Alt om kvalitetssystemet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Social Accountability
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
HMS i UiO med Internasjonale standarder og Internkontrollforskriften av 1997 HMS ko-ordinatorseminar utgave                                
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet
Introduksjon til systemutvikling
Jakten på kvaliteten.
Planlegging og styring
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Standardisering – hvorfor det?
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
KVALITET I HØYERE UTDANNING

NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Emballasjekonvensjonen EK ”Et industrielt samarbeidstiltak”
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
…………….. klinikk, Dato og årstall.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Emballasjekonvensjonen
Programvareprosessen styrer utviklingen
Hva er hensikten med intern revisjon?
Hvordan kan akkreditering bidra til færre ulykker i industrien
Fagdager 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten juni 2013
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Alt om kvalitetssystemet

Kvalitetssystemet - tema Hva er et kvalitetssystem? Innføring av et kvalitetssystem Viktige standarder ISO-organisasjonen Sertifisering av kvalitetssystemer

Hva er et kvalitetssystem? Introduksjon med utgangspunkt i ISO 9000:2000-serien

Hva er et kvalitetssystem? ”styringssystem for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet” Både et teknisk og et kulturelt aspekt Uformelt K-system Formalisert K-system Dokumentert K-system

Kvalitetssystemet omfatter hele bedriften Menneskesyn Holdning til kvalitet Ansvar Verdier Kvalitetssystemet Kvalitetsmål Organisasjon Arbeidsprosess Systemer Krav, retningslinjer, standarder prosedyrer Incentiver

Styringssystem for hvem?

ISO 9000:2000 Grunntrekk ved systemer for kvalitetsstyring Åtte prinsipper: Kundefokus Lederskap Personellets engasjement Prosesstankegangen Systemtankegangen ved styring Kontinuerlig forbedring Beslutninger basert på faktiske hendelser Gjensidig fordelaktig samarbeid med leverandører

Krav på fire hovedområder Kontinuerlig forbedring av systemet for kvalitetsstyring Kunder og andre interesseparter Kunder og andre interesseparter Ledelsens ansvar Ressursstyring Måling, analyse, forbedring Tilfredshet Krav Realisering av produkt Produkt Informasjon Verdiøkende aktiviteter

Krav – realisering av produkt Planlegging for realisering Bestemmelse av krav Overvåking og måling Kunde Kommunikasjon med kunde Utvikling og konstruksjon, Tilvirkning og tjenesteytelse Tilvirker (Anskaffelser)

Eksempel på krav ”- under planlegging av utvikling og konstruksjonstrinnene skal organisasjonen bestemme: Utviklings- og konstruksjonstrinnene Gjennomgåelse,verifikasjon og valideringen som er aktuell for hvert trinn i utvikling og konstruksjon Ansvar og myndighet for utvikling og konstruksjon” ”-resultater fra utvikling og konstruksjon skal: Oppfylle krav i grunnlaget for utviklingen og konstruksjonen Gi hensiktsmessig informasjon for innkjøp, tilvirkning og tjenesteytelse Inneholde eller referere til kriterier for godkjennelse av produkt Angi de produktegenskapene som er vesentlige for sikker og korrekt bruk”

Prosedyrer og standarder ”Utformes slik at alle aktiviteter som påvirker kvaliteten styres kontinuerlig og på en hensiktsmessig måte” (ISO) ”- unfortunately, many processes which could have been pictured in a simple flowchart have been written up as extensive procedures under the guise of Quality and ISO 9000” ”- one companys original Quality manual occupied 12 shelf feet of written procedures”

Revisjoner

Typer revisjoner Interne Eksterne revisjoner Prosjektgjennomganger Internkontroll Ledelsens gjennomgang Eksterne revisjoner Konsulterende ekstern revisjon Overvåkende ekstern revisjon

Kvalitetssystemet for systemutvikling Prinsipper Organisasjon og ansvar RUP: Prosjektmodell UP Metodikk UML Mange ulike Sjekklister Maler Prosedyrer Standarder Kurs Verktøy Mange ulike Rational Rose

Innføring av et kvalitetssystem for systemutvikling

Trinnvis innføring av et kvalitetssystem for systemutvikling Oppstart Planlegg Gjennomfør teknisk program kultur- Evaluer

Innføringens utfordringer Kvalitetssystemet kan ikke kjøpes ferdig Krefter og motkrefter Informasjon Medvirkning Utholdenhet Hvorfor går det galt? BOHICAS

Hurra! Kvalitetssystemet er på plass

Sertifisering av kvalitetssystemer

Om ISO-organisasjonen Hva er ISO? ISO- ISOS - EQUAL International Organization for Standardization har utviklet mer enn 11000 internasjonale standarder ikke-statlig, medlemmer fra 120 land frivillige standarder, ISO har ingen myndighet ISO gjennomfører ikke revisjoner ISO utsteder ikke sertifikater ISO utvikler standarder der det er utrykket et behov ISO standarder brukes i den grad folk finner dem nyttige

ISO-standarder

Tre meget sentrale standarder ISO 9000:2000 – krav til et kvalitetssystem BS15000 (ITIL) – beste praksis for prosessene for tjenestedrift og brukerstøtte ISO 17799 og BS 7799 – krav til styring av informasjonssikkerhet

Sertifisering av kvalitetssystemet Hva Hvorfor Hvem Hvordan

Hva er sertifisering? En uavhengig gjennomgang og vurdering av kvalitetssystemet mot en akseptert standard Garanterer at kvalitetssystemet oppfyller visse minstekrav Garanterer IKKE kvaliteten på produktene Programvare kan bli sertifisert mot relevante standarder eks. mot OSI (Open System Interconnection) generelt ikke vanlig

Hva innebærer sertifisering? 2 3 4 1. Avtaler Innledende undersøkelser Revisjon av systemet Etabler status for kvalitetssystemet 6 5 Revisjon av praksis Utbedring 8 9 7 Utsted sertifikat Regelmessige besøk

Hvorfor sertifisering? Krav fra kunder alternativ til å la en rekke kunder revidere kvalitetssystemet For å demonstrere konkurransedyktighet For å ha et objektivt mål for et kvalitetsforbedringsprogram For å holde kvalitetssystemet ved like

Hvorfor ikke sertifisering? Sertifiseringshysteriet Dyrt Fokus vekk fra de egentlige problemene Falsk trygghet

Hvem utfører sertifisering? ”Nøytral tredje-part” Akkreditert sertifiseringsorgan I Norge: Norwegian Certification System (NCS) Norsk Systemsertifisering (NSS) Det Norske Veritas (DNV)

Hvem skal vokte vokterne? Behov: øke tillit til sertifisering generelt støtte utvikling og sertifisering av kvalitetssystem for programutvikling TickIT - standardisert tilnærming til sertifisering av kvalitetssystem for programvareutvikling TickIT-guide akkreditering av sertifiseringsorgan (Norske Veritas er en) godkjenning av revisorer (minst 25% stryker)