”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
- Hovedrolle eller birolle
Strindheim håndball Elite
Vårt samfunnsengasjement
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Idrettspolitisk dokument
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
1 Velkommen til idrettspolitisk konferanse! Flest i bredden, best i toppen! Felles innsats for et sunnere og sprekere Trøndelag Hvordan kan offentlig sektor.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Handlingsplan for Oslostudentenes idrettsklubb 2013.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Norges idrettsforbund
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
VEDLEGG 1 til Virksomhetsplan for Hobøl IL - Handlingsplan årsmøteperioden 2015 Organisasjon og ledelse. Delmål: Gjøre organisasjon og aktivitetene synlig.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Aktivitetsmål for NBBF, regioner og klubber
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
1 Skilt på utebanen i Bratsberg – fin plass for profilering.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Klubbesøk. Agenda: Bli kjent – presentasjonsrunde Klubbsatsningsprogrammet - bakgrunn og målsetting Hvilke klubber deltar i programmet Gjennomgang «Hva.
Strategiplan
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
Visjon, virksomhetside og verdier
Sammen får vi ting til å skje
Klubben for alle.
Idrett er vinnere – og mye mer Deltakelse og samarbeid Bringer mennesker sammen, uavhengig av bakgrunn Å vinne, og å delta. Best i toppen, flest i.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Samarbeid som løfter alle
Stortings- og idrettsvalget 2017
MÅLSETTINGER GRESVIK IF
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger” Idrettsrådet i Stavanger

Hvorfor gjør vi dette? Næringslivet går bra og ønsker å fremstå som engasjert samfunnsaktør Det er stort fokus på fysisk aktivitet blant barn og unge Idrettslagene Stavanger kan derfor nå utnytte en unik mulighet til å etablere et levedyktig samarbeid med næringslivet Gjennom å stå sammen bli et reelt alternativ til de store sponsoravtalene Skape positivt oppmerksomhet i forhold til breddeidrettens verdier

Et felles løft for breddeidretten i Stavanger Alle 150 idrettslagene i Stavanger ønsker i samarbeid med næringslivet å bidra til et felles løft for breddeidretten gjennom tilgang på nye midler som tildeles hvert år Stavanger kommune blir en viktig bidragsyter gjennom at de stiller alle idrettsanleggene til disposisjon Det er og vil være stor politisk støtte bak denne satsingen Unikt i Norge Høy medieoppmerksomhet En fremtidsrettet og langsiktig satsing hvor en utnytter eksponeringsverdien til alle idrettsanleggene i Stavanger og fremhever det verdifulle arbeidet idrettslagene utfører

til Målsetting: Høyne kvaliteten og bredden på aktivitetene til idrettslagene gjennom et nært samarbeid med næringslivet

Vinn,vinn,vinn! Idrettslagene i Stavanger driver et meget viktig arbeid i forhold til å fremme fysisk aktivitet og god folkehelse. Arbeidet som er rettet mot barn og ungdom har høy prioritet fra offentlige myndigheter og idrettsforbundet. God folkehelse er god business gjennom mindre sykefravær samt økt trivsel og yteevne Breddeidretten spiller en viktig rolle i å utvikle Stavanger til en attraktiv region Gir idrettslagene en unik mulighet til å få tilgang på nye dedikerte midler Breddeidretten og toppidretten er avhengig av hverandre

Idrettsglede! Toppidrett og breddeidrett er avhengig av hverandre Breddeidretten bidrar til rekruttering Breddeidretten skaper talentene Breddeidretten skaper engasjement Breddeidretten skaper mangfold Breddeidrett skaper mestring Toppidrett motiverer Toppidrett gir gode resultater Toppidrett skaper oppmerksomhet Toppidrett skaper gode forbilder Toppidrett utvikler spisskompetanse Idrettsglede!

