1 Likemannsarbeid i LHL Generell presentasjon utarbeidet i november 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Arbeids- og Strategiprogrammet de viktigste satsningsområdene for organisasjonen de kommende to årene • Jeg vil også jobbe!
AKB-Pårørende en ressurs
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Motivasjonsgrupper Diabeteskonferansen 2010
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Likemanns- arbeid.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rolighetsmoen barnehage
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Møre & Romsdal fylkeslag  Treffsted siste torsdag hver måned på Oasen Kreative Senter  Ellers etter ønsker fra medlemmene  Setter i gang selvhjelpsgrupper.
R ETNINGSLINJER FOR KONTAKTFAMILIER : På sykehuset står det en perm fra oss med kontaktinfo om alle kontaktfamiliene, taushetsløfte, retningslinjer. Info.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforeninger
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Informasjon til fylkes- og lokallag
NFF FINNMARK.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
SELVORGANISERT SELVHJELPSGRUPPER Tilbyr fortløpende etter behov
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Fritid med Bistand.
Ny likepersonsordning
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Fremme helse og forebygge sykdom
Gry Nørstenget Fylkesleder
Kraften i likemannsarbeid
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Likemannsarbeid i NRF Del 1: Innføring i likemannsarbeid.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Likemannsarbeid i LHL Hei
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Erfaringsutveksling og praktisk info
Likeperson Navn:……………
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Velkommen til lynkurs i likemannsarbeid
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

1 Likemannsarbeid i LHL Generell presentasjon utarbeidet i november 2011

2 Hva er likemannsarbeid? Likemannsarbeid handler om •omsorg for hverandre • utveksling av erfaringer • møteplasser og aktiviteter

3 Definisjon av likemannsarbeid En organisert samhandling som skjer mellom mennesker som er i samme båt, og hvor selve samhandlingen har som mål at erfaringer skal utveksles på en måte som partene kan nyttiggjøre seg i sin hverdag. Sentralt i likemannsarbeidet står likemannen. (Sosial- og helsedirektoratet, 1994 og 2001)

4 Hva kjennetegner likemannsarbeidet? • personlig overføring av erfaringsbasert kunnskap til en annen i tilsvarende situasjon • utveksling av følelsesmessig støtte, men også praktisk hjelp (eks demonstrasjon av øvelser) • frivillig, ulønnet arbeid organisert av en organisasjon for funksjonshemmede (eks LHL) • supplement til, og ikke en erstatning for, næromsorgen (familie/venner) og omsorg gitt av profesjonelle (helse- og sosialarbeidere, etc.) • aktivitetene er ledet av en eller flere likemenn

5 Hvorfor skal LHL drive likemannsarbeid? A) Sosial kontakt – fellesskap med andre i samme situasjon • hjelp ut av ensomhet og isolasjon • erfaringsutveksling • tilhørighet og samhold • støtte og forståelse • gjenkjennelse (”jeg er ikke alene”) B) Økt kunnskap om egen sykdom/situasjon •gjennom erfaringsutveksling læres nye strategier for mestring av sykdom og nye måter å ta i mot informasjon på skaper trygghet og økt selvinnsikt C) Praktisk hjelp og veiledning D) Bedre livskvalitet

6 •aktivitet avler ny aktivitet (”ringer i vannet”) •lokale likemannstiltak skaper oppmerksomhet om organisasjonen •lokallaget får økt kunnskap om medlemsgruppens situasjon og behov •av stor betydning for det samfunnspolitiske arbeidet Likemannsarbeid = organisasjonsutvikling Hvorfor skal LHL drive likemannsarbeid?

7 Likemannsaktivitet i LHL • Likemannskontakter på telefon (telefontjeneste) • Likemann og besøker (besøkstjeneste) • Likemannsarbeid på sykehuset:  likemannstjeneste på sykehusets avdelinger  likemannsaktivitet på sykehusets lærings- og mestringssenter (LMS) • Likemannsarbeid i grupper:  Trimgrupper: Fysisk aktivitet (hjerte- og lungetrim), vanntrim, trimdans og seniordans, stavgang, ski, sykkel, golf, boccia, turorientering, osv  Samtalegrupper/erfaringsgrupper/ støttegrupper  Matlagingsgrupper (matglede)  … og mange, mange flere!

