Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Byggavfall – fra problem til ressurs
Advertisements

AVFALLSPLAN I BYGGESAK
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Disponering av betongavfall
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Hvem kan egentlig utføre en miljøkartlegging ?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Byggavfall – fra problem til ressurs
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Ny plan- og bygningslov
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Byggavfallskonferansen 2010
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Vestfjorden byggtilsyn
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN

Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Plan- og bygningstjenesten Hva kan byene og staten gjøre for redusert energibruk i bygninger? innspill ved nettverksamling: Framtidens byer Fornebu
Tilsyn og ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Overtredelsesgebyr.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Anne Brit Slettebø Advokat
Byggeregler om BA-avfall
Gjennomføringsplan.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser
Forskrift om Internkontroll
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Utskrift av presentasjonen:

Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune Tilsyn og sanksjonsmuligheter fra kommuner og fylkesmenn – hva gjør vi, og hva kan vi gjøre? Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune

Fylkesmannen i Nordland Fylkesmannens miljøvernavdeling Naturforvaltning Arealforvaltning Forurensning 30 ansatte Arbeidsoppgaver Klima Støv Støy Industri Oppdrett Avløpsanlegg Forurenset sediment Forurenset grunn Farlig avfall Avfallsanlegg Lokalisert i Bodø Fylkesareal 38 460 km² 44 kommuner Farlig avfall i BA- avfallet

Myndighetsfordeling byggeplasstilsyn Fylkesmannen Forurensningsloven Forurensningsforskriften Avfallsforskriften Produktkontrolloven Produktforskriften Internkontrollforskriften Kommunen Plan- og bygningsloven Byggteknisk forskrift (TEK-10) Byggesaksforskriften (SAK-10) Forurensningsloven: overordnede bestemmelser om forurensning slår fast at all forurensning i utgangspunktet er forbud, og gir plikter om tiltak for den som forurenser Produktkontrolloven: stiller krav til kjemikaliehåndtering (loven) aktsomhetsplikt ved håndtering av kjemikalier substitusjonsplikt (plikt til å vurdere bruk av et mer miljøvennlig produkt) informasjonsplikt om produktet internkontrollforskriften i saker der vi ikke finner direkte hjemmel i forurensningsregelverket, kan vi ofte bruke internkontrollforskriftens bestemmelser om å ivareta risikoforhold (f eks oljetanker uten sikkerhet for oppsamling ved lekkasje) Plan – og bygningsloven Fra 2010 ble kravene om ba-avfall flyttet fra avfallsforskriften til plan- og bygningsloven (PBL) og byggteknisk forskrift (TEK-10). Den største forskjellen er at avfallshåndteringen ble underlagt ansvarsrettsystemet etter plan- og bygningsloven, og arbeidsoppgavene er nå knyttet til de ulike foretakene, med kompetansekrav for utarbeidelse av miljøsaneringsbeskrivelse og miljøsanering av bygget. Ansvar for de ulike oppgavene fremgår av byggesaksforskriften (SAK-10) kap. 12.

Fylkesmannens tilsynsstrategi Årlig tilsynsplan Nasjonale aksjoner (Miljødirektoratet) Frekvensbaserte tilsyn og revisjoner basert på virksomheters utslippstillatelse Egeninitierte aksjoner / tilsyn Resultat fra tidligere kontroller Resultater fra egenkontrollrapporter Virksomheters historikk Klager / tips BA-tilsyn baseres på stikkprøver Tilsynsressursene hos Fylkesmannen skal brukes slik at vi fokuserer på de viktigste miljøutfordringene. Oppdrag fra Miljødirektoratet på prioriterte bransjer og temaer Frekvensbasert tilsyn basert på Virksomheters utslippstillatelse (med tilhørende risikoklasse) Frekvensbasert: Risikoklassifisering av en virksomhet gir en kontrollfrekvens for inspeksjoner og revisjoner. Risikoklassifisering baseres på risiko for skade på miljø. Frekvenssystemet skal sikre at kontrollerne gjennomføres med riktig hyppighet ved en virksomhet. resultatene fra tilsynet kan innvirke på plassering i risikoklasse og dermed hyppighet for tilsyn. Egen-initierte aksjoner / tilsyn Resultat fra tidligere kontroller Resultater fra egenkontrollrapporter Virksomheters historikk Klager / tips

Hvem fører vi tilsyn med? «Den ansvarlige»: ”Ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensning,…” (§ 7 i FL) Tilsyn kan gjennomføres i planleggings-, prosjekterings-, drifts- og avviklingsfase.

