Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Med blikk mot fremtiden!
Litt mer om PRIMTALL.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Sørlandet Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Froland, Lillesand, Birkenes, Kristiansand, Søgne, Mandal, Vennesla, Songdalen, Marnardal, Audnedal, Lindesnes.
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Om skole og næringslivssamarbeid
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling folkestyre – kompetanse - samarbeid Tine Sundtoft fylkesrådmann Fylkesordførernes sommermøte 8. august.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Kristiansand – Byen som drivkraft
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Sist oppdatert november 2013.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Vest-Agder fylke Vest-Agder fylke Areal på 7.281 km2 172.829 innbyggere pr 1. april 2011 (økte med 2031 personer – vekst 1,2 %) Vest-Agder fylke består av 15 kommuner Internasjonal landsdel med innbyggere fra mer enn 140 land. Sørlandet – en ledende energi- og teknologiregion Landsledende innen nyetableringer (Internasjonal landsdel med innbyggere fra mer enn 140 land.) Industrifylke. Vi har sterke klynger innen offshore, drilling og engineering (NODE). Det industrimiljøet har en ordrereserve på 40 mrd kroner, 6250 ansatte og derav 60% ingeniører. De tyngste teknologiområdene er boresystemer, bølgekompensering, laste- losse og forankringssystemer og komplette plattformløsninger. De 10 største bedriftene (Eramet Kvinesdal, Alcoa Lista, Farsund Aluminium Casting, GE Healthcare Lindesnes fabrikker, Elkem Solar, Metallkraft, Vestas Casting, Xtrata Nikkelverk, Saint-Gobain Ceramic Materials og 3B-Fibreglass Norway) innen prosessindustrien har 3000 ansatte og omsetter for 10 mrd kroner.

Vest-Agder fylke Folkemengde 1. april 2011 endringene i 1. kvartal. Vest-Agder 10 Vest-Agder 172 829 421 1001 Kristiansand 82 562 168 1002 Mandal 15 007 47 1003 Farsund 9 390 -25 1004 Flekkefjord 9 000 -13 1014 Vennesla 13 399 65 1017 Songdalen 6 034 35 1018 Søgne 10 766 57 1021 Marnardal 2 247 20 1026 Åseral 916 4 1027 Audnedal 1 675 15 1029 Lindesnes 4 725 1 1032 Lyngdal 7 853 38 1034 Hægebostad 1 638 -1 1037 Kvinesdal 5 824 8 1046 Sirdal 1 793 2 (Internasjonal landsdel med innbyggere fra mer enn 140 land.) Industrifylke. Vi har sterke klynger innen offshore, drilling og engineering (NODE). Det industrimiljøet har en ordrereserve på 40 mrd kroner, 6250 ansatte og derav 60% ingeniører. De tyngste teknologiområdene er boresystemer, bølgekompensering, laste- losse og forankringssystemer og komplette plattformløsninger. De 10 største bedriftene (Eramet Kvinesdal, Alcoa Lista, Farsund Aluminium Casting, GE Healthcare Lindesnes fabrikker, Elkem Solar, Metallkraft, Vestas Casting, Xtrata Nikkelverk, Saint-Gobain Ceramic Materials og 3B-Fibreglass Norway) innen prosessindustrien har 3000 ansatte og omsetter for 10 mrd kroner.

Eksportfylke nr. 1 nr. 1 Eksportverdien av bearbeidede varer (det vil si utenom brenselsstoffer) fra næringslivet i Vest-Agder er høyest i landet. Eksportverdien var i 2009 på 23,7 mrd kroner. Hordaland hadde til sammenligning 17,8 Møre og Romsdal 16,2 og Rogaland 11 mrd. Agder er som tidligere nevnt verdensledende innen offshore næringen, og representerer et sterkt industrielt miljø. En intens konkurranse bedriftene imellom, samhandling med krevende olje- og gasskunder og strenge myndighetskrav har bidratt til at mange av bedriftene har oppnådd en unik markedsposisjon i sine segmenter. NCE Node organiserer 50 slike offshore bedrifter i vår region. Sammen arbeider vi for å sikre, øke og videreutvikle kunnskap som er nødvendig for både næringen spesielt, men regionen også generelt. Vest-Agder fylkeskommune arbeider aktivt sammen med disse næringsmiljøene.  

