Sesjon 6: Scenario- analyse Bant Erik Bakken Knut Haanæs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Ungdomstrinn i utvikling
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
(Barne-og ungdomspsykologi)
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Øystein Pedersen Dahlen
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Definere og velge hovedmål og delmål
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Valgfag på Kastellet skole
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
A Merkantildata Company empowering your business.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Planleggingens utfordringer
Kvalitative forskningsmetoder
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
NY VRI Nina og Ingvild.
Det strukturelle perspektivet
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Kommunesektorens bruk av FoU
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Sesjon 6: Scenario- analyse Bant Erik Bakken Knut Haanæs Handelshøyskolen BI

Oppsummering av artikler og veien videre Hva er scenario- analyse Eksempler Gjesteforeleser:Bent Erik Bakken

Scenario-analyse Bent Erik Bakken background professional before ffi - office automation pa consulting microworlds inc - computer startup apple industrial corp - statoil etc current concerns da 2000 dci -how do you do that educational sivøk mit phd, org learningctr -2nd msot read mgt book in 90s 5 discipline

Organisasjonslæring Fremtidens organisasjoner vil måtte Eksperimentere mer Men vil ha mindre relevante historiske data å bygge eksperimentene på Bruke eksisterende data og kunnskap anderledes Bedre forstå de drivende kreftene, dvs systemstrukturen, I organisasjonen selv I dens omgivelser Foreta virtuelle eksperimenter Menneskelig intuisjon er svak mht dynamiske fenomener last point - exple 1: US beiggest real estate developer - reflecting re developers world over - this we know... reichman empire & the likes -> losses in the us r.e. led to govt guarantees for 500 busd had to be used to safeguard the ec system. in no - NOK 100 BNOK from re alone

Scenarios from uncertainties in initial conditions 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 15 25 35 45 55 65 Office rents, Boston $/sq ft

Scenarios from uncertainties in physical and decision making structure

3 SCENARIOS FOR CAPACITY UTILIZATION 1.00 1 0.94 0.88 4 8 12 16 Months

Scenario utforming og bruk Hva er et scenario Hvorfor scenarier Scenarioanalyse i et telekom selskap Prosess Resultater Scenario utforming Scenario bruk

Hva er et scenario ? Et internt konsistent bilde (maleri) av, eller vei til, en fremtid Utformet I tilstrekkelig detalj (men ikke mer) Kan være kvalitativt eller kvantitativt Mye brukt I militær langtidsplanlegging For å teste hvor godt mulige fremtidige styrkekomponenter og/eller operasjonsformer vil lykkes

Eksempler Eksempler ‘68: “Sovjetisk invasjon over nordflanken” ‘72: Shell Group Planning; “Fortsatt vekst I energiforbruk -> makt fra de syv søstre til den arabiske verden -> priseksplosjon sannsynlig” ‘87; Scenarier for Norge mot år 2000 ”Velferdsstaten kollapser” ”Det mangfoldige samfunn” ‘9x: telekom - fire mulige roller Karakterisert av et lite antall internt konsistente parametre

Hvorfor bruke scenarier ? Gjør det mulig å undersøke og formidle viktige usikkerheter i Organisasjonens egne strategiske ressurser Organisasjonens strategiske omgivelser Ulike formål a: objektive/analytiske b: subjektive/organisasjonslæring

(a) objektive/analytiske Teste alternative strategiers ytelse i flere fremtidssituasjoner for å velge eksempelvis Høyest forventet fremtidig ytelse Mest robust (gjør det best hvis alt går galt) Høyest mulige gevinst Iterativt utvikle ”den beste” strategien Få frem beslutningsfatters kvantitative preferanser for ulike alternative fremtidsplaner og - situasjoner

(b) subjektive/organisasjonslæring Beslutningsfattere utvikler intuisjon for gode/problematiske Handling/resultat ”par” Redskap for å utvikle tanker, diskutere og kommunisere

’9x: Telekom setting Tidlig 90-tall Nordiske telekom monopoler I ferd med å falle Grunner Teknologiske Politiske Konsekvenser Lavere (produksjons-) kostnader Øket etterspørsel Øket tilbud - konkurranse Inntrengere vil høyst sannsynlig ha lavere produksjonskostnader Forsvareren vil ha kundebasen Hva bør forsvareren gjøre ?

