Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Muntlig eksamen i historie
Veiledning av studenter
FORMATIV VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Mål og læring hos elever
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Universellforum 2016.
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Konsumenter og merkevarer
Karin Helle og Gro Beate Vige
Universellforum 2016.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen og andre vurderingsformer

”Kvalitetsreformen”

5.3.5 Eksamen • Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. • Den tradisjonelle prøveformen i mange studier er basert på såkalt sluttevaluering. Denne eksamensformen har til hovedhensikt å teste studentens kunnskaper ved studiets slutt for sertifisering for videre studier eller arbeid. • Ensidig bruk av denne metoden for prøving av studenters kunnskaper stimulerer i for stor grad til kortsiktig pugg framfor læring og forståelse. • Valg av metoder for eksaminering er av vesentlig betydning for de ulike studienes anretning og hvilket forhold studentene får til læringsarbeidet.

• Departementet mener at jevnlige evalueringer som gir studentene hyppige tilbakemeldinger om utbyttet av læringsprosessen, skal inngå i studiene som en del av undervisningsarbeidet. • Dette vil føre til en jevnere arbeidsfordeling gjennom studieåret og bidra til å flytte fokuset fra kortsiktig eksamenslesing på slutten av semesteret og være et uttrykk for hva studentene har forstått, framfor gjengiving av fastlagt pensum. • Nye former for evaluering kontinuerlig gjennom studiet og mindre omfattende avslutningseksamen vil også bidra til at mindre tid går bort til eksamensperioder, og til en bedre utnyttelse av studieåret.

Mål for undervisning og læring • Kunnskapsmål • Ferdighetsmål • Holdningsmål

Hensikt med vurdering • Kontroll • Rangering • Sertifisering • Informering • …og læring

Vurdering som strategisk redskap

Hovedtyper vurderingsformer • Summativ – Hovedsakelig sluttevaluering – Kontrolltiltak; gi en karakter • Formativ – Utføres løpende – En del av læringsprosessen – Har tilbakemeldinger – Kan utføres av lærer, assistenter eller medstudenter – Trenger ikke gis karakter

Pålitelighet og gyldighet

• Resultatet er lite/ikke avhengig av hvem som vurderer • Likt resultat om flere vurderer samme produkt • Likt resultat om samme person vurder på ulike tidspunkt • Metoderegler • Hva ved presentasjonen skal vektlegges • Fordeling av aspekter som skal vektlegges • Hvordan skal karakterskalaen benyttes • Opplæring/trening av de som skal vurdere (faglærer/sensor)

Pålitelighet og gyldighet • Innholdsgyldighet • Sammenheng mellom læringsmål og eksamen/vurdering • Unngå vurdering av perifere læringsmål • Skriftlig eksamen: Tester mest kunnskapsmål • Prediktiv gyldighet • Viktig i profesjonsstudier • Sertifiserer kandidaten mer enn rangere og kontrollere • Eksempel: Legestudiet må teste både kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål • Konsekvensgyldighet • Styrer når og hvordan studentene arbeider • Eksempel: Avsluttende skriftlig eksamen fører til skippertak og har tilbakevirkende kraft på studieatferd og læring

Studenter bør lære gjennom vurdering - ikke lære å bli vurdert

Læring, snarere enn vurdering, bør være målet for høyere utdanning.