Datalagringsdirektivet: Nei til EUs styremøte. Gisle Hannemyr 22. august 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Påvirkningsparadokser
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
HVA ER ?.
Hvor går Datatilsynets grenser? Norvegfinans – konferansen 18. september 2012 Direktør Bjørn Erik Thon
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Personopplysningsloven
Velkommen til Medisinsk bibliotek
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
1 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007 Valgkonferanse Hell Marianne Riise, KRD.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kort om rettsdogmatisk metode
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Internasjonale menneskerettigheter
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 6 26./28. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og internasjonal regulering av personvern + noe om læringsmålene.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
EU Den europeiske union.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Dag Wiese Schartum, AFIN
AUTORISASJON.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Menneskerettigheter og
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvern og menneskerettigheter
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Datalagringsdirektivet: Nei til EUs styremøte. Gisle Hannemyr 22. august 2009

Datalagringsdirektivet •Europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/24/EF av 15. mars 2006, samt endring i europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/58/EF. •Omhandler lagring av trafikkdata som framkommer ved bruk av offentlig elektronisk kommunikasjon: (dvs. telefoni, mobiltelefoni og bruk av internett). •Grunngitt med behovet for å bekjempe alvorlig kriminalitet (detection and prosecution of serious crime, as defined by each Member State in its national law). • HannemyrSide #2

Kort om innholdet •Pålegg om å lagre trafikkdata (i 6-24 måneder). •Retter seg til teleoperatørene. •Myndighetene vil få tilgang til lagrede data (etter rettslig begjæring) HannemyrSide #3

Innholds- og trafikkdata •Innholdsdata, dvs. innhold i kommunikasjonen skal ikke lagres. •Trafikkdata: Hvem som ringer til hvem, hvem som sender epost til hvem. Tid, sted og varighet for kommunikasjonen. •Datalagringsdirektivets artikkel 5 presiserer hvilke hovedkategorier av data som skal lagres HannemyrSide #4

Hva skal lagres (artikkel 5) 1.Data som er nødvendige for å spore og identifisere opprinnelsen til en kommunikasjon. 2.Data som er nødvendige for å identifisere destinasjonen til en kommunikasjon mellom individer. 3.Data nødvendige for å identifisere dato, tid og varighet av en kommunikasjon. 4.Data nødvendige for å identifisere typen kommunikasjon. 5.Data nødvendige for å identifisere brukernes kommunikasjonsutstyr eller hva som går for å være deres utstyr. 6.Data nødvendige for å identifisere lokaliseringen av mobilt kommunikasjonsutstyr HannemyrSide #5

Hva skal lagres (artikkel 5) •Alle disse seks hovedpunkter har til sammen et tjue-talls presiserte underpunkter over data som anses nødvendige å lagre. •Hele «kart» kan med utgangspunkt i slike data utarbeides over borgernes telekommunikasjonsvaner, kontaktnett og forbindelser. •Endringer i forhold til dagens praksis (lagring for fakturering):  Lengre lagringstid for de data som i dag lagres for faktureringsformål.  Markant utvidelse av hva som lagres, som for eksempel lokaliserings- data og epost-logger.  Direktivet vil omfatte langt flere organisasjoner, blant annet ISPer, som i dag ikke har tradisjon for å lagre.  Nytt normativt grunnlag for lagring: Fra dagens rett til å lagre visse opplysninger for et forretningsmessig formål, og til en plikt til å lagre for politiformål HannemyrSide #6

Teleoperatørene skal lagre •Datalagringsdirektivet innebærer at flere hundre internettleverandører (ISPere) vil måtte begynne å lagre personopplysninger som de ikke har tradisjon for å lagre. •De vil heller ikke ha en selvstendig egeninteresse av å bruke særlig med ressurser for å sikre disse opplysningene.  Flere eksempler: Tele2-saken (2007). Tap av ukrypterte disker med PO om samtlige barnefamilier i UK (2007). Deutsche Telekoms ulovlige analyse av egne trafikkdata (2008) HannemyrSide #7

Formålet er å bekjempe «alvorlig kriminalitet» •Definisjonen overlates til medlemsstatene. Det betyr at ulike land kan definere (og redefinere) formålet som de ønsker.  Terrorisme?  Opptøyer?  Politiske demonstrasjoner?  Hva med strategisk informasjonsanalyse? •Funksjonsutglidning HannemyrSide #8

Tilgang til data (artikkel 4) •“Member States shall adopt measures to ensure that data retained in accordance with this Directive are provided only to the competent national authorities in specific cases and in accordance with national law.” •Hvem? Politet (selvsagt). Men hva med:  Tollvesenet?  Skatteetaten?  Kredittilsynet?  Konkurransetilsynet?  Helsevesenet?  Nød- og redningsetater? HannemyrSide #9

Direktivet og menneskerettighetene •Datalagringsdirektivet setter både personvernet og ytringsfriheten på prøve. •Dette vil gjelde selv om lagring av trafikkdata i henhold til direktivet ikke anses som kontinuerlig eller regelmessig overvåkning av borgerne. Verdien av lagring må nemlig også veies opp mot effekter på frimodighet. Dette gjelder selv om formelle friheter ikke berøres, og selv om de registrerte data kun skal være tilgjengelige for politiet under regulerte forhold. •Vissheten av at noen kan lete seg fram til dine kontakter og dine bevegelser, både i det virkelige rommet og på Internett, kan være nok til å hemme borgere i utøvelsen av sine friheter til å samles, til å ytre seg og til å søke opplysninger HannemyrSide #10

Direktivet og menneskerettighetene •EMK artikkel 8 annet ledd åpner for at det kan gjøres inngrep i personvernet. •Men for at et slikt inngrep skal være forsvarlig må det blant annet være nødvendig i et demokratisk samfunn. I dette ligger det etter Den Europeiske menneskerettighetsdomstolens (EMD) praksis at det må være en «pressing social need» for å gripe inn i personvernet. Det holder ikke at det er hensiktsmessig, rimelig eller ønskelig. •Inngrepet som gjøres må dessuten være proporsjonalt i forhold til formålet som ønskes oppnådd. •Den omfattende lagringsplikten som følger av direktivet er problematisk i forhold til nødvendighetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet HannemyrSide #11