FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nettstedet – struktur.
Signatur 3.
Matematikk for yrkesfag
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
FYR Ny GIV
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
TIDSLINJER 1.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
TIDSLINJER nettsted.
ERGO FYSIKK 1 Lærebok ● Studiebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
MATEMATIKK 1T Lærebok ● Oppgavesamling ● Elevnettsted ● Lærernettsted
Alt-i-ett-bøker med elevnettsteder og felles lærerressurser.
«Raskt til kjernen av fagstoffet»
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Framtida nå – les og forstå!
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Signatur 3.
Hildegunn Støle Lesesenteret
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Lokal arbeidstidsavtale
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Velkommen til et nytt skoleår!
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samfunnsfagene. Hva er psykologi? Psykologi = ”Læren om sjelen” Vitenskap som omhandler atferd og mentale prosesser Men programfaget da?
Håvard Skaar i ”Enter – Veien mot en IKT-didaktikk” Svein Østerud.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Studieteknikk Bison.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Verktøy for å kartlegge holdninger
Samfunnsfag.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Prosjekt og forskningsrapport
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted

Forfattere ERIK SØLVBERG Rektor på Voss gymnas. Lang undervisningserfaring. Skrevet flere lærebøker for den videregående skolen. HANS ARNE KJELSAAS Rådgiver i Utlendingsforvaltningen. Bakgrunn: statsviter, lektor, redaktør og lærebokforfatter. THOMAS HYLLAND ERIKSEN Professor i sosialantropologi ved UiO. Utgitt mange bøker om samfunns- og kulturviten- skapelige temaer. Mottatt priser for sin forskningsformidling.

P R O F I L En klassiker Faglig grundig og solid Lett å orientere seg i – lett å lære fra God lesbarhet

HVA ER NYTT? Større format Oppdatert tekst – to nye kapitler Mange nye bilder Elevnettsted og lærerressurs

NOEN PEDAGOGISKE IDEER Varierte arbeidsmåter gir god læring Vekt på forklaringsmangfold i samfunnsfagene – ”den viktige konteksten” Se sosiale fenomener i lys av samfunns- vitenskapelige teorier

1 Jeg og samfunnet 2 Sosialisering – en livslang prosess 3 Massemedier – sosialisering og kommunikasjon 4 Avvik 5 Kriminalitet – en form for avvik 6 Kultur 7 Produksjon og arbeid 8 Kampen om godene 9 Hvordan er godene fordelt 10 Samfunnsvitenskapelige tenkemåter og metoder Ordforklaringer Register K A P I T T E L S T R U K T U R

Innledende kapittelside Hvert kapittel starter med et bilde som representere sentrale sider ved innholdet i kapitlet, og en oversikt over de læreplanmålene som stoffet i kapitlet er knyttet til.

Læreboktekst Teksttyper:. Hovedtekst. Margtekst. ”Eksempeltekst” Læreboktekst Teksttyper: * Hovedtekst * Margtekst * ”Eksempeltekst” * Fordypningstekst * Tabeller * Sammendrag * Oppgaver

Læreboktekst Teksttyper:. Hovedtekst. Margtekst. ”Eksempeltekst” Læreboktekst Teksttyper: * Hovedtekst * Margtekst * ”Eksempeltekst” * Fordypningstekst * Tabeller * Sammendrag * Oppgaver

Læreboktekst Teksttyper:. Hovedtekst. Margtekst. ”Eksempeltekst” Læreboktekst Teksttyper: * Hovedtekst * Margtekst * ”Eksempeltekst” * Fordypningstekst * Tabeller * Sammendrag * Oppgaver

Sammendrag Sammendrag til hvert kapittel oppsummerer hovedpunktene i kapitlet.

Oppgaver Oppgavesidene til hvert kapittel inneholder differensierte oppgaver (3 nivå) som gir elevene mulighet til å repetere sentralt fagstoff og arbeide med større faglige utfordringer.

Illustrasjoner Bilder og tegninger underbygger temaer som tas opp i tekster og oppgaver. Bildene kan brukes som utgangspunkt for refleksjon og aktiviteter. Bildetekstene er ofte formulert som spørsmål.

Bilder viser kontraster Eks. Konservatisme – kommunisme (s. 230-231)

Bilder viser variasjon Eks. Tradisjonelt og moderne jordbruk (s. 173)

Bilder viser utvikling Eks. Samlebåndsteknologi (s. 176)

FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN Et verk som krever noe av brukeren – og som gir mye tilbake