Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nasjonalforeningen for folkehelsen Datakurs og dataklubber
Alfhild - leder Østlandet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Sosiale nettverk Thomas Brevik Hovedbibliotekar Sjøkrigsskolen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”Nye biblioteklokaler – suksess eller katastrofe?”
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
v/ Merethe Skaug Sørensen
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Bibliotek og byarkiv i Tromsø Hvordan integrerer vi? Vår historie om å bryte et mønster og løfte blikket.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Etikk i pedagogisk arbeid
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Drammen bibliotek Utfordringer og muligheter Partssammensatt samarbeidsutvalg 10. september 2012 Tone Ulltveit-Moe og Monica Nyhus.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Modellkommunene Hva er unikt?
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
RFID på Deichmanske bibliotek
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale»
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
RFID på Deichmanske bibliotek. Innhold (forslag) Problemstilling Hva vi utforsket Metode/fremgangsmåte Mobilitet Våre funn Konklusjon.
Brukeratferd i norske storbybibliotek. Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Bibliotekplan for Troms Biblioteksjefmøtet 2011 Levanger, 8. juni.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Vi er nærmere en løsning …….
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
Forskningsstøtte ved UBA
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
RFID på Deichmanske bibliotek
Bibliotekloven i Norge
SØLVBERGET MAKERSPACE
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid - en kvalitativ undersøkelse av Hilde Ljødal JBI/HIO 2004 Presentasjon Hilde Ljødal – Asker bibliotek – har ansvar for medieregistrering/biblioteksystem -kjempespennende å få komme hit, morsomt å kunne bidra litt ved å presentere oppgaven/undersøkelsen min om biblio som off møteplass. Oppgaven er omfattende – trekke ut noe og håper det kan skape/inspirere til diskusjon og nye tanker? Ellers kan dere lese "boka" mi –ABMskrift BAKGRUNN: - 20 år

Problemstilling Hvilken betydning har biblioteket som offentlig møteplass? Hvilke møteplasser kan lokaliseres? Hvordan skapes møtene? Hvilken betydning har disse? Hvilke utfordringer gir dette folkebiblioteket sett i lys av den digitale og omskiftelige tida vi lever?

Teorigrunnlag Sosiologi og statsvitenskap Habermas - borgerlig offentlighet Skot-Hansen – sivilsamfunnet og folkebiblioteket Putnam, Oldenburg og Sennett: "det offentlige rom" – "sivilsamfunnets forfall" Goffmann – begrepene "front stage/back stage" Dvs.: høyintensive/lavintensive møter Tidligere bibliotekstudier

Metoder og datagrunnlag Kvalitative, halvstrukturerte intervjuer, intervjuguide Case: Majorstuen og Torshov filialer Formål: få frem et rikt og mangfoldig bilde av biblioteket som møteplass sett fra ulike perspektiv 2 forhåndsintervju med bibliotekledere 2 pilotintervju med bibliotekar og bruker 22 intervjuer med bibliotekarer, brukere, nøkkelpersoner og politikere i bydelene Frogner og Sagene Alder: 17-84 år Lydopptak: 20 timer

Analyse av intervjuene Basert på Skot-Hansens modell Inntak til sivilsamfunnet Bibliotekrommet Moralfilosofisk Det moralske rommet Sosiologisk Møtestedet Politologisk Debattforum

Utvidet analysemodell 1. Det verdibaserte rommet = "identitetskapende" 2. Det sosiale rommet = "møteplassen" 3. Det politologiske rommet = "debattforum" 4. Læringsrommet = "livslang læring" Formål med modellen: Synliggjøre møteplassene, verdien av dem, hvordan de skapes, hvem møtes og fremtidig potensial ved møteplassfunksjonen

Matrise - folkebiblioteket som møteplass eksempler på tiltak/tilbud Tiltak/Rom Det verdibaserte Det sosiale Det politologiske Lærings- rommet rommet rommet rommet "Møteplass" "Debattforum" "felles verdier" "sosialisering" "herredømmefri "livslang "identitetsskaper" "fellesskap" dialog" læring" Jentegruppa: X X X X Seniorsurf: X X Politikerbenken: (X) X

Konklusjon: Betydning av biblioteket som møteplass: Demokratibyggende= synergieffekt mellom ulike samfunnsgrupper=ALLE møtes, fri meningsdannelse, identitet til felles verdier , styrker livslang læring, valgmuligheten til å delta i fellesskapet, verdien av å være kulturresonerende menneske, ikke bare konsumerende Møter genereres via ulike planlagte tiltak/prosjekter i biblioteket i de ulike rommene og uformelt, spontant i det sosiale rommet. Det sosiale, fysiske rommet har større betydning en antatt

Konklusjon fortsettelse: Det sosiale offentlige rommet = et uformelt fristed, pausested = en lavintensiv møteplass "en park med uteservering", "du bowler ikke alene" Libraryness-faktoren: Bøker-Lesing-Stillhet gjelder, men kobling til ny teknologi er viktig. Brukere/politikere etterlyser: biblioteket må aktivisere brukere til å yte, bidra flere almennkulturelle tilbud, bedre PR, profilering av den fysiske møteplassen og OPPLEVELSER rundt bøker&litteratur

Konklusjon fortsettelse Betydning av biblioteket som møteplass: Utfordringer: bibliotekets egenverdi kontra det instrumentelle "nytteargumentet", må "ta pulsen" på nærmiljøet, være dynamisk, tørre å ta feil SAMARBEID+SAMHANDLING=synliggjøring Offentligheten som kritisk instans og biblioteket som nødvendig offentlig arena er ikke et avsluttet kapitel – du skal slippe "å bowle alene"

Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?