Skalldyr + MVP= sant? -muligheter og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Hummer på Kvitsøy - status
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Markedsstruktur - teori og empiri
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Norwegian Ministry of Fisheries and Coastal Affairs Rammebetingelser for skalldyrnæringen seniorrådgiver Martin Bryde Skalldyrkonferansen november.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Globalisering og norsk bildelindustri.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Skalldyr + MVP= sant? -muligheter og utfordringer Svein Hallbjørn Steien, Innovasjon Norge, Oslo Skalldyrkonferansen 02.11.2009 Måltidets Hus, Stavanger

Har vi næringsaktører innen skalldyr?

Norske skjell er etterspurt i markedet Europeiske skjellmarkedet er stort 600-800.000 tonn Skjellnæringen skal ha anerkjennelse for det som er gjort i markedet Norske skjell har muligheter i ulike markeder Økologisk merkegodkjenning (DEBIO) er klart Lang ren kyst som muliggjør leveranser på andre tider enn produsentene lenger sørpå, da mellom- europerene har problemer med å levere => HVORDAN SKAL EN GRIPE DENNE SJANSEN AN?

Status blåskjell Få aktører igjen – som jobber fra hånd til munn Noen har forsøkt å strukturere de beste, men møter motstand pga lite effektivt logistikk, uforutsigbar forekomst av algegift, ingen varige/godt innarbeidede samspill med markedene. Blåskjelldyrking i Norge er en kostnadskrevende øvelse. Fullstendig restrukturering må kanskje til? Clustere? Forpliktende samarbeid i Norge må løses.

Blåskjell: IN etterlyser fra aktørene: Felles plan fra næringen rettet mot hele verdikjeden og de ulike markeder. Finansieringsplan for hele satsingen Hvilke flaskehalser søkes det midler fra VM-apparatet Er skjell aktuell som en PO (produsent organisasjon)? INVESTINOR KONTAKT? http://www.investinor.no Planer i Vestlandsrådet for videre blåskjellsatsing etc. foreligger – hvor er næringsaktørene i disse planene? Hva trenger dere? Hva er strategien Deres?

Østers (flatøsters) Norsk marked. Stort europeisk marked. Bømloskjell er etter det vi vet den eneste østersaktøren som er som har solgt østers de siste årene, og salget har vært stabilt på ca 15 000 til 20 000 stk til en verdi av i underkant av kr 200 000,-. Dette har på langt nær vært tilstrekkelig å finansiere driften som allerede ble etablert i 1998. Finansieringen av driften her skjedd i kraft av et utall utførte prosjekter. (Ikke IN finansiert de siste 8 årene). Til tross for østersmiljøet rundt Eivind Bergtun og Bømloskjell er landets ledende, så klarer de ikke å vise oss at denne næringen kan klare å stå på egne bein.

Kongekrabbe - Norway King Crab AS Har som mål å levere levende kongekrabbe av høy kvalitet gjennom hele året. Transporterer i dag levende kongekrabbe med godt resultat, ca. 5% dødelighet. Markedspotensialet er stort, 6400 tonn bare i Sør-Korea. Selskapet har forskningsaktivitet i Russland. Det er store behov for forskning- og utvikling for å løfte levende sjømat som en nisje i det internasjonale sjømatmarkedet. Kunnskapsnivået er lavt, og aktivitetene må koordineres og løftes på et overordnet nivå. Spesifikke utfordringer: - optimalisere fangst – Oppbevaring - Fôr, tetthet, måle kjøttfylde - Pakking – Logistikk - Markedstilgang Vanskelig å komme inn på det kinesiske markedet på grunn diverse krav til ulike sertifikater Etiske aspekter Dyrevelferd Spredning av arter til andre miljø

Taskekrabbe - Hitramat AS største leverandør av taskekrabbe i Europa. Møter stor konkurranse fra Irland og Skottland. Største utfordring er tilgjengelighet av god teknologi til overkommelig pris. Andre aktører: Sigurd Løkeland AS, Rørvik Fisk AS, Bodø skalldyr AS

