Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
Prosesstyring som styringsverktøy
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Det Digitale Trøndelag
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Smarthusteknologi.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
…å få ting gjort… via Vassli… Dialogseminar Levanger – en oppsummerende sluttkommentar April 2006 Oddbjørn Vassli Dialogseminar Levanger – en oppsummerende.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
Effektivisering av ansettelsesprosessen
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Lederstil og Motivasjon.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Strategikonferansen 2009 Kommentarer del 1 Molde kommune v/ Personal- og organisasjonssjef Mette Holand.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Neste samling. Dag 6 – regionvis (3) uke 41, 2014 Fra datastyrt til datainformert Mål: –Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Camilla Hall-Henriksen
Verdier og visjon i nye Stavanger
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune Servicekonferansen 29.oktober 2008

Molde kommune Molde kommune har i overkant av 24.000 innbyggere. Kommunen har ca. 1800 ansatte. Molde kommune er kjent for å ha en høy servicegrad ut mot innbyggerne. Visjon: Molde – stikker seg ut

Molde kommune ønsker å være i front når det gjelder å skape gode løsninger som kan gi brukerenen bedre hverdag.

Samhandling Kommuner som lykkes i fremtiden. Jobber ikke mer…….men smartere. Vi må bli dyktige på samhandling i egen organisasjonen og i regionen Utnytte ressurser og kompetanse bedre. Dette fører til bedre virksomhetsstyring og innbyggeren får bedre tjenester.

Hvorfor Sharepoint? Vi trengte et verktøy som kunne hjelpe oss å bli dyktigere på å få til samhandling og arbeidsflyt mellom kommunens forskjellige system. En arbeidsflate (et skjermbilde) Alle brukere vil anvende intranettet som den viktigste arbeidsflaten i sitt daglige arbeid, uansett hvilket fagsystem de anvender. Bilde blir ”skreddersydd” for hver enkelt bruker. Vi har store krav til sikkerhet og forvaltning av informasjon

Utdanningsdirektoratet De er pilot for statsetatene for å utvikle dette.

Balansert Målstyring – Nøkkelverktøy for organisatorisk kontroll Måleindikatorer er inndelt i følgende fokus-områder: Samfunn og livskvalitet Brukere Organsiasjon Medarbeidere Økonomi Molde kommune gjennomfører et bredt anlagt digitaliseringsprosjekt. Microsofts leveranse er ett av flere ledd i et denne digitaliseringen. Digitaliseringen foregår internt for å bedre produktiviteten blant de ansatte og forenkle deres hverdag. Denne delen av digitaliseringen innebærer at manuelle, papirbaserte og tunge saksbehandlingsprosesser og -systemer gradvis avløses av åpne plattformer med forenklet brukergrensesnitt. Parallelt digitaliseres kommunens grenseflate mot innbyggerne for å muliggjøre digital saksbehandling og tettere kommunikasjon med innbyggerne på nett. 7

Sharepoint suksess = ”grønne lys” innen to år Organisasjon Samarbeid på tvers Omstillingsevne Medarbeidere Deltakende, motiverte og ansvarsfulle medarbeidere Sharepoint som arbeidsflate gir: Et forenklet brukergrensesnitt mot dataverktøyene de ansatte benytter. Et felles verktøy, noe som forenkler opplæring og samhandling. Et skreddersydd grensesnitt for hver enkelt ansatt, basert på vedkommendes rolle og behov Samhandling og arbeidsflyt mellom kommunens forskjellige system. Alle brukere vil anvende intranettet som den viktigste arbeidsflaten i sitt daglige arbeid, uansett hvilken fagapplikasjon de anvender. Løsningen avløser dermed dagens mer tungvinte løsning, der ansatte veksler mellom Office-applikasjoner og tunge proprietære fagapplikasjoner. Økonomi ”Flaskehalser” fjernet 8

ePhorte - Saksbehandlerløsning og arkiv Innbyggertjeneste – eksempel: søknad om skoleplass / barnehageplass ANSATTES ARBEIDSFLATE INNBYGGERPORTAL ARBEIDSFLYT Mellomvare ePhorte - Saksbehandlerløsning og arkiv ERP Registrere søknad Logge inn minSide Opptakssystem BESVARE BEHANDLE AKSEPT/ANKE FAKTURERE TJENESTEN IDENTIFISERE AUTENTISERE MOTTAK / JOURNALFØRE KVITTERE MOTTAK SAKS- BEHANDLE arbeidsflyt Innbyggerne vil oppleve høyere kvalitet i tjenesteproduksjonen De ansatte får en enklere hverdag og blir mer produktive når prosesser og flyt blir integrert også med interne aplikasjoner. Trivsel og høyere produktivitet er viktig i en hverdag der kommunens oppgaver øker, men der tilgangen på arbeidskraft er begrenset Når manuelle og tunge prosesser kan erstattes av enklere og mer automatiserte verktøy, øker kvaliteten i saksbehandlingen

Hva ønsker vi å få igjen av investeringen ? Vi ønsker at Molde kommunes brukere skal oppleve høyere kvalitet i tjenesten fordi ansatte får mer tid til tjenesteproduksjon Bedre informasjon til ansatte – åpnere organisasjon – bedre samhandling – gir bedre virksomhetsstyring De ansatte får en enklere hverdag (større trivsel) når prosesser og flyt blir integrert også med interne tilpasninger – gir høyere produktivitet Når manuelle og tunge prosesser erstattes av enklere og mer automatiserte verktøy, bør kvaliteten i saksbehandlingen økes.

Det er ingen soloprestasjon å være god.