Lesegnist -bok i praksis på 30 minutter Lars Danielsen Fungerende avdelingsleder på Avdeling for barn og unge, Trondheim folkebibliotek
Hva vi skal gjennom Hvordan vi utarbeider og skriver søknader, og hvorfor vi velger de prosjektene vi gjør. Hvordan vi så for oss gjennomføringa da vi skrev søknaden.. ..hvordan gjennomføringa av prosjektet gikk.. ..og til slutt hva vi lærte og hva vi tar med oss videre. Litt innimellom: Hvordan holde det ekte for kidsa på biblioteket –Sjansen a’ [Sjansen for det a’?]
Trondheim folkebiblioteks politikk på prosjektutvikling Prosjekt er ikke noe helt på siden av den vanlige virksomheten, så: Bygge på eksisterende virksomhet Mulighet for å fortsette virksomheten etter prosjektutvikling og endt støtte.
Utvikling av prosjektideer Lederteam Barnemøte Voksenmøte Egen leseløftgruppe bestående av 4 ansatte på tvers av filialer og arbeidsområde. -denne gruppa som jobbet fram prosjektet Lesegnist
Leseløftet 2011 – 2014 (fra statusrapport Leseåret 2010) 2011: unge voksne (frafall i videregående, unge i arbeidslivet, lærlinger, fokus på dysleksi) 2012: seniorer, barn og unge (dataspill og nettlesing, leksehjelp, tidlig språkstimulering i barnehage, økt leseglede, fokus på digital kompetanse) 2013: det flerkulturelle Norge (samisk litteratur, nasjonale minoriteter, tegnspråk, integrering – fokus på det multikulturelle samfunnet, der motsetninger beriker) 2014: Hele Norge leser! (landsdekkende kampanje)
Barne og ungdomsarbeidere Videregående trinn 1( Vg1): helse- og sosialfag eller design og håndverk Videregående trinn 2( Vg2): barne- og ungdomsarbeiderfag To år med opplæring i bedrift 4 ordinære klasser i Trondheim + Voksenopplæring ved Thora Storm
Barne og ungdomsarbeidere Utgangspunkt: 4 ordinære klasser i Trondheim + Voksenopplæring ved Thora Storm 3 av skolene hadde vi god kontakt med. 2 måtte overbevises
Hva vi gjorde tidligere Presentasjon av bibliotekets tilbud Presentasjon av aktuelle bøker Opplevde at vi ikke kommuniserte godt og at vi ikke klarte å engasjere.
Søknaden Lesegnist++-+bok+i+praksis-2.pdf
Forbedringer med støtte Tid til planlegging og forberedelser Innkjøp av aktuelle bøker 2 bibliotekarer sammen på hver presentasjon Utarbeidelse av boklister Nasjonalt kjent artist på åpnings/avslutningsfest
Ny giv! God dialog med lærerne før, under og etter Presentasjonene Hvilke behov elevene hadde, hvilken type litteraturoppgaver, praksis osv Ikke alle like overbevist om relevansen, faktisk, så måtte jobbe med overbevisning
Selve presentasjonene Hvilke behov elevene hadde, hvilken type litteraturoppgaver, praksis osv Ikke alle like overbevist om relevansen, faktisk, så måtte jobbe med overbevisning
Selve presentasjonene La vekt på konkrete opplevelser av litteraturen, mindre snakk om lese-lyst/-gnist/-løft/-motivasjon osv Eks: Ku uten hode
KU UTEN HODE Cappelen damm lus=10
STAKKARS KU!
KUA HAR IKKE HODE.
KUA KAN IKKE DRIKKE.
KUA KAN IKKE SPISE.
KUA KAN IKKE SE.
KUA KAN IKKE HØRE.
KUA KAN IKKE LUKTE.
Selve presentasjonene Dialog med elevene Eks: Ludde (egne leseropplevelser som barn), Twilight (Nå), film.
Selve presentasjonene La vekt på elevenes kompetanseheving. Utarbeidet lister: Barnehage Barneskole Ungdomsskole
Selve presentasjonene Alt i alt, gjøre en bedre jobb.
Åpning som ble avslutning Ville ha kjent artist, helst musikkartist som anbefalte bøker God erfaring med Trondheimsrapper Trond Wiger, årets fylkeskunstner Rappere er vår tids lyrikere som målgruppa lytter til
Åpning som ble avslutning Lars Vaular i bokbad, vill ide som ble virkelighet! Hvorfor: Populær i målgruppa, svært opptatt av tekst, prisbelønt, dialekt, litterære ambisjoner, svært verbalt aktiv på nettet.
Åpning som ble avslutning Program: 1. Del kun for inviterte barne-og ung.arb.klassene: Trond Wiger intervjuet Vaular om 2 favoritter, lesing generelt og som inspirasjon til skriving. Pause med servering med kviss om barne- og ungd.litt. Del 2: Åpen konsert i musikkavdelinga med Vaular opplesning av bokprosjekt + 2 lokale artister som fikk vist seg fram.
Resultatet av prosjektet Positivt: Bedre kontakt med de aktuelle skolene, god dialog med lærerne. Bedre presentasjoner. Bra utarbeidet materialet. Svært god eksponering av biblioteket. Nådde grupper vi vanligvis ikke når.
Resultatet av prosjektet Negativt: Kostbart. Skulle ha styrt bokprat selv For ambisiøs gjennomgang til barnebøkene til de yngste i begynnelsen
Tilbakemeldinger 5 av 5 lærere svært positive etter dette året, (3 av 5 før prosjektet?) Elevene husket bøkene vi presenterte (tydelig i kvissresultatene) Elever kom på biblioteket med barnehager og sfo-grupper i praksisperioden sin Det beste av alt, eksamenshjelp
Ingunn og Vitello
Fortsettelsen etter endt støtte Fortsetter som før med presentasjoner, har lagt grunnlaget Blir bare 1 bibliotekar på pres, men bedre forberedt. Ikke like usannsynlig åpning/avslutning, men tenker på videreføring av artist med bokbad/minikonsert-konseptet.