DYSLEKSI OG DYSKALKULI En liten presentasjon av: #NAVN#
Hvem er Dysleksi Norge? Interesseorganisasjon for alle med lese-, skrive og mattevansker Opprettet i 1976 som NILS (Norsk Interesseorganisasjon for Lese- og Skrivehemmede) Har nesten 7000 medlemmer, 45 lokallag Medlemskap koster 250,- i året + 50 for husstandsmedlemmer
DYSLEKSI Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske Omtrent 5 % har dysleksi Omtrent 20 % har generelle lesevansker Dysleksi Norge arbeider for alle med lese- og skrivevansker! Generelle lese- og skrivevansker kan bl.a skyldes: Konsentrasjonsvansker Dårlig opplæring Sosiale forhold osv…
ALL-undersøkelsen fra 2005: Egil Gabrielsen, førsteamanuensis ved Universitetet I Stavanger
Dyskalkuli Dysleksi Norge jobber også med dyskalkuli Dyskalkuli er ikke like kjent som dysleksi Matteangst omtales en del 6 av 10 elever på ungdomsskolen har matteangst
HVA ER… …dysleksi: Det er en fonologisk vanske. Elever med dysleksi har problemer med lydene i språket, og ofte arbeidsminne. …dyskalkuli: Det er en slags forstyrrelse i samspillet mellom elevens måte å lære på, elevens evner og anlegg, og innholdet i matteopplæringen.
KJENNETEGN… …på skrivevansker: Dobbelt konsonant (man = mann, forberredt = forberedt) Bokstavene bytter plass (klarte = klatre, starks = straks) Sammensatte ord (motor sykkel = motorsykkel) Bokstaver utelates i ord (væreser = værelser, midt = mitt) Ordet skrives lydrett (domme = dumme, gjærne = gjerne)
KJENNETEGN… …på lesevansker: Problemer med å lese høyt Det tar lang tid å lese Linjene eller bokstavene kan ”hoppe” på papiret Det er vanskelig å lese tekst på TV eller kinoDet er vanskelig å lese håndskrift (også sin egen) Det er vanskelig å forstå eller uttale lange ord Det er lettere å forstå en tekst som andre leser høyt enn om man leser den selv
KJENNETEGN… …på mattevansker: Mangler metoder for å pluss, minus gange og dele. Gjør ofte feil når du leser, skriver og pugger tall. Er sjelden klar over feilene selv! Samme type feil med bokstaver er sjeldne. Glemmer fort det du har lært Dårlig steds- og retningssans – og tid! Problemer med å følge resultatene i sport og spill
Tilpasset opplæring Læreren må ha kunnskap Alle kan lære! Læringsstiler Bruke forskjellige metoder Spesialundervisning
LEKSER Skole-hjem samarbeid Egen plan for lekser i ferdighetene man har vanske i! Mestring Kontroll over egen læresituasjon!
Hjelpemidler Hvilke finnes? Opplæring i hjelpemidler Hvordan bli god i hjelpemidler Kompenserende! Selvstendighet
Noen nyttige hjemmesider www.dysleksinorge.no www.dyskalkuli.net www.matematikk.org www.statped.no www.lovdata.no www.barneombudet.no
TAKK FOR MEG!