NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Kontraktsoppfølging mv.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Norge rundt – og litt til
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Internkontroll i kommuner
Drenering - Vannets betydning for bæreevnen - Grøfter og grøfteutforming Geir Berntsen, NCC Roads AS.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun seminar 30. oktober 2007 Vegdekkers overflateegenskaper og funksjonskontrakter.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Litt om Statens vegvesen
Visjoner om kommunesamarbeid
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Fagkurs – 2007 Oslo 10. april 2007 og Hamar 24. april 2007.
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Telenor Miljøkalkulator
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
GNA - Gemensam Nordisk Anläggningsmarknad Prosjekt - Felles funksjonskrav Nordisk sjefsmøte – Island 11. august 2008 Tor-Sverre Thomassen Vegdirektoratet.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Fra forfall til kvalitet - Fagdag for Varige konstruksjoner 12. februar 2013 Kjersti Kvalheim Dunham Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen(TMT)
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Utskrift av presentasjonen:

NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet Jevnhet – på langs og på tvers: Initialtilstand og vedlikeholdsstandard NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet

Innhold i presentasjonen Overordnete funksjonskrav Hvorfor settes krav ? Gjennomgang av gjeldende krav Revisjon av vedlikeholdsstandarden

Overordnete funksjonskrav til vegdekke Hb 018 (Omtrent likelydende i Hb 111)

Hvorfor setter vi krav ? Initialtilstand: Vedlikeholdsstandard Kvalitet på utført arbeid Sikre videre tilstandsutvikling/levetid Vedlikeholdsstandard Sikre at trafikantene tilbys riktig tilstand Best mulig samfunnsøkonomi (vegholder + trafikanter)

Hvor finnes kravene angitt ? SVV Håndbok 018 Vegbygging 2005(ny utg. snart !) Konkurransegrunnlaget Teknologirapport 2418 - Kontroll og dokumentasjon av reseptorienterte asfaltkontrakter SVV Håndbok 111 Vedlikeholdsstandard 2003 (under revisjon – ny utgave 2009)

Krav til initialtilstand på langs (IRI) og på tvers (spor) Slitelag på nye veger (Hb 018) Ikke foreslått endringer i tallverdier i revisjon av Hb 018

Initialtilstand på tvers (spor) Vedlikehold av eksisterende vegdekker Målt med Alfred eller tilsvarende Maksimum 6 mm (Rv & Fv) 90%-verdi på 1000 m strekning (600 – 1600 m) Basert på måleverdier for 20-meters strekninger Gjennomsnitt av 3 måleserier Målt med rettholt (3 m)

Initialtilstand på langs Vedlikehold av eksisterende vegdekker Målt med Alfred eller tilsvarende Målt med rettholt (3 m)

Eksempel på ikke godkjent initialverdi IRI !!

Gode gamle ALFRED lever fortsatt !

Tverrprofil av et vanlig kjørefelt ALFREDs målemetode Beregningsmetode ALFRED

Ny målebil – roterende laser

Tverrprofil av et vanlig kjørefelt Ny målemetode: svinglaser

IRI – Prinsipp og målemetode Verdensbanken sentral i utviklingen av parameteren Kalkulert respons (mm/m) i ”quarter-car” som kjører i 80 km/t Påvirkes hovedsakelig av bølgelengder på 1,2 – 30 meter Internasjonalt akseptert (men fortsatt debattert!) Vi måler den med 1 laser i ytre hjulspor

Vedlikeholdsstandard – Hb 111 Under revisjon (ny utgave tidlig 2009) Omfattende revisjonsprosess Forslag til konkrete endringer i ferd med å ferdigstilles Eksisterende utgave opererer med to nivå Vegnettsnivå (mål) Parsellnivå (utløsende for tiltak )

Vedlikeholdsstandard – Hb 111 Mål som det styres mot, ikke krav ! Forslås tatt ut av Hb111

