Naturen som lekeplass for barnehagen Svein Barene og Camilla Blikstad Halstvedt Høst 2008
Program Uke 35 (i dag): info + lære knuter Uke 36 : Møte kl. 09 v hovedinngang man, tirs eller fre. Ut i skogen v Remmen, bygge naturlekeplass. Ellers bruke uka til planlegging i basisgruppa. Uke 46: Gjennomføring av naturlekeplass Uke 49: Innlevering av rapport/presentasjon
Rammeplanen for barnehagen 3.4 Natur, miljø og teknikk For å arbeide i retning av disse målene må personalet: – ta utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger og stimulere dem til å oppleve med alle sanser, iaktta og undre seg over fenomener i naturen. – inkludere friluftsaktiviteter og utelek i barnehagens hverdagsliv. – nytte nærmiljøets muligheter for at barna kan iaktta og lære om dyr, fisker, fugler, insekter og planter.
Hvorfor naturlekeplass? Naturopplevelser gir dype følelsesmessige erfaringer (følelsesmessig utvikling) Kjennskap til virkeligheten ved å være i naturen, allmennkunnskap Mangfoldige fysiske utfordringer virker oppbyggende for fysisk helse og motorikk Utvikle tilhørighet til nærområdet. Tilhørighet og trygghet er et fundament for livskvalitet og mening med livet. Naturen danner atmosfære for sosiale utfordringer gjennom lek og samarbeid i små grupper. Gledesfylte og nære opplevelser av planter og dyr som gjør at de opplever seg selv som en del av naturen. Danner grunnlag for en dypere naturvernforståelse.
På oppdagelsestur i skog og mark Ansvar for naturen rundt oss Å inspirere gjennom fortelling Pirre nysgjerrigheten Hallo
Små oppdagere Busker og trær Smådyr på land og i vann Sopp og bær Pinner, kongler, blader, mose Sportegn Fuglesang og andre lyder Sol og skygge
Insekter og småkryp Insekter er den gruppen på jorda som inneholder flest arter Alle insekter har 6 bein Edderkopper har 8 bein Skrukketroll er et krepsdyr
Innsamling av insekter Fallfelle På jakt under stokk og stein Slaghov Bankekjepp og laken Plastflasker og dramsglass, merkepenn Bestemmelses-litteratur Forstørrelsesglass Pinsett
Sopp man finner på veien… Sopp er viktige nedbrytere av organisk materiale Viktige for næring- og vann-opptak for de fleste planter
Krav Det pedagogiske opplegget og dets innhold i forhold til rammeplanens mål og deres mål for de aktuelle dagene vil være det viktigste. Bygge minst to ulike konstruksjoner på naturlekeplassen som f.eks gapahuk, rokkestokk eller annet. Gjennomføringsdagen MÅ dokumenteres med bilder.
Rapport fra naturlekeplass-prosjektet Målet med rapporten er å dokumentere hva som har blitt gjort, hvordan og hvorfor det var gjort og prosessen som førte fram til det ferdige resultatet. Planlegging - valg av sted - kontakt med barnehagen - materialer og utstyr - bygging og klargjøring Aktivitetskart over området Logg og fremdrift
Fotografering i barnehagen Husk at dere må ha skriftlig tillatelse fra foreldrene før dere kan ta fotografi av barn i barnehagen. Tenk på hvorfor du tar et bilde eller hvorfor du bruker bilde. Bruk bilde bevisst for å illustrere og ikke som illustrasjon.
Objektsamling 5 insekter/smådyr 5 sopp 5 trær (blader) 5 strand-organismer Innleveres uka etter Påske
Ut på tur! Varmt og vanntett tøy Støvler Sitte-underlag Mat og drikke Boka ”Lag en naturlekeplass” av Bagøien og Storli Notatblokk og skrivesaker Liten sag, øks og kniv (dersom har) Godt humør :o)