Eksport etter fylke og varesektor. Tradisjonelle varer. Mill. kr. 2010 Matvar herav fisk Råvarer Brenselsstoffer Bearbeidde varer IALT 333 728 55 953 52 424 13 146 55 480 209 150 Østfold 14 392 793 137 1 619 10 11 970 Akershus 11 055 63 1 152 21 10 819 Oslo 10 264 584 168 421 70 9 190 Hedemark 3 663 68 15 748 3 2 845 Oppland 4 941 48 - 212 12 4 668 Buskerud 13 642 30 1 2 287 6 11 320 Vestfold 22 117 89 22 608 10 805 10 615 Telemark 21 834 45 7 409 383 20 996 Aust-Agder 3 324 12 1 164 - 3 148 Vest-Agder 29 547 295 112 186 3 29 063 Rogaland 34 425 2 547 2 163 1 004 18 304 12 570 Hordaland 45 368 8 205 8 021 719 21 279 15 165 Sogn og Fjord 13 398 4 583 4 573 271 2 8 541 Møre og Romsdal 33 520 15 761 15 319 1 194 9 16 556 Sør- Trøndelag 9 744 4 379 4 288 219 1 5 145 Nord - Trøndelag 3 872 1 666 1 665 72 113 2 022 Nordland 16 540 6 297 6 237 308 - 9 935 Troms 4 264 3 601 3 543 41 - 621 Finnmark 4 223 2 779 2 755 888 460 96

Samarbeidet på Agder Kommuneavtalene Regionsamarbeid ATP-planen Næringslivssamarbeid Universitet Vei og jernbane Folkehelse, trafikksikkerhet, bredbånd, mobildekning, energi og klima, forskning, m.fl. Regionplan Agder 2020 Folkestyret: Fylkestingene i Aust- og Vest-Agder vedtok i juni 2010 en historisk felles regionplan for hele Agder. Regionplan Agder 2020 er en prioritering av viktige mål. Planen har som utgangspunkt at det er større mulighet for å nå felles mål gjennom samhandling og fellesskap i regionen. Arendal og Kristiansand har hatt en viktig rolle gjennom hele planprosessen i tillegg til regionrådene, regional stat, UiA, BI, næringslivet og frivillig sektor.   Fylkeskommunen har fire roller. Vi er tjenesteprodusent, vi er myndighetsutøver, vi er samfunnsaktør og vi er eier. Gjennom alle disse rollene søker vi samarbeid, f.eks mellom det offentlige og private, det lokale og internasjonale, mellom ulike organisasjoner, etater og forvaltningsnivå. God samhandling i landsdelen har medvirket til at vi har fått 4-felts motorvei mellom Grimstad og Kristiansand og at vi i 2007 fikk Universitetet i Agder.

Folkestyret: Fylkestingene i Aust- og Vest-Agder vedtok i juni 2010 en historisk felles regionplan for hele Agder. Regionplan Agder 2020 er en prioritering av viktige mål. Planen har som utgangspunkt at det er større mulighet for å nå felles mål gjennom samhandling og fellesskap i regionen. Arendal og Kristiansand har hatt en viktig rolle gjennom hele planprosessen i tillegg til regionrådene, regional stat, UiA, BI, næringslivet og frivillig sektor.   Fylkeskommunen har fire roller. Vi er tjenesteprodusent, vi er myndighetsutøver, vi er samfunnsaktør og vi er eier. Gjennom alle disse rollene søker vi samarbeid, f.eks mellom det offentlige og private, det lokale og internasjonale, mellom ulike organisasjoner, etater og forvaltningsnivå. God samhandling i landsdelen har medvirket til at vi har fått 4-felts motorvei mellom Grimstad og Kristiansand og at vi i 2007 fikk Universitetet i Agder.

Satsingsområder i Regionplan Agder 2020 KLIMA: Høye mål – lave utslipp DET GODE LIVET: Agder for alle UTDANNING: Verdiskaping bygd på kunnskap KOMMUNIKASJON: De viktige veivalgene KULTUR: Opplevelser for livet Viktigste grep – økt samhandling! Bare gjennom felleskap kan vi nå ambisiøse mål

Fylkessammenslåing (?) 9

Dårlig standard på E39 og E18 Rv 9 Setesdalen Arendal Tvedestrand Tvedestrand Kristiansands- pakke Vigeland – Osestad Ikke brukbar standard Brukbar/fullgod standard

