Synspedagogtjenesten på ytre Nordmøre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Ta livet og øyeblikket tilbake
4 Bruk øynene riktig.
13 Lese fra dataskjerm.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Bokanmeldelser..
Virkemidler og komposisjon
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Fritidslederen min roper hjelp!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Velkommen til Minde skole
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Synsvansker hos hørselhemmede
44 Hector om skikk og bruk I Norge
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
10 Superlesing.
3 Les bedre.
Dårlig kontakt i h/skulder
Kjennetegn og følgevansker
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Velkommen til foreldremøte!
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
EN BEDRE ARBEIDSHVERDAG Kaffekurset presenterer generelle retningslinjer for en bedre kontorhverdag og vil gjelde de fleste. Individuelle faktorer, eks.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
UKE 4 PLAN FOR 1.KLASSE januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Plan-Norsk Felles- samling 100- dagersfest ! 2 leggings - Norsk Gym 3 dag!Matte.
Universellforum 2016.
Øyets ulike deler og deres funksjon
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Å skrive noveller.
Dette er helt utrolig. Les alle tallene. Sakte linje etter linje
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Svaksynt student i en digital hverdag
Universellforum 2016.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Kom i gang med programmering!
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Synspedagogtjenesten på ytre Nordmøre Helsehuset, Fosnagata 13 6509 Kristiansund Tlf 71 57 52 55, sentralbord. Runar Alstad Fungerende synspedagog/optiker.

Kan synet være årsak til mine problemer?

Plageskjema Enkelt skjema med spørsmål som kan avsløre om synet kan være årsak til problemer. Synsrelaterte forhold kan være en medvirkende faktor til lese/skrive vansker. Mennesker som har slike vansker opplever sine vansker forskjellig. Noen har plager og sier fra om disse, mens andre har plager som har blitt en del av hverdagen og kan være årsak til problemer som nedsatt ferdighet i flere forskjellige fag fra norsk og matte til gym. Konsentrasjonsvansker og urolig adferd kan være resultat av synsvansker. Plageskjema er vedlagt på neste side og kan brukes som kartlegging av synet.

Plageskjema: Alltid Ofte Av og til Sjelden Nei Svie eller / kløe i øyne ? Tårer i øyne ved lesing eller på avstand (Tavle)? Smerte i øyne? Blunker mer enn vanlig? Gnir seg i øyne ved lesing? Lager grimaser ved lesing? Skjev hodestilling ved lesing? Lukker eller holder handa foran det ene øyet? Trøtt/sliten i øyne ved lesing eller ved TV/tavle? Tåkesyn ved lesing? Urolig eller skjelvende tekst? Tekst flytter seg eller bokstaver hopper under lesing? Problemer med å holde linja eller ved linjeskift? Peker på linja ved lesing? Er ukonsentrert eller lett å forstyrre under skole/lekse arbeid? Hodepine? (Hvor og når på dagen?) Nakke eller skuldre smerter? Kvalm? Svimmel? Andre observasjoner?

Synsundersøkelse Synsundersøkelse skal tas av personer med relevant utdannelse. Medisinsk utredning: Øyeleger. Skjeling, nyoppstått dobbeltsyn og synsfeltutfall skal utredes av øyelege. Utredning av barn med lese og skrivevansker bør foretas av en optiker som foretar tester av Visuell ferdighet. (Hvordan fungerer øynene i lesesituasjon?) Synspedagog: Tilrettelegging etter at beste synskorreksjon er funnet. Kan foregå på skole, barnehage eller i hjemmet. ”Det er ikke syn i øynene, øynene er kun ett redskap for at hjernen kan se.”

Hva kan du se etter? Plageskjema: (vedlagt) Flere kryss i ”alltid” eller ”ofte”. Øynenes evne til å fokusere på nært hold: Klarer personen å se på en blyant i 10 cm avstand uten at det ene øyet skifter stilling. Utføres tre ganger på rad. Øynenes evne til fokusering: Klarer personen å se tydelig 10 punkts skrift på 15cm. Øynenes evne til å følge ett objekt: Klarer øynene å følge tuppen av en blyant når den føres sakte rundt i ett 8 tall foran begge øynene i 30 cm avstand. Skal bare følge med øynene – uten å bevege hodet. Om ett eller flere av disse punktene ikke mestres bør personen utredes videre. Ta kontakt!

Kan du lese dette på 10 cm avstand? Hun er y han vi a vil en og inn p t Blank plate endre kanskje måler person En drikk ringer saft varm g gløder oftere Pæretre finner velbehag fore addere krysse Utenfor gatebarna importere politikken Den unge mannen vil ha ett glass vann for han er veldig tørst.

Visuell støy! Hvordan bør ett klasserom være utformet? Er det mye lys? Er det lite lys? Er vi blendet av sol? Hva har vi på veggen? Bør vi dekorere veggen med informasjon og bilder. Har vi alfabetet, tallrekka, engelske gloser, klokka, årstider, beskjeder, melkeliste, ordensvakter, gjennomgått pensum………… på veggen samtidig? Kan dette organiseres og bare tas frem når det skal brukes aktivt i undervisningen. For svaksynte, personer med redusert oppmerksomhet eller barn med konsentrasjonsvanker er riktig og mest mulig ryddig informasjon på veggene av stor betydning. Dette er også av stor betydning for velfungerende barn. Ryddig arbeidsmiljø = rolig arbeidsmiljø.

Noe å tenke på! Hodepine. Sitter nærme TV eller Tavle Fokuseringsproblemer, ser utydelig på nær. Ting skjer med teksten når eleven leser. Redusert øyemotorikk ex) mister linja. Bruker feile farger. Myser, kløe rundt øyne, grimaser. Lukker ett øye ved lesing. Liker ikke undervisning. (hater norsk!) Matte er ok – når det er tall (ikke tekst og farge). Problemer i gym eller generelt klumpsete. Urolig (klassens klovn).

Langsynthet Ser dårlig på nær. Moderate styrker ser godt på avstand Store styrker ser dårlig på avstand og nær

Nærsynthet Ser relativt godt på nær Dårlig avstand syn

Skjeve hornhinner eller astigmatisme Uklart bilde på avstand og på nær

Er briller/Kontaktlinser eneste løsning. Ved synsfeil korrigeres disse, og problemet kan være løst. Andre problemer Samsynsproblem. Hvordan fungerer øynene sammen? Fokuseringsproblem. Er teksten tydelig? Utholdenhetsproblemer. Lærevansker. Udefinerte problemer som konsentrasjonsvansker. Koordinerings problemer kan i gym (dybdesyn).

Ved spørsmål ta kontakt! Er det ønskelig med mer informasjon om syn og synsvansker, stiller vi gjerne opp på ett personalmøte eller i andre sammenhenger hvor dere ser det passer. Ta kontakt: Syns og audio pedagog tjenesten for ytre Nordmøre. Helsehuset, Fosnagata 13, 6509 Kristiansund Tlf 71 57 52 55, sentralbord eller mobil 922 95 72 Runar Alstad, Fungerende synspedagog/optiker. Henvisnigsskjema: http://www.pptytrenordmore.no/ Henvisningskjema til Syns- og audiopedagogtenesta

Litt om synets betydning ved lesing! http://www.statped.no/nyupload/94092/GunvorW_Syn_ bok-nett.pdf