Vedlikeholdsstandard – Hb 111

Vedlikeholdsstandard Hb111 : Mål med revisjonen Resultat Revidert standard med forbedret beskrivelse, mer egnet for bruk innen: Effekt Ikke endret samfunnsnytte, unntatt som følge av: Presiseringer og forbedringer i beskrivelse – kan gi effekt på kostnad og nytte Nytt prinsipp for vinterdrift – vanskelig å finne samme nivå som tidligere Vegdekke og vinter: Besluttet justering av standard basert på analyser 2005/2006 Forslag om endring av samfunnsnytte innen enkeltområder Styring/kommunikasjon ift overordnet ledelse og myndighet Kommunikasjon med trafikantene Styring av virksomheten i Statens vegvesen Kontraktsstyring av drift og vedlikehold (entreprise)

Hb 111 Revisjon - Organisering

Aktiviteter - Tidsplan

Arbeidsgrupper 1 2 3 4 5 6 Vegen som konstruksjon Kjørebane, mm Even Sund 2 Bru/kai Hilde Vikse Røsdal/ Knut A Grefstad 3 Tunnel mm Hans Olav Lien 4 Vegen som trafikksystem Trafikkavvikling, trafikksikkerhet Geir Ove Nordgård/ Bjørn Skaar 5 Miljø, grønt, sideanlegg Jakob Høyland 6 Vinterdrift Åge Sivertsen

Standarden ift kontrakter Standard for drift og vedlikehold Håndbok 111 Nasjonal standard for ulike vegtyper med typisk trafikk, klima, vær, miljø, mm. (dvs. alle variasjoner kan ikke dekkes opp i standarden) Konkurransegrunnlag for drift og vedlikehold (funksjonskontrakter, m. fl.) Lokale tilpasninger og suppleringer, operative bestemmelser, instrukser og rutiner, mm basert på lokale mål, variasjoner og behov.

Fastlegging av regional og lokal standard Nivå Grunnlag/metode Dokument Nasjonalt nivå: Normalsituasjoner Nasjonalt vegnett Samfunnsøkonomisk analyse Overordnede politiske og administrative føringer Nasjonal standard: Håndbok 111 Regionalt nivå: Føringer fra Vegdirektoratet Input/føring fra andre sektorer Regionalpolitiske føringer NTP Handlingsprogram Statsbudsjett Årlig budsjett Lederkontrakter Distriktsnivå: Vegstrekninger/ruter Lokale situasjoner Sentrale/regionale føringer Analyse av drift og vedlikehold ift lokale betingelser og behov Budsjetter Entreprisekontrakt

Innføring av ny standard Hovedregel: Inkludering i nye kontrakter etter hvert som disse inngås (1 - 7 år før standarden er innført) Alternativ for spesielle tilfeller: Ny standard forhandles inn i eksisterende kontrakter (kostnad?) Ved stor samfunnsnytte Når ulik standard medfører fare/stor ulempe

Forslag til endringer (Vegdekker) (NB! Ikke vedtatte endringer) Overordnet hensikt/funksjonskrav: Vegdekket skal • beskytte vegkonstruksjonen mot nedbrytning forårsaket av trafikklast og klima. • gi trafikantene underlag og være så jevnt at det gir komfortabel og sikker kjøring uten at last blir skadet. • ha en friksjon som sikrer framkommelighet og trafikksikkerhet. • hindre nedtrengning av vann i vegkonstruksjonen, og sikre nødvendig avrenning • bidra til et best mulig miljø for trafikantene og omgivelsene

Sammenheng mellom spor og trafikksikkerhet TØI-rapport 840/2006: Vegdekkets tilstand og trafikksikkerhet - Betydningen av spordybde, ujevnhet og endringer i tverrfall for ulykkesrisikoen Gj.snittlig personskadeulykke: 2.400.000 Kr. Gj.snittlig materiellskadeulykke: 49.000 Kr.

Sammenheng mellom jevnhet (IRI) og trafikksikkerhet

Forslag til endringer (Vegdekker) (NB! Ikke vedtatte endringer)

Forslag til endringer (Vegdekker) (NB! Ikke vedtatte endringer)

Nye / andre tilstandsparametere ? Ikke i denne revisjonen Nytt måleutstyr gir nye muligheter Hva med sprekker / skader ? Bæreevne/strukturell kapasitet ??