Hva kan midlene gå til? Fokus på idrettslagenes viktigste behov: Miljøarbeid Kompetanseheving 3. Tiltak for å beholde barn og ungdom lenger i idretten

Resultater ”enklere” hverdag Bedre kvalitet på aktivitetstilbudene Idrettslagene får en ”enklere” hverdag Bedre kvalitet på aktivitetstilbudene Økt motivasjon/rekruttering blant foreldre, barn og unge Bedre utnyttelse av ressursene Økt mangfold

Nytteverdi for idrettslagene Utnytte en felles kommersiell verdi/mulighet ( alle anleggene +35.000 medlemmer) Tilgang på midler utover kommunens eksisterende tildelinger Mulighet til å dekke konkrete viktige behov Fokus på verdiene i arbeidet som idrettslagenes utføre(blir mer attraktive)

Ingen ”trussel” for idrettslagenes inntektsgrunnlag Det skal være få store sponsorer > Vi beveger oss inn på¨markedet” for de store avtalene Prosjektet selger felles verdier som mangfold, folkehelse og gode oppvekstvilkår Det er stor ubenyttet plass på de ulike anleggene og de er ikke godt utnyttet kommersielt Profilering av prosjektet vil være på utvalgte områder og basert på en fornuftig dialog med idrettslagene. Prosjektet koster idrettslagene ingenting Prosjektet involverer ikke direkte idrettslagenes markedsføringskanaler, (nettsider, facebook, brosjyrer etc.) Det blir utviklet en egen medieplan som tydeliggjør intensjonen med prosjektet og setter fokus på de enorme verdiene som ligger i alle idrettslagene i Stavanger Ved en slik satsing kan dette styrke idrettslagenes mulighet til å øke sponsorinntekter ytterligere gjennom økt fokus på mangfoldet, aktivitetene og resultatet av idrettslagenes arbeid

Hva skal Stavanger kommune og Idrettsrådet bidra med? 1. Stille alle ute/inneanlegg til disposisjon 2. Politisk ressurser/tyngde i innsalget av prosjektet 3. Utnytte relevante nettverk 4. Ansvar for inngåelse av samarbeidsavtaler 5. Oppfølging samarbeidspartnerne 6. Aktivering av samarbeidsavtalene 7. Ansvar for forvaltning/tildeling av midlene

Gjennomføring Idrettsrådet vil ha ansvar for gjennomføring av prosjektet og oppfølging av samarbeidspartnere 2. Det etableres en styringsgruppe 3. Tildeling en gang per år 4. Definerte tildelingskriterier 5. Alle idrettslag skal ha mulighet til å søke/utnytte midlene 6. Rapportering og oppfølging av bruken av midlene

Vi ønsker få og store partnere Maksimum fire partnere Gir større mulighet til god synlighet og profilering Partnerskapet skal være en eksklusiv posisjon Bedre kvalitet på oppfølging og gjennomføring

Hva kan vi tilby?

Aktiviteter og unike eksponeringsmuligheter! Eksponeringsverdi/muligheter for inntil 1 million kroner Familie/kunde dag i Storhallen/Stavanger Stadion for 400 stk. inklusiv enkel bevertning og aktiviteter Toppledermiddag med ordføreren for 4 personer Eget kommunikasjonsplan for å synliggjøre den felles satsingen og støttespillerne Informasjon til alle idrettslagene Profesjonell oppfølging Synliggjøring av resultatene Beregnet sponsorverdi på ca 1.4 millioner kroner

Et eksempel på profileringskilt på uteanlegg Egen logoprofilering som bakgrunn på skilt Ett felles løft for breddeidretten! Størrelse: 2 x 3 meter

Suksesskriterier Minimum 2 millioner kroner brutto per år i løpet av 2012 Bred politisk støtte til prosjektet Idrettslagene med sine 35.000 medlemmer står bak prosjektet Idrettslagene kommunisere/selge inn prosjektet internt og skaper stolthet i forhold til innholdet. Tildelingene blir brukt etter intensjon/avtale Fornøyde samarbeidspartnere som vil kvalitetssikre prosjektet Ikke konkurranse i forhold til idrettslagene sine sponsorer 8. Ingen konsekvens i forhold til kommunens eksisterende tildeling

Videre fremdrift Lansering av prosjektet i begynnelsen av november Innsalg/forhandlinger november- desember Oppstart i løpet av første halvår i 2012

” Lykkes vi med å få inn flere millioner i nye midler er det idrettslagene som skal ha æren for det.”