PROSJEKTSTYRING/OPPFØLGING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Risikostyring i staten
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
GROW modellen.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Hovedoversikt Prosjektledelse
Human Factors i boring og brønn
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Oppfølging og kvalitetssikring
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Mål i prosjekter.
Velkommen til PL1.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lek og Læring i barnehagen
Veiledning prosjektroller
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Veiledning Beslutningsprosess
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Prosjektledelse Napha konferanse, Gardemoen 11. nov 2011 Kari Hauff
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
ROS-analyse.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Prosjektstatus [Prosjektnavn] [Talerens navn]. Statusoppsummering Er prosjektet i rute? Hva er endelig leveringsdato? Hva er de endelige kostnadsberegningene?
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Internkontroll Pilotnettverk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

PROSJEKTSTYRING/OPPFØLGING BIK 6500 PROSJEKTSTYRING/OPPFØLGING Prinsipper for styring og oppfølging Metoder for prosjektstyring Prosjektstyring på forskjellige nivåer Avslutningen av prosjektet Pensum: AGH 8, SAJ 4

PROSJEKTSTYRING OG -OPPFØLGING Skapes Nytt initieres Startes Gjennom- føres Omplan- legges Kon- trolleres Av- sluttes Evalueres Planlegges og organiseres Prosjektstyring omfatter alle deler av prosjekt- arbeidet. Oppfølging ligger i gjennom- føringen

Styringssløyfen (Westhagen)

Oppfølging Rapportere Sammenlikne plan - situasjon og konstatere eventuelle avvik Analysere avvik Beslutte om tiltak Handle (iverksette tiltak) NB! Bruk av betegnelsene ”styring” og ”oppfølging” er ikke konsekvent.

Planleggingen var feilfri - det var gjennomføringen som sviktet! Prosjektoppfølging Planleggingen var feilfri - det var gjennomføringen som sviktet! Tidligere norsk samferdselsminister om Romeriksporten

Vi følger opp prosjektet for å måle fremgang og effektivitet, slik at oppsatte mål kan nås beholde oversikten, slik at vi ser når endringer er nødvendige motivere deltakerne, slik at de står på for å nå resultater få erfaringer for planlegging og gjennomføring av fremtidige prosjekter ….

OPPFØLGINGSPRINSIPPER Ikke byråkratisk og ulystbetont rapportering Oppfølgingskriteriene skal være definert på forhånd Rapportering på plandokumentet Fast periodisert/mønster i rapporteringen

OPPFØLGING PÅ FORSKJELLIGE NIVÅER Ved beslutningspunkter På milepælsnivå På aktivitetsnivå

Prosjektmodell LEDELSESMODELLEN BESLUTNINGSPUNKT ARBEIDSMODELLEN MILEPÆL

Beslutningspunktet

To hovedgrunner til at prosjekter avsluttes (SAJ) Prosjektet avsluttes fordi målet er nådd Prosjektet avsluttes uten at målet er nådd

Oppfølging på milepælsnivå

Milepæler brukes til å forenkle oppfølging synliggjøre viktige resultater klargjøre viktige grensesnitt gi økt trykk og produktivitet bidra til et helhetssyn sørge for stimuli og utfordring bekrefte fremgang

RAPPORT PÅ MILEPÆLSNIVÅ Ferdig- tidspunkt Plan Milepæler Rapport

Oppfølging på milepæler Sannsynlig forsinkelse Ferdig Mållinje Fremdriftslinje Fullføringsgrad T (Oppfølgingstidspunkt) Tidsavvik

Oppfølging på milepæler, alternativ metode

OPPFØLGINGSBESLUTNINGER Flytte milepæler i tid Senke ambisjonsnivået Tilføre ytterligere ressurser Omfordele arbeidet

Oppfølging på aktivitetsnivå

Oppfølging på aktivitetsnivå VI MÅLER: Tidsforbruket Pengeforbruket Bruken av menneskelige ressurser Bruken av materiell og andre fysiske ressurser ? ? Hva har vi fått for det vi har puttet inn

Innhenting av informasjon Sørg for skriftlig kommunikasjon for å redusere muligheter for misforståelse (Husk: Misforståelse er en vanlig form for forståelse) Vær oppmerksom på tendensen til overoptimistisk informasjon Fra Roger Burke: Project Management - Planning & Control Techniques

OPPFØLGINGSKRITERIER PÅ AKTIVITETSNIVÅ Holder tidsplanen Ressurs- og tidsrapportering JA NEI Ingen problemer Diskuter: - konsekvensen - årsaken Holder ressurs estimatet JA Diskuter: estimeringen planleggingen Diskuter: - alle spørsmål NEI