Transportkorridor 3 Oslo – Stavanger Dekker en befolkningstett kyststripe med høy transportintensitet både for passasjerer og gods. Betjener 16 byer E18 Oslo – Kristiansand og E39 Kristiansand – Stavanger Jernbane - Sørvestbanen Viktige utenlandskorridorer stamnetthavn Kristiansand Kristiansand lufthavn, Kjevik januar 2011

Tunge kjøretøyer over grensen Rog/VA ÅDT tunge kjøretøy like stort som på fjellovergangene E16 Filefjell, Rv 52 Hemsedal, Rv 50 Geiteryggen, Rv 7 Hardangervidda og E134 Haukelifjell tilsammen januar 2011

Dårlig framkommelighet hele året januar 2011

Behov for å tenke nytt! Norge er på etterskudd når det gjelder infrastruktur (bane og vei) Stort etterslep på vedlikehold Behov for konsentrerte anleggsperioder og forutsigbare budsjetter Krav til realavkastning på jernbane er i Norge 4,5% - Petroleumsfondet gav 1% (98-08) Mulig å øke investeringene uten å få press i økonomien

Behov for å tenke nytt! Langsiktighet nødvendig i samferdsel Må bort fra årsbudsjett – prosjektfinansiering Utbygging av infrastruktur er investering for fremtiden og må ikke vurderes som andre utgifter på statsbudsjettet Bedre veier gir færre ulykker! Et samlet og tverrpolitisk Sørland mener staten må bevilge betydelig mer midler til samferdsel! Det er rom for å bruke mer midler over statsbudsjettet til infrastruktur!

Andre viktige samarbeidsfora Jernbaneforum Sør samarbeid mellom Rogaland, VA, AA, Telemark og Vestfold Riksvei Sørlandet (tidligere Stamveiaksjonen) avklarer felles prioriteringer for AA og VA Agder Kollektivtrafikk a/s Samarbeidsavtaler med alle kommunene i VA

Sørvestbanen Norges mest lønnsomme jernbane Sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen ”Grenlands-banen”

DET GODE LIVET: Agder for alle Vest-Agder har fortsatt betydelige utfordringer på levekår ved høy andel av uføre og stønadsmottakere Vest-Agder har utfordringer knyttet til kreftdødelighet, demens, barns tannhelse og røyking, Aust-Agder ligger høgt på selvmord, røyking, lav fødselsvekt og abort Likestillingsindeksen viser at Vest-Agder ligger lavere enn landsgjennomsnittet på alle områder Vest-Agder har noe lavere sysselsettingsandel enn landsgjennomsnittet Vest-Agder har en høyere andel enn resten av landet som velger yrkesfaglig utdanningsprogram

Sørlendingers helse og livskvalitet under lupen Anne Lene Dale, instituttsjef ved Agderforskning legger frem undersøkelse om Sørlendingers helse og livskvalitet. 90 prosent av innbyggerne i Agder mener de har god livskvalitet. Nesten 36 prosent av de trygdede sier imidlertid at de ikke har det så godt. Ni av ti sier at de har et godt liv

SØRLANDET ER EN VITAL LANDSDEL Bedrifter som er verdensledende på mange områder Forskningsmiljøer utvikler ny kunnskap og ny teknologi Økt samarbeid mellom bedrifter Økt samhandling med forskningsmiljøene fra bedrifter , kulturlivet og offentlig sektor Sterk satsing på kompetanse og utdanning Sørlandet er på gründertoppen Norges største eksportregion (ex petr.) Variert arbeidsmarked Et rikt, mangfoldig og urbant kulturtilbud Tradisjon og historie for internasjonal aktivitet FOTO: ANDERS MARTINSEN ©, DESTINASJON SØRLANDET

Sørlandet has a lot to offer! Summer, sun and a fantastic coast line Mountains and inland for hiking, hunting and fishing Short distances Attractions FOTO: ANDERS MARTINSEN ©, DESTINASJON SØRLANDET

”IS THIS THE COOLEST RIVIERA?” (THE NDEPENDENT) But the elemental beauty of the Skagerrak Coast is well worth saving for. It's great for cycling, walking, fishing and sailing, very child-friendly, and clean and safe (…) It's possibly the best place to go on holiday in the world. Turistenes konsum i Agderfylkene utgjorde i 2005 litt over 4 milliarder kroner, herav 1,47 milliarder i Aust-Agder og 2,57 milliarder i Vest-Agder. .

