Eksamen og andre vurderingsformer
”Kvalitetsreformen”
5.3.5 Eksamen • Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. • Den tradisjonelle prøveformen i mange studier er basert på såkalt sluttevaluering. Denne eksamensformen har til hovedhensikt å teste studentens kunnskaper ved studiets slutt for sertifisering for videre studier eller arbeid. • Ensidig bruk av denne metoden for prøving av studenters kunnskaper stimulerer i for stor grad til kortsiktig pugg framfor læring og forståelse. • Valg av metoder for eksaminering er av vesentlig betydning for de ulike studienes anretning og hvilket forhold studentene får til læringsarbeidet.
• Departementet mener at jevnlige evalueringer som gir studentene hyppige tilbakemeldinger om utbyttet av læringsprosessen, skal inngå i studiene som en del av undervisningsarbeidet. • Dette vil føre til en jevnere arbeidsfordeling gjennom studieåret og bidra til å flytte fokuset fra kortsiktig eksamenslesing på slutten av semesteret og være et uttrykk for hva studentene har forstått, framfor gjengiving av fastlagt pensum. • Nye former for evaluering kontinuerlig gjennom studiet og mindre omfattende avslutningseksamen vil også bidra til at mindre tid går bort til eksamensperioder, og til en bedre utnyttelse av studieåret.
Mål for undervisning og læring • Kunnskapsmål • Ferdighetsmål • Holdningsmål
Hensikt med vurdering • Kontroll • Rangering • Sertifisering • Informering • …og læring
Vurdering som strategisk redskap
Hovedtyper vurderingsformer • Summativ – Hovedsakelig sluttevaluering – Kontrolltiltak; gi en karakter • Formativ – Utføres løpende – En del av læringsprosessen – Har tilbakemeldinger – Kan utføres av lærer, assistenter eller medstudenter – Trenger ikke gis karakter
Pålitelighet og gyldighet
• Resultatet er lite/ikke avhengig av hvem som vurderer • Likt resultat om flere vurderer samme produkt • Likt resultat om samme person vurder på ulike tidspunkt • Metoderegler • Hva ved presentasjonen skal vektlegges • Fordeling av aspekter som skal vektlegges • Hvordan skal karakterskalaen benyttes • Opplæring/trening av de som skal vurdere (faglærer/sensor)
Pålitelighet og gyldighet • Innholdsgyldighet • Sammenheng mellom læringsmål og eksamen/vurdering • Unngå vurdering av perifere læringsmål • Skriftlig eksamen: Tester mest kunnskapsmål • Prediktiv gyldighet • Viktig i profesjonsstudier • Sertifiserer kandidaten mer enn rangere og kontrollere • Eksempel: Legestudiet må teste både kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål • Konsekvensgyldighet • Styrer når og hvordan studentene arbeider • Eksempel: Avsluttende skriftlig eksamen fører til skippertak og har tilbakevirkende kraft på studieatferd og læring
Studenter bør lære gjennom vurdering - ikke lære å bli vurdert
Læring, snarere enn vurdering, bør være målet for høyere utdanning.