Andre arter: Hummer, Kråkeboller, Snegler

Vedr. finanskrisen: IN er tilført ”betydelige” økte rammer, men ikke nok midler vs etterspørsel fra kunder. INs evne til tap er ikke annerledes – INs virksomhet er styrt av egen lov, har et hovedstyre og vi må forholde oss til våre eiere => IN har IKKE anledning til å ta større risiko enn tidligere

Eksempel:Blåskjellnæringen Produkt- differensiering 50 Til konsument + Kommunikasjon Kostnader NOK/kg Fra distributør 15-25 + Optimalisering Fra skjelldyrker til mottaksanlegg = Lønnsomhet 1-10 Produksjons- kostnad Historisk Framtid

Hva legger vi i bedriftsnettverk ? Bedrifter som inngår et forpliktende samarbeid mot markedet. Nettverket skal med basis i markedsanalyser utvikle produkt-fortrinn som gir merpris (produktdifferensiering) Det skal ligge oppside for alle deltakere i nettverket. Minimum 3 parter i samarbeidet – eks. settefiskprodusent, matfiskprodusent, slakteri (eventuelt utenlands kunde)

Overordnet mål for programmet- øke markedsverdi pr. kilo råvare Hvordan? Være pådriver for tiltak som øker markedsorientering i sjømatnæringen eller sagt på en annen måte: Adferdsendring – fra produksjonsorientering til markedsorientering

Markedsorientering er det motsatte av produktorientering Vi har varer – vi må vi bli kvitt – jo mer vi blir kvitt – jo mer kan vi produsere ”forhåpentligvis får vi en pris som gjør at vi tjener penger”

Markedsorientering er det motsatte av produktfokus . . . Vi må levere produkter som vi har forutsetninger for å tjene penger på – med utgangspunkt i de fortrinn vi kan utvikle – og de behov og ønsker utvalg av markedet har

Status MVP nettverk mai 2009 Forprosjekt Hovedprosjekt Sum Antall Mill. kr 2006 19 5,0 1 2,0 20 7,0 2007 30 6,2 10 21,0 40 27,2 2008 5,7 12 20,5 31 26,2 68 16,9 23 43,5 91 60,4

Søknader til Marint verdiskapingsprogram IN har fått inn flere søknader fra næringsaktører som vil ut i verden med sine produkter. Hvor vet ikke alle. Noen vil til Polen, andre til BeNeLux og andre vil eller også er allerede i Frankrike-markedet. Eksempel blåskjell: Skal det være naturellskjell eller i MAP? Etc.

Til forprosjektsøknader, Marint verdiskapingsprogram Flere aktører figurerer på ulike søknader. Disse blir bedt om å velge ett prosjekt og ville dette. Vel så viktig er at bedriftene må ha noe å selge. Det kan være vanskelig å se at alle har det, og et minimum må være at det foreligger enighet om samarbeid om råstoff for MVP. Videre stilles krav til kapitalisering av selskapene. INs midler skal ikke være eneste finansieringskilde for aktørene. Det forutsettes selvfølgelig at de har noe kapital selv.

Gitt enighet om veien videre: Dersom aktørene enes om satsing videre vil IN kunne stille med MVP midler til Forstudie / forprosjekt og der aktørene bruker ekstern konsulent. IN kan ikke pålegge aktørene å bruke gitt person, dere skal foreslå hvem dere vil bruke. IN skal godkjenne hvem som blir valgt ut (IN kan si nei).

OPPSUMMERT Vilje og enighet fra aktørene Organisering av næringen – POer? Hva er tilgjengelig av kapital? Hvor kan en se muligheter for risikokapital? Det er noen dører på gløtt!! Det ER noen muligheter ER DERE ”WILLING, ABLE, READY”…. Kontakt deres lokal IN-kontor

Takk for oppmerksomheten Foto: S.H. Steien