Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen
Lillehammer – mange sterke enkeltnæringer og kompetanseområder
Lillehammer Turist og Snowball - regional kraftsamling
SNOWBALL Visjon: Europas mest komplette region for vintersport og opplevelser SNOWBALL Visjon: Europas mest komplette region for vintersport og opplevelser Reiseliv og opplevelser Markeds- og salgsutvikling Vintersport Toppidrett Produktutvikling – 6 tema Anlegg Merkevarebygging - Lillehammer Arrangement Kompetanse – og nettverksbygging • En reise verd 365dg i året • Dobling av verdiskapingen • 2 mill nye gjestedøgn (1+1) • 2/3 av veksten fra internasj.m. • En reise verd 365dg i året • Dobling av verdiskapingen • 2 mill nye gjestedøgn (1+1) • 2/3 av veksten fra internasj.m. • Lillehammer-reg skal bli Europas fremste vintersportsregion på utdanning, FoU, toppidrett, arrangement og opplevelser • Ledende kompetansesenter for nyskaping og næringsutvikling innen sportsturisme og opplevelsesbasert reiseliv • Lillehammer-reg skal bli Europas fremste vintersportsregion på utdanning, FoU, toppidrett, arrangement og opplevelser • Ledende kompetansesenter for nyskaping og næringsutvikling innen sportsturisme og opplevelsesbasert reiseliv
Arrangementutvikling
Slik startet det….. • Lillehammer har lange tradisjoner som vintersportsarrangør
Arrangementsforum Hvem er med ? Arrangører: World Cup Kvitfjell. World Cup Nordisk, Birkebeinerarrangementene. Anleggseier: Lillehammer Olympiapark Næringsliv: Lillehammer Sentrum Drift, Strandtorget, Lillehammer Turist, Eidsiva. Offentlige: Regionrådet Sør- Gudbrandsdal, Regionrådet Midt Gudbrandsdal. Øvrige:Lillehammer Kunnskapspark og Lillehammer Etterbruk ‘94
Overordnet målsetting • … arrangement skal bidra til at Lillehammerregionen skal være en attraktiv sted bo, arbeide og besøke. • arrangement skal ha fokus på regionens egne innbyggere, næringslivet og tilreisende enten de bor i private hytter eller kommersielle senger. • … bidra til å samordne og videreutvikle gjennomføringen av store nasjonal og internasjonale arrangementer i Lillehammer- regionen. Være en pådriver og nettverksbygger i arbeidet med regionens arrangementsstrategi.
Hva gjør jeg??? • Motivere helhetstenkning • Leder forumet • Fysisk med i arrangement • Bistå med å skaffe og/eller videreutvikle nye arrangement • Markedsføre, videreutvikle merkevaren Lillehammer • Samspill arrangement og næring • Oppdatere kalender- fire års perspektiv • Arrangementsutstyr- oversikt-kartlegging • Strategi og kriterier
Arrangement som synergiskapere Arrangementsbuketten i Lillehammerregionen er fargerik og innholdsrik. Hvordan skal man sikre arbeidet med å i økende grad systematisk bruke arrangementene for å skape trafikk og økt vekst for reiselivet og andre næringer ? – og hvordan betaler de tilbake til arrangørene ? Hvordan bruke arrangementene for å skape internasjonal vekst ? Hvordan trygge arrangementene som trivselsfaktorer – øke attraksjonskraften og bolyst i Lillehammerregionen ? Hvordan kan arrangementene øke aktiviteten og rekruttering i lag og foreninger ?
En hel region blir samlet
TV-seere……
Birken-en mulighetens arena
De Seks store
Nye arrangement
Norwegian Skating Festival • Idretten er eier • Brobyggerprosjekt • Utviklingsmiljøet i førersetet • Reiselivet med fra dag en • Idrett og folkefest
Langsiktig planlegging
Arrangementsoversikt • Mesterskap: • 2010: EM håndball desember • Prosjekt: • Ungdoms-OL 2016 • Alpin-VM 2017 • EM-curling 2013 • Ski-VM 2023? • Nytt OL? • Årlige arrangement: Birkebeinerarrangementene,World Cup Kvitfjell,World Cup Nordisk,World Cup Telemark,Norwegian • Skating Festival
Fokus 2011 • Fyll arenaen (publikumsuksess) • Arrangementsfond - risikofinanssiering • Arrangementsportal • Videreføre forumet- opprette kulturforum • Arrangementskalender • Arrangementskriterier • Fødselhjelp nye arrangement • Dokumentasjon
Vi deler gjerne.. • Nyhetsbrev Nyhetsbrev • / snowball • Snowball konferansen november – program og påmelding på hjemmesiden