Tilsynspraksis hos FMNO Ved tips tar vi først en henvendelse til kommunen og ber om at de følger opp saken og gir oss en orientering. Byggeplasstilsyn i samarbeid med kommunen i egen regi (planlagt / ad hoc) Få kommunen til å ta «sin del av ansvaret» for BA- avfallet.

Hvordan gjennomføres tilsynet? Anmeldt eller uanmeldt Møte med ansvarshavende Gjennomgang av dokumenter og krav Rutiner og praktisk gjennomføring på byggeplass Befaring (fokus på farlig avfall) Deklarering, sortering, oppbevaring og håndtering av farlig avfall Utarbeide tilsynsrapport Ilegge tilsynsgebyr Registrere tilsynet i database Tilsynsrapporten skal minst inneholde: Bakgrunn, mål og hensikt for tilsynet Omfang av tilsynet Resultat fra tilsynet presentert som avvik, anmerkninger og andre forhold. Oppfølging. Krav om tilbakemelding.

Reaksjoner Påpeking av plikter Avtaler om korrigerende tiltak Enkeltvedtak om korrigerende tiltak (pålegg) Enkeltvedtak om tvangsmulkt Enkeltvedtak om tvangsgjennomføring Enkeltvedtak om stansing, tilbaketrekking av tillatelse Politianmeldelse Vi sender ut en tilsynsrapport der vi slår fast avvik/anmerking og ber om en tilbakemelding der vi ber disse følges opp innen en frist. Vi varsler vedtak om tvangsmulkt hvis disse ikke følges opp. Påpeking av plikter (men ikke enkeltvedtak) følgebrev til kontrollrapport hvor virksomheten gjøres oppmerksom på sin plikt til å rette opp avvik. Det fattes i denne reaksjonsformen ikke enkeltvedtak om korrigerende tiltak. Virksomheten bes om å gi informasjon om korrigerende tiltak innen en frist. Avtaler om korrigerende tiltak avtale mellom tilsynsetat og tilsynsobjekt om tiltak virksomheten skal gjennomføre samt frist for dette. Dersom avtalen ikke holdes, kan saken følges opp med enkeltvedtak mm. Enkeltvedtak om korrigerende tiltak pålegg om å gjennomføre tiltak innen gitte frister. pålegg om å gi informasjon om korrigerende tiltak Tvangsmulkt: ilegge tvangsmulkt, for å gi den ansvarlige et økonomisk incentiv til å overholde krav gitt i eller i medhold av forurensningsloven innen fastsatt frist Enkeltvedtak om tvangsmulkt enkeltvedtak om bruk av tvangsmulkt dersom virksomheten ikke følger opp tidligere gitte vedtak om korrigerende tiltak. Et virkemiddel for å oppnå lovlig tilstand (ikke straff), skal være mulig å rette forholdet Enkeltvedtak om tvangsgjennomføring enkeltvedtak om tvangsgjennomføring dersom virksomheten ikke følger opp tidligere vedtak om korrigerende tiltak. Forurensningsmyndigheten har myndighet til å: Pålegge den ansvarlige å sende inn nødvendige opplysninger. foreta granskning. gjennomføre eller bekoste undersøkelser Enkeltvedtak om stansing, tilbakekalling av tillatelse tilbakekalling av tillatelse til å forurense Politianmeldelse er uavhengig av øvrige reaksjoner ved graverende forhold. Kan gjøres selv om vi gjør alle de andre tingene…

