Kostnadsbilder i pleie og omsorg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
- en nyttig test i demensutredningen?
Kontostreng og annet artig…
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Styringsprinsipper Styringssystem
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Kostra Erfaring og praktisk bruk av KOSTRA Kostraforedrag Overhalla kommune Seniorrådgiver Helge Holthe – Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Overhalla
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Brukertilfredshet og KOSTRA
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
KS Effektiviseringsnettverk, rådmannssamling
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
1 1 Kommunal tjenesteproduksjon - Hvordan få med hele bildet?
Arbeidsgruppe KOSTRA IPLOS/KOSTRA Indikatorbehov.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
1 1 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Møte 16. januar 2013 Torild Fløysvik
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Demografikostnader Skaun kommune ( )
09: Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner.
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Husbanken og kommunene
Demografikostnader Luster kommune ( )
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Konklusjoner og oppsummering
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Splitte 254? (Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende)
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kostnadsutvikling fosterhjem
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Utskrift av presentasjonen:

Kostnadsbilder i pleie og omsorg Formål Identifisere muligheter for bedre styringsdata for hjemmetjenestene Vise muligheter for å splitte ressurs- og tjenestedata på ulike målgrupper i hjemmetjenesten Vise variasjon i ressursbruk pr bruker i ulike målgrupper hjemmetjenesten Vise muligheter for framtidig bruk av IPLOS-data og forbedring av KOSTRA Skaffe grunnlag for bedre vurdering og dialog om tjenesteprofil, prioriteringer og endringsbehov Skaffe lokal dokumentasjon til deltakerkommunene Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS Metode Aggregere IPLOS individdata til gruppering av brukerne etter funksjonsnivå (ADL), andre behovskjennetegn (eksempelvis diagnose) og mengde/type tjenester de mottar Koble aggregerte IPLOS individdata med grupperte økonomi-/ressursdata Teste reliabilitet for mulige nye styringsdata ved gruppering av koblede data etter alder boligarena grad av funksjonstap hos brukeren diagnose Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Kvalitetssikret datagrunnlag fra 13 kommuner IPLOS-data for 22 987 brukere av hjemmetjenester, hvorav 19 681 brukere med timetjenester Ressursdata: korrigert regnskap 2005 – brutto lønnsutgift inklusive sykelønnsrefusjon knyttet til direkte tjenesteyting –totalt 2,3 mrd. kr. Annen informasjon som gir grunnlag for gruppering av brukere og ressursdata i hensiktsmessige undergrupper Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Gruppere brukere og ressursbruk etter type boligarena KOSTRA-tallet Lønnsutgift pr tjenestemottaker skjuler for store variasjoner og splittes i 3: Ordinære hjemmetjenester Heldøgns omsorg for eldre (HDO) Heldøgns omsorg for utviklingshemmede (HDU) Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Gruppere brukere og ressursbruk etter funksjonsevne Gode nøkkeltall kan utvikles etter grad av funksjonstap hos brukerne, f. eks. brukere med lette, middels og tunge funksjonstap Best resultat med atskilte boligarenaer Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Gruppere brukere og ressursbruk etter alder Gruppering etter alder gir mening, men det er behov for bedre presisering av de høye utgiftene for brukere under 67 år Under 67: Utgiftene varierer ikke med alder. Derimot gir det mening å dele gruppen inn etter funksjonsnivå, særlig grad av kognitiv svikt Resultatene er et OBS i forhold til inntektssystemet for kommunene Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Prioritering og produktivitet – nye muligheter med IPLOS Prioritering kan forbedres ved å skille ut effektene av kommunens praksis for vurdering av brukerbehov og tildeling av tjenester Produktivitet kan forbedres ved å vise gjennomsnittskostnader for relevante utvalg av brukere etter funksjonsnivå, alder og boligarena Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Dekningsgrader – nye muligheter med IPLOS KOSTRA-dekningsgrad (andel av befolkning som har hjemmetjenester) vil forbedres ved å skille ut effektene av henholdsvis: Demografiske forhold (stor/liten andel eldre osv) Kommunens prioriteringsatferd, dvs praksis for å gi tjenester, åpent/trangt nåløye som påvirker hvor stor andel av befolkningen som får tjenester (andel lette/middels/tunge) Vise ordinære hjemmetjenester atskilt fra HDO/HDU Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

KOSTRA i dag og i framtida Kommune A: (et vanlig bilde): ”Åpent nåløye” for å gi litt tjenester til alle, ”smører tynt utover”, svak differensiering ut i fra brukerbehov, har mange eldre Vil i dag score: Høyt på prioritering (store utgifter) Høyt på dekningsgrad (mange får tjenester) Høy produktivitet (middels/lav gjennomsnittskostnad) Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

KOSTRA i dag og i framtida II Kommune B (mer sjeldent bilde) Middels raus praksis, ”trangt nåløye” for å gi tjenester til de med små behov, dekker større behov, god differensiering, mange eldre Vil i dag score: Middels på prioritering (begrenser utgiftene ved konsentrasjon om brukere med middels/større behov) Lavt på dekningsgrad (færre får tjenester) Lav produktivitet (høye gjennomsnittskostnader pr bruker) Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

KOSTRA i dag og i framtida III Styringssignaler pr i dag: svært godkjent til kommune A kommune B får signaler om å øke kapasiteten og bli mer produktiv Utvidet datagrunnlag for KOSTRA med IPLOS skaper grunnlag for nye nøkkeltall som viser: behovskjennetegn hos kommunens brukere kommunens praksis for vurdering av brukerbehov og tildeling av tjenester Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

KOSTRA i dag og i framtida IV Styringssignaler med nye nøkkeltall: Kommune A får gult lys: ”Er dette god fordelingspolitikk, vurder egen praksis”. Utvikle bedre differensiering og behovsdekning for brukere med middels – store behov. Kommune B får grønt lys: ”Godt samsvar mellom brukerbehov og tjenester”: God differensiering, OK prioritering (sum utgifter er middels), dekningsgrad er middels, produktivitet er tilfredsstillende - (Det er produktivt og effektivt å yte mye til brukere med store behov.) Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS

Nye muligheter med IPLOS. Konklusjoner IPLOS inn som grunnlag for KOSTRA – nye nøkkeltall knyttes til brukergrupper, alder, omfang/type funksjonssvikt og boligarena IPLOS bør justeres (kodeverk) IPLOS - en ny dimensjon som kan støtte kommunens interne dialog om utvikling av tjenestene på signal fra nye KOSTRA-tall Kommunesektoren må etablere egen kompetanse og organisasjon for å utnytte mulighetene i fellessonen mellom KOSTRA og IPLOS Kan få kritisk dårlig datakvalitet dersom data ikke anvendes Ressurssenter for omstilling i kommunene og Rune Devold AS