Oppfølging av aktiviteter i Gantt-skjema Oppfølgingstidspunkt

RESSURSER OG KOSTNADER KR TID Kostnad Å fullføre Oppgave Grunnlinje estimat Brukt til dato Revidert prognose Under (Over) Sum

Enkel økonomisk framdriftsrapport for hverdagsprosjekter (SAJ)

Virkelig/planlagt kostnad kontra fremdrift Budsjett Virkelige kostnader Kostnad Fremdrift

Eksempel på tabell for multippel progresjonsanalyse (SAJ)

Edderkoppdiagram for multippel progresjonsanalyse (SAJ)

ÅRSAKER TIL AVVIK Planlegging Styring Teknologi Organisering Sosialt Risikovurdering Kontrakt FEIL I :

Endringer Fange opp endringsforslag Utrede forslagene - finne konsekvenser Beslutte formelt Oppdatere planer og kommunisere beslutning Sørge for at endringen gjennomføres Endringshåndtering hører til prosjektets kvalitetssystem

Fallgruver i prosjektoppfølging Planen egner seg ikke til oppfølging Prosjektet er lite synlig og vanskelig å følge opp Dårlige resultater rapporteres ikke eller rapporteres for sent Vi håper og tror at ting skal bedre seg Prosjektledelsen er ikke tilstedeværende For mye vekt på det som er lett å måle For mye fokus på korttidsresultater Vi overser det som ikke kan kontrolleres Vi ignorerer endringer i omgivelsene

Møter

OPPFØLGINGSMØTER Styringsgruppemøter Prosjektgruppemøter Hyppighet, Varighet, Deltakelse, Temaer Prosjektgruppemøter

Prosjektmøter Oppgavebehandling Prosjektstyring Formål med møtet: Oppgavebehandling Prosjektstyring Fellesskap og engasjement Informasjon og høring Forhandling …..

Prosjektmøter Oppgavebehandling: Ide- og problemløsning Bestemte emner Viktig å bli ferdig, ingen stram tidsplan Ad hoc Deltagere velges avhengig av emne

Prosjektmøter Prosjektstyring: Informere om status Beslutte grunnlag for videre arbeid Avholdes regelmessig Ofte faste deltagere

Gode møteregler for hverdagsprosjekter (SAJ)

Rapportering, informasjon, kommunikasjon

Hvor er du, sammenlignet med hvor Hva ligger forut og hvordan kan det PROSJEKTRAPPORT Hvor er du, sammenlignet med hvor du burde være? Hva ligger forut og hvordan kan det påvirke deg? Hvor kommer du til å ende, sammenlignet med hvor du sa du ville ende?

Prosjektrapport Leveransestatus Tidsplan- og budsjettavvik Konsekvenser av avvik uten korrigerende tiltak Usikkerhet Tiltak som er/vil bli gjennomført av prosjektledelsen Forslag til tiltak for godkjenning av prosjekteier/styrings-gruppe Diverse

SE FRAMOVER MAKSIMAL RISIKO Konsekvens Sannsynlighet Moderat risiko Høy risiko Minimal risiko Moderat risiko Sannsynlighet

KRAV TIL ”OPPFØLGINGSSYSTEMER” S systemet må være lesbart T total prosjektet i fokus Y ytelse må kunne måles R rapportering må skje regelmessig I ingenting må overlates til tilfeldighetene N negative utfall må oppdages raskt G glade meldinger må få sin plass

INFORMASJON OG KOMMUNIKASJON Valg av programvare Når du velger, glem ikke å se framover: Kostnad mot funksjonalitet Kapasitet mot enkelhet Kompatibilitet med andre systemer Dokumentasjon, støtte i startfase, støtte i gjennomføring

INFORMASJON OG KOMMUNIKASJON Å bruke verktøy uten å forstå prosjektledelse, setter deg bare i stand til å lage dårlige rapporter raskere. HER ER NOE PROGRAMVARE IKKE KAN GJØRE: Finne feil Ta beslutninger Samle inn data Løse de kritiske problemene Noen av de største problemer har med mennesker å gjøre, her er programvaren til liten hjelp TENK SELV

INFORMASJON OG KOMMUNIKASJON Nødvendig mengde: ”hva mottaker vil og bør vite” – ”hva som forventes at mottaker allerede vet” = hva informasjonen bør inneholde.

Magefølelse er ikke dumt How does your project feel ? (Move the yellow ball on the line) Good Very good Bad Fra IPM Status report, if Skadeforsikring

Prosjektavslutning

Hva med overleveringen? Hvem er mottaker internt? Er det noen ekstern mottaker? Har overleveringen vært planlagt? Begin with the end in mind!

LÆRING GJENNOM PROSJEKTARBEID Erfaringsoverføring innenfor prosjektet Erfaringsoverføring mellom prosjekter Bevisste læringsaktiviteter Hva kan du som prosjektleder gjøre med det ?