hvordan møte utfordringen fra samfunnets interesse for læringsresultater på skolene? jf. nettstedet Skoleporten http://skoleporten.bengler.no/ og Magnus Marsdals pamflett Kunnskapsbløffen (2011) http://www.manifest.no/boeker/kunnskapsbloeffen Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skriftkyndighetsprøving og –læring: nasjonale utfordringer 4 Hvordan samordne et nasjonalt vurderingssystem for de grunnleggende ferdighetene med klasseromsforankret tilpasset opplæring? Ja, hvordan i det hele tatt få lærere til å skjønne hva grunnleggende ferdigheter egentlig er og er ment å være…? jf. erfaringene dokumentert i NIFU STEP-rapporten Kunnskapsløftet – tung bør å bære? (42/2009) og rapporten fra Normprosjektets førprosjekt Developing National Standards for the Teaching and Assessment of Writing Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)