8 For lokallaget handler likemannsarbeid om: •At laget har tilbud om ”noen å snakke med” (likemenn) for personer som nylig har fått en diagnose, for kronikere og pårørende •At laget har tilbud om likemannsaktiviteter som handler om å mestre sykdommen (eks. treningsgrupper/fysisk aktivitet ledet av likemenn)

9 Hvem kan være likemenn i LHL? Medlemmer av LHL som: • selv har en diagnose eller er pårørende • har bearbeidet den første tiden med sykdom • er trygg på seg selv • har tid og interesse for likemannsarbeid og lyst til å gjøre en innsats for laget • har kunnskap om LHL

10 Hva kreves av en likemann? •interesse og lyst til å engasjere seg som likemann •evne til å lytte og sette den andre i fokus (være tilstede i samtalen her og nå) •evne til å gi og dele av egne erfaringer •evne å ta den andres perspektiv og respektere vedkommendes valg og historie •evne til å motivere og inspirere •evne til å samarbeide vise omsorg og innlevelse, men kunne sette egne grenser (kunne skille mellom egne og andres problemer) • For likemenn tilknyttet enkelte likemannstiltak kreves det at de er røykfrie •Likemannen skal ikke utgi seg for å være ekspert/fagperson

11 Hvorfor engasjere seg som likemann? (1) •Ta i bruk erfaringskompetansen på det å leve med en diagnose/det å være pårørende •Dine erfaringer kan være en god støtte for andre i samme situasjon! •Du kan gjøre en innsats for LHL og lokallaget!

12 Hvorfor engasjere seg som likemann? (2) •Du opparbeider erfaring, kunnskap og ferdigheter gjennom deltakelse i likemannsaktivitet. Dette bidrar til å utvikle deg som medmenneske! •Likemannsarbeid er en givende og meningsfull aktivitet som skaper trivsel og glede, positiv energi og økt livskvalitet for de som deltar.

13 Økonomisk støtte til likemannsarbeidet • laget kan søke likemannsmidler til oppstart og drift av et likemannstiltak. • likemannstilskuddet kan finansiere tiltaket helt eller delvis. • likemannsmidlene følger kalenderåret • det søkes på eget skjema som fås ved henvendelse til LHL Hvordan finansierer LHL likemannsarbeidet? I 2011 mottok LHL kroner i offentlig støtte (ordinært likemannsarbeid) I tillegg bruker LHL av egne midler til likemannsarbeidet

14 Søke og rapportere likemannsmidler Søknadsfrister Rapporteringsfrister •15 juli for tiltak som har fått tilsagn om midler for 1 halvår •15 januar påfølgende år for tiltak som har fått tilsagn om midler for 2 halvår eller hele året.

15 Lokale utfordringer •Laget må synliggjøre sin likemannsaktivitet. Informasjon om likemannsaktivitet bidrar til å rekruttere både deltakere – og på sikt nye likemenn. •Lagets medlemmer (likemenn og øvrige deltakere i likemannsaktivitet) må snakke varmt om likemannsarbeidets positive gevinster (rehabiliterende effekt, sosial kontakt, mulighet for erfaringsutveksling, etc.) i alle sammenhenger (personkontakt/samtaler, på møter/samlinger, i brosjyrer, avisintervjuer osv.)

16 Lokale utfordringer •Rekruttering av likemenn må foregå kontinuerlig •Gjennomføre likemannsopplæring som studieaktivitet (kurs) •Informere om igangsatt aktivitet til: –Administrasjonen i LHL –Andre lag i området –Likemannstjenesten ved aktuelle sykehus –Rehabiliteringsinstitusjonene –Kommunehelsetjenesten, fastlegene Husk kunngjøring i nærmiljøet (aviser, oppslag, brosjyrer, lokale nettsider) Ta kontakt med LHLs administrasjon ved behov for bistand og veiledning

17 Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker livet. Nils Kjær