Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Mappevurdering i it’s learning
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
ITU, Oktober 2003 Modeller på reise – en alternativ reformforståelse Sten R. Ludvigsen PLUTO programstyret ITU.
Didaktiske analysekategorier
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Sammensatte tekster PPU
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Sammensatte tekster ALU
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
NY VRI Nina og Ingvild.
Metaspråk for multimodalitet
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen 05.04.2013

Se opp for Mr. Khan! Er norsk skole klar? BT: Sjur Holsen, 2. april 2013, Er norsk skole klar?

Problemstilling Hvordan lage et design som fremmer et godt læringsmiljø ? (varierte studentaktive læringsformer, samarbeid og meningsfull bruk av lærerressursen) nytter digitale verktøy på en meningsfull måte

Utgangspunkt 1 Sosialepistomologisk teori Multimodalitetsteori TPACK Erfaringer LU/GLU AVUK Sosialepistomologisk teori Multimodalitetsteori TPACK Sosialepistomologisk teori (kunnskapens vilkår i lærerutdanningen) studentkultur, lærerskvis (undervisning vs forskning) Multimodalitetsteori (meningsskaping ved bruk av ulike typer «tegn») (Selander & Kress; Design før lærande) TEPAC (Technological-, Pedagogical and Content Knowledge) (Schulman, Mishra & Koehler)

Utgangspunkt 2 Personer 3 stykk varierte lærere (IKT-ferdigheter) 3 klasser, - 83 studenter 6 lærerassistenter Rom 1 stk auditorium (2 timer uken) 8 grupperom to timer uken 3 klasserom en time uken

Hovedstruktur Storforelesning (introduksjon – oppsummering) Læringsoppdrag (litteratur, nettressurser og oppg.) Seminararbeid Klasseoppsummering Forprøver (2 stk) Mapper (mål, praksis, 5 utvalgte læringsoppdrag) Eksamen (muntlig) Storforelesninger mest høst, nesten halvert på våren.

IKT, læring og det multimodale perspektiv Hvordan bidra til mening, forståelse, innsikt ?

Storforelesning (IKT) PPT Digitale kart (MindManager) Digitale tavler Video-opptak Kritt-tavle

Læringsoppdrag (IKT) Litteraturlesing Videosnutter (egne; starter, tema, oppfølging, Youtube etc) Tester (ITL) Tankekart (digitalt el. Analogt -> ITL) Trekolonner (->ITL) Spørsmål – problemformuleringer (Disk.forum ITL) Ønsketema

Seminararbeid Referat på ITL Sosialt og faglig fokus Sosiale læringsmål Læring gjennomsamarbeid (begrep, teori, praksisrelevans) Diskusjoner Oppklaringer Referat på ITL

Klasseoppsummering Dialog

Forprøver (IKT) Administrasjon (ITL) Video-tilbakemelding

Mapper (IKT) Arbeidsmapper og utvalgsmapper Mål Praksis; dokumentasjon, refleksjon Læringsoppdrag

Eksamen (IKT) Forberedelse; Student pensum-wiki Eksamen; Muntlig (begrepsdef. – teori – praksisrelevans)

Konklusjon; Lykkes med mer studentaktiviserende arbeidsformer Lykkes med mer varierte arbeidsformer Studentene opplever godt læringsutbytte Lærerne usikre på læringsutbytte Lærerne opplever manglende prosesskontroll Potensiell tidsbesparelse etter første runde Positiv kvalitetsutvikling – pedagogisk og faglig

Arnesen, C. Å. , Hovdhaugen E. , Wiers-Jenssen, J. Aamodt, P. O (2011) Arnesen, C. Å., Hovdhaugen E., Wiers-Jenssen, J. Aamodt, P.O (2011). Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV. 33/2011, NI Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London, Routledge. Kress, G. (2005). English in urban classrooms : a multimodal perspective on teaching and learning. London, RoutledgeFalmer. Kress, G. and C. Jewitt (2003). Multimodal literacy. New York, Peter Lang. Kress, G. and T. Van Leeuwen (2001). Multimodal discourse : the modes and media of contemporary communication. London, Arnold. Krüger, T. (1999). Undervisning som et ensemble av diskursive praksiser. Pedagogikk normalvitenskap eller lappeteppe. Y. m. f. Nordkvelle. Lillehammer, Høgskolen i Lillehammer. Forskningsrapport. Kunnskapsdepartementet (2009). Læreren Rollen og utdanningen. Løvland, A. (2010). "Multimodalitet ogmultimodale tekster." Viden om læring nr. 7. Popkewitz, T. S. (1991). A political sociology of educational reform : power/knowledge in teaching, teacher education, and research. New York, Teachers College Press. Selander, S. and G. Kress (2010). Design för lärande : ett multimodalt perspektiv. [Stockholm], Norstedts