Photo: Anders Martinsen and Peder Austrud (bottom left)

Photo: Eirik Mykland, Morten Hemsett, Anders Martinsen

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Takk for oppmerksomheten! Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Avtale om belønningstilskudd til bedre kollektivtransport og mindre bilbruk 2009 – 2012 Biltrafikken gjennom bomringen i rushtid skal i avtaleperioden reduseres med 5 % sammenlignet med 2008. Den samlede biltrafikken i området skal ikke øke fra og med 2010, og helst reduseres. Bompengetakstene dobles i 2010, og ordningen med årskort opphører. Restriktive tiltak gjennomføres som angitt i belønningssøknad datert 22.1.09. Rushtidsavgift eller andre tiltak med tilsvarende effekt utredes Kommunene og fylkeskommunene vedtar en felles overordnet arealplan for regionen Sikre hinderfri framføring for buss og sykkel. forbedre busstilbudet , sammenhengende sykkelvegnett,

ATP-PROSJEKTET ORGANISERING AV ATP-utvalget ATP-areal ATP-transport Politisk Administrativt ATP-areal ATP-transport Grønt Næring Trafikkdemp. Kollektivtrafikk Landbruk Infrastruktur Sykkel og TS Folkehelse

Belønningsordningen 285 mill kr (09 – 12) Krav Dobling av bompenger 2010 Rushtidsavgift/ restriktive tiltak med tilsvarende effekt 2011 Stoppe trafikkveksten fra 2010 5% redusert rushtidsavgift 2012 5 km kollektivfelt/bussgater 8 stk park and ride anlegg 15 km gang/sykkelveg Park and ride, holdeplasser Bruk av midlene: Infrastruktur kollektiv 150mill kr Drift kollektiv 90 mill kr Sykkelsatsing 30 mill kr Planlegging, div 15 mill kr Kollektivfelt ved Blørstad i Vågsbygd. Bilene står, bussen går.

Konklusjon (Agderforskning): febr 2011 Høy livskvalitet i Agder! Rike har det betydelig bedre enn fattige Ingen større forskjeller på religiøse og ikke-religiøse Gifte og samboere med barn har høyere livskvalitet, er mindre ensomme og har bedre helse enn enslige Pensjonister (i utvalget) gjennomgående høy livskvalitet og er ved god helse. Menn opplever å ha noe dårligere helse enn kvinner Mennesker med dårlig helse og på trygd har det verst Trygdede er overrepresentert blant dem med vanskelig oppvekst

The Hogganvik runestone

Indikatorer til bekymring Vest-Agder: Kreft: Dødelighet menn: 20% over landgjennomsnittet og i landstoppen i nye tilfeller Demens: Stor forekomst av demens. Store mørketall. Dårlig tannhelse hos barn: Sier noe om barns oppvekstvilkår Røyking : Menn 25% over landsgjennomsnittet. Klare sammenhenger mellom røyking og kreft Aust-Agder: Selvmord: Menn nesten 30 % over landsgjennomsnittet Røyking menn: 20% over landsgjennomsnittet. I landstoppen i nye krefttilfeller Lav fødselsvekt: Nesten 20% over landsgjennomsnittet. En viktig levekårsindikator Abort: Nesten 10% over landsgjennomsnittet. En viktig levekårsindikator

Mange ulykker! Vest-Agder 2010 Personskadeulykker: 215 Personer drept: 12 287 personer skadet: Meget alvorlig : 4 Alvorlig : 15 Lettere : 268 januar 2011

5. jan. 2011 - E39 stengt i nesten 4 timer januar 2011

E39 - dårlig framkommelighet vinterstid E39 - dårlig framkommelighet vinterstid. Tunge kjøretøyer ikke tilpasset nordiske forhold januar 2011

Agder lykkelig over OPS-prosjektene! Utbyggingsfasen går raskt - tidlig samfunnsnytte! Har fått en god vei! 25 års ansvar for drift og vedlikehold sikrer helhetstenkning Ikke prismessig gevinst sammenlignet med overslaget! ? Økonomisk risiko hos entreprenøren

Ny E-18 Kristiansand- Grimstad åpnet 26.08 09

Vest-Agder og Rogaland 12 % av Norges befolkning Over 20 % av bearbeidede varer til eksport (ex. olje og gass ) Transport inn og ut av landet E39 svært viktig gjennomfartsåre for gods fra Europa og Sør-Norge via Kristiansand til Haugesund og Bergen Meget høy andel tunge kjøretøyer Over 200 tunge kjøretøyer måtte hjelpes i vinter januar 2011