Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Traumebevisst skole i Grimstad
Advertisements

Traumebevisst omsorg RVTS i barnehøyde 5. juni, 2012
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Teambygging og fasilitering
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å møte unge som lever i frykt
Tekst, bilde og komposisjon
Link er viktigere enn matte,
Å forstå det uforståelige
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
Jakten på den umulige brukeren…
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Presentasjon av faghefter:
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
Emosjoner Espen Røysamb.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Fra ”Nesten som deg selv”
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Felles tema i mars: Selvkontroll
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Eigenvurdering og sjølvregulering
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Klubben for alle.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen Bringe Kapteinen på plass

Er omsorgssystemet «skrudd på»? Vårt meningssystem System for Selv-forsvar Hjelperens utøvende system Systemet for å «lese» klienten Amygdala Belønningssystem Systemet for tilnærming (approach) Trygg/ Utrygg

De tre pilarene – grunnmuren i god omsorg og behandling trygghet relasjon følelsesregulering 1)  Hensikt For deg som arbeider i institusjon, er hensikten med denne luken å gi deg et verktøy du kan bruke når du ønsker å reflektere over hensiktsmessigheten (kvaliteten) på omsorgstilbudet til barnet/ungdommen   For deg som arbeider i fosterhjemstjeneste er hensikten i tillegg å gi deg et verktøy du kan anvende i veiledning av fosterforeldre. Som du kan være bevisst på i utvelgelse av egnede fosterforeldre. 2) Hvorfor God omsorg for volds - og overgrepsutsatte barn og unge øker sjansen for at barnet/ungdommen velger å formidle seg til de voksne. Dette øker muligheten både for avdekking av overgrep og for forebygging av nye overgrep. I tillegg er god omsorg utviklingsfremmende og støttende i seg selv for barnet. For barnets vei til helhet og mestring. 5 5

Forutsetninger for hjelp, De tre pillarene Trygghet Tilknytning/ god relasjon Regulering av affekt og aktivering Stabilisering, evne til å tåle følelser, evne til å regulere aktivering Gi Kapteinen mulighet til å forstå og ”overstyre” Maskinist og fyrbøter

Eksempel på ikke-regulering C:\Users\heste\Desktop\Still Face Experiment Dr. Edward Tronick - YouTube.flv

(Siegel, 1999) Mentalisering Tilknytning Emosjoner Episodisk Hukommelse System for krisehåndtering, stressrespons (Siegel, 1999)

Møte grunnleggende behov Trygghet Forutsigbarhet Sammenheng Kontinuitet Mening Anerkjennelse Aksept

Nivåer av regulering Bruce Perry, CTA

Top-down Bottom-up

Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon

Reversing the effects of trauma Trygghet, stoppe traumet Etablere ro, evne til å regulere egne affekter (med. prefrontal cortex ++) Øke ”self-awareness” (venstre prefrontal cortex) Forstå hva som har skjedd med deg, og hva det betyr for deg (hippocampus, dorsal prefrontal cortex) Utvikle gode relasjoner til andre (orbito-frontal cortex) ”Take action” (overlære nye motoriske mønstre)

De assosiasjonene som utløser forsvarsreaksjoner eller forsvarsskjema, både ytre sanseinntrykk og indre tanker eller følelser kaller vi TRIGGERE Rekkefølgen kan beskrives slik: TRIGGER – ALARM - SYMPTOM (atferd)

Ikke helt traumebevisst omsorg… ..\..\Videos\Kramer vs Kramer - YouTube.flv

Stadier i behandling Innledende kartlegging; 1 2 3 4 Evalu-ering. 1 2 3 4 Evalu-ering. Bli kjent, trygghet, forventninger Informasjon/psyko-edukasjon Trygghet Konsentrasjon Kroppsbevissthet Følelsesbevissthet Bevegelse Mentalisering Traumenarrativ; traumer, ting som er vanskelig Refleksjon Vanskelige relasjoner Fremtidsberedskap Integrering Symboler Positive tilbakemeldinger

Fyrbøterarbeid Endringer dypt i hjernen krever flere repetisjoner «The manifestation of the problem might be in the cortex, while the core problem might be in the brain stem» (Bruce Perry, 2013) «The brain is a rythmic organ, rythm heals, and relational rythm heals even better» Relationships Regulation Reward

Fyrbøter.. «Trauma happens in the body..» «…..allow the body to have new experiences that contradict the bodily traumaresponses…» (Peter Levine, 2013)

Grunning og stressmestring Puste riste børste kaste Klappe Klemme Søvn Hvile

Affektbevissthet. Øvelse I hvilke situasjoner kan du merke at du blir…..(redd, sint, trist, skamfull, skyldfølelse) Hvordan kan du merke at du er……………? Hvordan er det for deg å være ……………? Hvordan kan andre merke at du er………..? Hva kan du f.eks si / gjøre når du er……...?

Arbeid med følelser ”nå virker det for meg som om du….” ”Hvilken følelse har du akkurat nå?” ”Det må ha vært forferdelig vondt…”

Barnets følelser og behov Rådgivere (samarbeid) Mine handlinger Mine følelser Barnets følelser og behov

Refleksjonssirkelen 1.Sirkel Klientens behov Hva trenger klienten nå? Refleksjon: Se smerteuttrykk og følelser, ikke bare atferd 2.Sirkel Min første refleksreaksjon Hva føler jeg nå? Refleksjon: Bevisst på egne følelser, min egen følelsesregulering. 3. Sirkel Hvordan kan jeg hjelpe klienten best mulig 4.Sirkel : Reflektere over om jeg har det som trengs for å hjelpe, eller om jeg må involvere andre?

Kasus; Ida Ida er 14 år. Fosterfar går ut for å hente henne hjem om kvelden. Han finner henne på stranden sammen med en del eldre ”ugreie” ungdommer. Ida er motvillig til å bli med. Fosterfar tar et grep rundt armen hennes og trekker henne med. Idet de passerer ”familiestranden” begynner Ida og rope mens hun ”snubler” etter fosterfar: ”Ikke slå mer, jeg orker ikke mer, slutt…”jeg lover å å være snill, bare ikke slå..” ”Jeg skal suge deg, det er greit, men bare ikke slå”. Alle stirrer! På fosterfar. (fra ”Handlekraft”)

Bearbeiding Trigger Behov, Smerte, manglende ferdighet Atferdsuttrykk

Traumenarrativ Håndtere ”intrusion” (Påtrengende sanseopplevelser) Visualisering, eksternalisering Triggerjakt, triggerdagbok Genogram Hvordan gjenfortelle historien? Kompetanse, mestring Fortellerstemmer ”Hvordan ville (god person) reagert hvis…”

Fremtid, integrering Ability spotting Fremtidsdrømmen Re-membering 80-åringen forteller historien med tilbakeblikk Hedrende seremonier The Hero in you