Lesegnist -bok i praksis på 30 minutter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Hurum PPTs erfaringer med LP
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Åsmund Sollien Schau og
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Christina Ødegård sin lærlings tid
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kompetansekartlegging
1 Godt nytt år og velkommen til rådgiversamling
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Cafédialog – elevmedvirkning
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
100 lure ord å lære.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lyshovden Oppveksttun!
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
8C Skoleåret
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Lesegnist -bok i praksis på 30 minutter Lars Danielsen Fungerende avdelingsleder på Avdeling for barn og unge, Trondheim folkebibliotek

Hva vi skal gjennom Hvordan vi utarbeider og skriver søknader, og hvorfor vi velger de prosjektene vi gjør. Hvordan vi så for oss gjennomføringa da vi skrev søknaden.. ..hvordan gjennomføringa av prosjektet gikk.. ..og til slutt hva vi lærte og hva vi tar med oss videre. Litt innimellom: Hvordan holde det ekte for kidsa på biblioteket –Sjansen a’ [Sjansen for det a’?]

Trondheim folkebiblioteks politikk på prosjektutvikling Prosjekt er ikke noe helt på siden av den vanlige virksomheten, så: Bygge på eksisterende virksomhet Mulighet for å fortsette virksomheten etter prosjektutvikling og endt støtte.

Utvikling av prosjektideer Lederteam Barnemøte Voksenmøte Egen leseløftgruppe bestående av 4 ansatte på tvers av filialer og arbeidsområde. -denne gruppa som jobbet fram prosjektet Lesegnist

Leseløftet 2011 – 2014 (fra statusrapport Leseåret 2010) 2011: unge voksne (frafall i videregående, unge i arbeidslivet, lærlinger, fokus på dysleksi) 2012: seniorer, barn og unge (dataspill og nettlesing, leksehjelp, tidlig språkstimulering i barnehage, økt leseglede, fokus på digital kompetanse) 2013: det flerkulturelle Norge (samisk litteratur, nasjonale minoriteter, tegnspråk, integrering – fokus på det multikulturelle samfunnet, der motsetninger beriker) 2014: Hele Norge leser! (landsdekkende kampanje)

Barne og ungdomsarbeidere Videregående trinn 1( Vg1): helse- og sosialfag eller design og håndverk Videregående trinn 2( Vg2): barne- og ungdomsarbeiderfag To år med opplæring i bedrift 4 ordinære klasser i Trondheim + Voksenopplæring ved Thora Storm

Barne og ungdomsarbeidere Utgangspunkt: 4 ordinære klasser i Trondheim + Voksenopplæring ved Thora Storm 3 av skolene hadde vi god kontakt med. 2 måtte overbevises

Hva vi gjorde tidligere Presentasjon av bibliotekets tilbud Presentasjon av aktuelle bøker Opplevde at vi ikke kommuniserte godt og at vi ikke klarte å engasjere.

Søknaden Lesegnist++-+bok+i+praksis-2.pdf

Forbedringer med støtte Tid til planlegging og forberedelser Innkjøp av aktuelle bøker 2 bibliotekarer sammen på hver presentasjon Utarbeidelse av boklister Nasjonalt kjent artist på åpnings/avslutningsfest

Ny giv! God dialog med lærerne før, under og etter Presentasjonene Hvilke behov elevene hadde, hvilken type litteraturoppgaver, praksis osv Ikke alle like overbevist om relevansen, faktisk, så måtte jobbe med overbevisning

Selve presentasjonene Hvilke behov elevene hadde, hvilken type litteraturoppgaver, praksis osv Ikke alle like overbevist om relevansen, faktisk, så måtte jobbe med overbevisning

Selve presentasjonene La vekt på konkrete opplevelser av litteraturen, mindre snakk om lese-lyst/-gnist/-løft/-motivasjon osv Eks: Ku uten hode

KU UTEN HODE Cappelen damm lus=10

STAKKARS KU!

KUA HAR IKKE HODE.

KUA KAN IKKE DRIKKE.

KUA KAN IKKE SPISE.

KUA KAN IKKE SE.

KUA KAN IKKE HØRE.

KUA KAN IKKE LUKTE.

Selve presentasjonene Dialog med elevene Eks: Ludde (egne leseropplevelser som barn), Twilight (Nå), film.

Selve presentasjonene La vekt på elevenes kompetanseheving. Utarbeidet lister: Barnehage Barneskole Ungdomsskole

Selve presentasjonene Alt i alt, gjøre en bedre jobb.

Åpning som ble avslutning Ville ha kjent artist, helst musikkartist som anbefalte bøker God erfaring med Trondheimsrapper Trond Wiger, årets fylkeskunstner Rappere er vår tids lyrikere som målgruppa lytter til

Åpning som ble avslutning Lars Vaular i bokbad, vill ide som ble virkelighet! Hvorfor: Populær i målgruppa, svært opptatt av tekst, prisbelønt, dialekt, litterære ambisjoner, svært verbalt aktiv på nettet.

Åpning som ble avslutning Program: 1. Del kun for inviterte barne-og ung.arb.klassene: Trond Wiger intervjuet Vaular om 2 favoritter, lesing generelt og som inspirasjon til skriving. Pause med servering med kviss om barne- og ungd.litt. Del 2: Åpen konsert i musikkavdelinga med Vaular opplesning av bokprosjekt + 2 lokale artister som fikk vist seg fram.

Resultatet av prosjektet Positivt: Bedre kontakt med de aktuelle skolene, god dialog med lærerne. Bedre presentasjoner. Bra utarbeidet materialet. Svært god eksponering av biblioteket. Nådde grupper vi vanligvis ikke når.

Resultatet av prosjektet Negativt: Kostbart. Skulle ha styrt bokprat selv For ambisiøs gjennomgang til barnebøkene til de yngste i begynnelsen

Tilbakemeldinger 5 av 5 lærere svært positive etter dette året, (3 av 5 før prosjektet?) Elevene husket bøkene vi presenterte (tydelig i kvissresultatene) Elever kom på biblioteket med barnehager og sfo-grupper i praksisperioden sin Det beste av alt, eksamenshjelp

Ingunn og Vitello

Fortsettelsen etter endt støtte Fortsetter som før med presentasjoner, har lagt grunnlaget Blir bare 1 bibliotekar på pres, men bedre forberedt. Ikke like usannsynlig åpning/avslutning, men tenker på videreføring av artist med bokbad/minikonsert-konseptet.