Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Skrivestien.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Framtida nå – les og forstå!
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som.
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Skolevandring.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Skolebasert kompetanseutvikling
De viktigste resultatene
Velkommen til Apalløkka
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø

Store forskjeller mellom skolene • Aktiv, systematisk og dialogbasert ledelse • Samarbeid og felles ansvar for undervisning • Observasjon av og refleksjon over undervisning • Systematisk og målrettet utviklngsarbeid • Arbeid med lesing som grunnleggende ferdigheter • Erfaringsdeling og læring

Skoleutvikling det siste året (31 items)

Skoleutvikling, skolenivå

Hva forklarer “Skoleutvikling”? • Kompetansemiljøets bidrag? • Egen undervisningspraksis? • Skolebasert kompetanseutvikling? • Skolens organisasjonlæring!

Skolens organisasjonslæring • Læring mellom lærere • Samarbeid og felles ansvar for undervisning • Systematisk og målrettet utviklingsarbeid • Aktiv, systematisk og dialogbasert ledelse • Observasjon av og refleksjon over undervisning • Diskusjon av fagtekster og pensumlitteratur • Klasseledelse og vurdering for læring • Regning og grunnleggende ferdigheter generelt

Organisasjonslæring bare prosess? • Sammenheng med individuell undervisningspraksis (mer utprøvende, inspireres, bruker faglitteratur) • Sammenheng med elevers læringsmiljø (motivasjon, trivsel og trivsel med lærer) og sannsynligvis også resultater

Kompetansemiljøene • Lærernes vurdering av miljøene: “Kvalitet”

Hvilken kvalitet? • Lærernes vurderinger: • God på faglig kvalitet • Godt forberedte • Evnet å se skolens problemstillinger? • Dialogorientert? • Kommuniserte godt? • Vår konklusjon: “Inspirerende og læringsorientert kompetansemiljø”

Ledelse • Læringsorientert: • Åpen, nysgjerrig, utprøvende, vil lære fra andre • Utviklingsorientert: • Kunne se den enkelte lærer (dialog, formidler)

Skoleeier • Drifte nettverket av interessenter (“Stakeholders”) • Motivasjon, engasjement – det som berører praksis

Oppsummering • Læringsorientering (1. og 2. ordens læring) • Organisasjonsutvikling først eller sist? • Lokal tilpasning • Fokus (Less is more) • Forankring (It’s about me)