Hva anmeldes til politiet Alvorlige saker Skader på miljø Gjentatte overtredelser Prinsipielle saker Saker med allmennpreventiv effekt Formål: Oppnå mest mulig effekt av miljøkrimarbeidet! Saker hvor de vanlige forvaltningsrettslige virkemidler ikke vil være effektive nok på egen hånd, bør i større grad anmeldes. Vi har ikke noen straffereaksjoner. Det er det kun påtalemyndighetene som har. konsentrere seg om de mest alvorlige bruddene Saker som har et stort potensialet for allmennpreventiv effekt bør prioriteres • Klart brudd på regelverket (objektive vilkår) • Ikke et hendelig uhell (subjektive vilkår) • Ikke bagatellmessige konsekvenser (miljøkonsekvenser) I saker som anmeldes bør det også finnes relativt klare beviser for overtredelsen, og et ryddig saksforløp fra forvaltningens side.

Eksempel: Ulovlig mottak og levering av avfall overtredelse av: - lov om forurensninger og om avfall (forurensningsloven) § 78 (straffeansvar for forurensning), 1. ledd pkt. a og b, jf forurensningslovens § 7, 1. ledd, og - midlertidig tillatelse til mottak av rivningstrevirke.

Byggesakskontoret i Trondheim Ca. 3500 byggesaker pr år / ca. 50 ansatte Egen intern gruppe for tilsyn/ulovligheter (3-5 saksbehandlere + jurister) Dokumenttilsyn, miljøsaneringsbeskrivelser: 30 (2011), 44 (2012), ca 35 (2013) Også tilsyn med (ca 250 tilsyn totalt i 2012): energi, UU, brannobjekter, produkter/moduler, m.m.

Kommunens tilsynsstrategi Årlig tilsynsstrategi jf. SAK. Trondheim kommune har valgt å fortsatt ha tilsyn med: TEK § 9-7 TEK § 9-9 Illustrasjon: lekestove.blogspot.com

Hvem fører vi tilsyn med? Ansvarlig søker (SØK) Ansvarlig prosjekterende (PRO) Ansvarlig utførende (UTF)

Sanksjonsmuligheter kommunen SAK § 14-3: Uavhengig kontroll Ulovlighetsoppfølging (PBL kap. 32, m.m) : Pålegg om retting og/eller stans (stoppordre) Pålegg om tilbaketrekking av ansvarsrett (DIBK) Tvangsmulkt (fast/løpende der det er mulighet for retting) Overtredelsesgebyr (SAK kap.16) Politianmeldelse Tvangsmulkten har som formål å tjene som oppfyllelsespress og kan kun benyttes der det er mulig å rette opp forholdet

Tilsyn Trondheim kommune Dokumenttilsyn Miljøkartlegging (PRO) Sluttrapport med kvitteringer eller egenerklæring (UTF) Hovedfokus ved tilsyn Svikt i ansvarsretten Sorteringsgrad ikke overholdt kildesortering vs. sentralsortering Bruk av ikke godkjent/ulovlig mottak Farlig avfall riktig håndtert Manglende dokumentasjon/kvitteringer Manglende avfallsplan

Erfaringer Trondheim kommune

Erfaringer Trondheim kommune

Case: Miljøkartleggingsrapport påpeker at arealer (kjeller/loft) ikke er kartlagt. Kommunen påpeker i vedtak (IG) at supplerende kartlegging må gjennomføres (datofestes) og ansvar for dette entydig defineres (av SØK). Ved anmodning om FA etterspør vi dato. Kartlegging ikke gjort – FA anmodet på «feil grunnlag» Varsel om OTG til ansvarlig søker.

Tips til kommuner Veiledning i forhåndskonferanse og rammetillatelse Sluttrapport/kvitteringer er enkelt og effektivt tilsyn ”Vekker” bransjen Bruke maler Tilsyn 5 år etter ferdigattest Illustrasjon: lekestove.blogspot.com

Utfordringer med BA-tilsyn Spørsmål om prioritering Ressurser og kunnskap Geografi og avstand Rett ”timing” i byggeprosessen Tilgjengelig juridisk bistand ved sanksjoner Øvrig: Har veiledningsplikt, men vi kan ikke angi løsningene… «Alle» vil ha mer tilsyn fra myndighetene - hvorfor?

Takk for oppmerksomheten…. fmnolen@fylkesmannen.no ghc@trondheim.kommune.no