Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Advertisements

Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Norges Seilforbund Fra nybegynner til OL-vinner. Norges Seilforbund Seilsporten skal engasjere mennesker i alle aldre til en livslang og sunn livsstil.
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Mål! Gi forståelse for hvordan norsk svømming er bygd opp
Youth Olympic Games – IOCs nye storsatsing
Innovasjon Rogaland Strategiforslag: Nyskapingsprosesser.
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Valdres Destinasjon AS
Øyer ungdomsskole.
Visjon Idrettsbyen Bergen ”et steg foran ”. Hovedmål for Bergen som idrettsby Forsterke Bergen sin posisjon som en av Nordens mest attraktive idrettsbyer.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
HKØ AS OG / ELLER Motorsenter.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Kongsbergregionen Regional Innovasjon .
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
TRYVANN VINTERPARK FREMTIDSVISJON
Strategi og handlingsplan
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Idrettsarrangement som næringsutvikling
1 DESTINASJONSUTVIKLING Idrettsarrangement er destinasjonsutvikling: Sport-turisme: Deltakerdrevne arrangement Publikumsdrevene arrangement.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Plan for kompetanse og identitet
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
ønsker Idrettslagene i Nye Asker velkommen til allmøte
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Tall og fakta om reiselivsnæringen
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Samarbeid som løfter alle
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
Kreative og kulturbaserte næringer
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen

Lillehammer – mange sterke enkeltnæringer og kompetanseområder

Lillehammer Turist og Snowball - regional kraftsamling

SNOWBALL Visjon: Europas mest komplette region for vintersport og opplevelser SNOWBALL Visjon: Europas mest komplette region for vintersport og opplevelser Reiseliv og opplevelser Markeds- og salgsutvikling Vintersport Toppidrett Produktutvikling – 6 tema Anlegg Merkevarebygging - Lillehammer Arrangement Kompetanse – og nettverksbygging • En reise verd 365dg i året • Dobling av verdiskapingen • 2 mill nye gjestedøgn (1+1) • 2/3 av veksten fra internasj.m. • En reise verd 365dg i året • Dobling av verdiskapingen • 2 mill nye gjestedøgn (1+1) • 2/3 av veksten fra internasj.m. • Lillehammer-reg skal bli Europas fremste vintersportsregion på utdanning, FoU, toppidrett, arrangement og opplevelser • Ledende kompetansesenter for nyskaping og næringsutvikling innen sportsturisme og opplevelsesbasert reiseliv • Lillehammer-reg skal bli Europas fremste vintersportsregion på utdanning, FoU, toppidrett, arrangement og opplevelser • Ledende kompetansesenter for nyskaping og næringsutvikling innen sportsturisme og opplevelsesbasert reiseliv

Arrangementutvikling

Slik startet det….. • Lillehammer har lange tradisjoner som vintersportsarrangør

Arrangementsforum Hvem er med ? Arrangører: World Cup Kvitfjell. World Cup Nordisk, Birkebeinerarrangementene. Anleggseier: Lillehammer Olympiapark Næringsliv: Lillehammer Sentrum Drift, Strandtorget, Lillehammer Turist, Eidsiva. Offentlige: Regionrådet Sør- Gudbrandsdal, Regionrådet Midt Gudbrandsdal. Øvrige:Lillehammer Kunnskapspark og Lillehammer Etterbruk ‘94

Overordnet målsetting • … arrangement skal bidra til at Lillehammerregionen skal være en attraktiv sted bo, arbeide og besøke. • arrangement skal ha fokus på regionens egne innbyggere, næringslivet og tilreisende enten de bor i private hytter eller kommersielle senger. • … bidra til å samordne og videreutvikle gjennomføringen av store nasjonal og internasjonale arrangementer i Lillehammer- regionen. Være en pådriver og nettverksbygger i arbeidet med regionens arrangementsstrategi.

Hva gjør jeg??? • Motivere helhetstenkning • Leder forumet • Fysisk med i arrangement • Bistå med å skaffe og/eller videreutvikle nye arrangement • Markedsføre, videreutvikle merkevaren Lillehammer • Samspill arrangement og næring • Oppdatere kalender- fire års perspektiv • Arrangementsutstyr- oversikt-kartlegging • Strategi og kriterier

Arrangement som synergiskapere Arrangementsbuketten i Lillehammerregionen er fargerik og innholdsrik.  Hvordan skal man sikre arbeidet med å i økende grad systematisk bruke arrangementene for å skape trafikk og økt vekst for reiselivet og andre næringer ? – og hvordan betaler de tilbake til arrangørene ?  Hvordan bruke arrangementene for å skape internasjonal vekst ?  Hvordan trygge arrangementene som trivselsfaktorer – øke attraksjonskraften og bolyst i Lillehammerregionen ?  Hvordan kan arrangementene øke aktiviteten og rekruttering i lag og foreninger ?

En hel region blir samlet

TV-seere……

Birken-en mulighetens arena

De Seks store

Nye arrangement

Norwegian Skating Festival • Idretten er eier • Brobyggerprosjekt • Utviklingsmiljøet i førersetet • Reiselivet med fra dag en • Idrett og folkefest

Langsiktig planlegging

Arrangementsoversikt • Mesterskap: • 2010: EM håndball desember • Prosjekt: • Ungdoms-OL 2016 • Alpin-VM 2017 • EM-curling 2013 • Ski-VM 2023? • Nytt OL? • Årlige arrangement: Birkebeinerarrangementene,World Cup Kvitfjell,World Cup Nordisk,World Cup Telemark,Norwegian • Skating Festival

Fokus 2011 • Fyll arenaen (publikumsuksess) • Arrangementsfond - risikofinanssiering • Arrangementsportal • Videreføre forumet- opprette kulturforum • Arrangementskalender • Arrangementskriterier • Fødselhjelp nye arrangement • Dokumentasjon

Vi deler gjerne.. • Nyhetsbrev Nyhetsbrev • / snowball • Snowball konferansen november – program og påmelding på hjemmesiden