Scenario prosess Utvikle scenarier for å undersøke for de neste 10 år Usikkerhet mht Myndighetsbestemmelser Konkurransemiljøet Teknologisk utvikling og kostnader Kundesvar på pris- og produkt(lanserings)strategier

Rapportering til nøkkelgrupper Deltakere Markedssjef, Divisjon Konklusjoner førte til reorganisering Intern og ekstern analysegruppe Rapportering til nøkkelgrupper Distriktssjefer Ansattes representanter Gjennom Presentasjoner Kunstgallerier Rollespill Scenario-læring vektlagt

Resultater fase 1 Forståelse for viktige usikkerheter, gjensidige avhengigheter og deres underliggende dynamikk Kundebase kan forvsinne raskt Teknologiske endringer fører til nye veier å optimalt utnytte infrastruktur Gjenoppdaget Nic Negropontes ”Det som er I bakken skal opp I luften, og det som er I luften skal ned I bakken…

Mobiltelefonutvikling billig mht infrastrukturutvikling Digital -> ”uanede” utviklingsmuligheter 2000 scenario utviklet I 1994 viste 2 mill mobil-abonnenter Basis-abonnent viktig først (sterkt subsidiering) Senere må bruken kraftig økes gjennom nye tjenester Kundenettverk (kvalitet og størrelse) en viktig strategisk ressurs Som kan utnyttes

Scenario utforming Avhengig av Formål Type Utformingsmetode Prosess

Scenario formål (Analytiker) forståelse for fundamentale sammehenger Forbedring I mentale modeller - Scenario læring Aksept for ny strategi

Forståelse Utvikle konsekvensene av viktige interne og eksterne usikkerheter og muligheter Åpenbare svakheter I dagens strategi Teste hvor godt dagens/morgendagens organisasjon vil fungere I fremtiden

Scenariolæring Sett beslutningsfatter (eller andre) I nye, ukjente/virtuelle omgivelser Utvikle intuisjon for fremtidige årsaker og konsevenser

Aksept for ny strategi Gjenskap strategisk logikk hos dem som vil bli omfattet av ny strategi Og hos dem som skal implementere/detaljere den Og på den måten øke sannsynligheten for suksess I implementering

Scenario-typer Statisk / Dynamisk Kvalitativ/kvantitativ Still-bilde (av fremtiden) Forestilling Tar ikke forbindelsen fra nå og til fremtid eksplisitt opp (eks humanistisk intervensjon -Afrika) Utviklings- (fra nå til fremtiden) Forbindelse fra nå og fremover eksplisitt (eks telco) Kvalitativ/kvantitativ Verbal-muntlig beskrivelse Tallmessig understøtet beskrivelse

Utformingsmetoder Avhengig av bl a Sikre relevans Sikre kompletthet Beslutningsfatter input > Konservativ vinkling Sikre kompletthet Forskjelligartet bakgrunn hos bidragsytere Sjekkliste for scenariodimensjoner Zwicky’s Morfologi Fare for eksplosjon av antall scenarier FA 2000: 5x2x6x3x5x3x5x…x2 Sikre konsistens Konsistens-kontrollør Årsaksmodell Kvalitativ Kvantitativ

Utviklingsprosess Bestem formål Utform orkester av spillere Konflikternde behov Relevans Bredde Bestem type Bestem metode Utform scenario Bruk scenariet

Scenario bruk Formålsdrevet: Forståelse - > Analyse Scenario læring -> Spillere deltar Aksept for ny strategi -> Kommuniser visjon

Forståelse - > Analyse Kognitive kart Kausale kart Årsak-virkning Årsaksløkker Nivå- og flytdiagrammer Simulering Sensitivitetsanalyse

Scenario læring -> Spillere deltar Scenarioutvikling Idedugnad Fasilitator noterer seg (implisitte) kausalkjeder og kognitive kart Rollespill Spredning av innsikt Management Flight Simulatorer

Aksept for ny strategi -> Kommuniser visjon Brosjyrer, bøker Arbeidsbok-metoden Presentasjonsvideoer Management Flight Simulatorer

People Express

People Express

Oppsummering av artikler og veien videre Hva er scenario- analyse Eksempler Gjesteforeleser:Bent Erik Bakken

De Geus: “Planning as Learning” Globalisering og læring Suksess hindrer--og krise driver--endring Scenarier for å etablere dialog rundt endring Rollen til planleggings-staben Farer: teoretisering, komplisering og undervisning Scenarier for å utforske Spill og lek, ikke “undervisning” Team lærer bedre enn enkeltindivider

Globalisering og læring - en utvikling Markeder Kunnskap Kostander Natur ressurser