- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Mestring og forebygging av depresjon
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
- Hovedrolle eller birolle
Mestring.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Venn kommer av norrønt: Vinr
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse Fagkonferansen 09 Velg din Framtid - Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse 11. November 2009 Ole Tobias Orvin

Hensikt Skape framtidsvisjoner og personlige mål Vise hvordan selvtillit kan styrkes Trene evnen til å løse problem og overvinne motganger i livet Trene på nytenkende og kreative arbeidsmetoder Trene på holdninger og ferdigheter som øker sosial og emosjonell kompetanse Formulere personlige utviklingsplaner og handlingsprogram Finne støtte i arbeidet med å overvinne hinder

Hvert tema er bygd opp med lik struktur En introduksjon til tema Hensikt med temaet Arbeidsoppgaver med spørsmål og ulike øvelser Arbeidsformer med individuelle oppgaver, refleksjonssamtaler, skriftlige oppgaver, erfaringsutveksling og korte forelesninger Aktivitetsplaner Deltaker lager en individuell plan Deltaker lager plan sammen med andre Oppsummering og oppfølging av resultater og reaksjoner på temaets oppgaver og innhold

Hver time har lik struktur Tegning henger framme Individuell oppsummering fra forrige gang gjennomgås Vi jobber med oppgaver – Reflekterer, tegner og skriver Timen avsluttes med ny individuell oppsummering

Oppstart med innledende samtale og utfylling av skjema Temaenes innhold Oppstart med innledende samtale og utfylling av skjema Framtidsvisjonen Hvordan ser livet ditt ut om 2 – 5 år når det gjelder arbeidssituasjon, psykisk og fysisk helse, relasjoner, økonomi og selvbilde? Hva kan og vil du påvirke i din egen situasjon. Å overvinne hindringer Presisere mål og avgrense hvilke hindringer jeg må overvinne for at jeg skal nå mine mål. Problemløsende samtaler og hjemmeoppgaver. Emosjonell kompetanse gjør deg trygg Selvinnsikt og kontakt med egne følelser, evne til å motivere seg selv og evne til å se hvordan andre tenker og føler. Samtaler og øvelser for å styrke den emosjonelle kompetansen. Sosial kompetanse gir deg framgang Trene evnen til å samarbeide og kommunisere med andre. Finne sin egen trygghet i forandringer. Finne ut hvordan du kan fungere bra sammen med mennesker som er veldig ulik deg selv. Velg din egen framtid Formulere egne utviklingsplaner, og sette opp mål og delmål. Presisere hva du skal gjøre veldig konkret og steg for steg. Oppsummering med avsluttende samtale og oppfølgingsskjema Oppfølging med erfaringsutveksling

Synliggjørende Pedagogikk Fire ESS Se deg selv Se andre Se dine oppgaver/utfordringer Se dine muligheter FISK Fantasi Innlevelse Struktur Konkretisering Synliggjørende Pedagogikk S S S S

Selvtillit Tillit og tro på seg selv gir selvtillit Jeg tør å ta utfordringer Jeg tør å vise at jeg kan Jeg tør å bruke mine erfaringer og kunnskaper Jeg verdsetter mine erfaringer og kunnskaper høyt Jeg er åpen for å bruke andres kunnskaper Jeg kan være meg selv sammen med mennesker som er ”ny” for meg Jeg kan bevege meg fritt mellom sosiale klasser og ulike kulturelle sammenhenger Selvtillit er nært forbundet med prestasjoner og det vi kan eller tror vi i er i stand til å utrette. Tillit og tro på seg selv gir selvtillit

Selvinnsikt Jeg er bevisst mine egne følelser Jeg er følsom for egne verdier, og mine behov er viktige Jeg kjenner mine sterke og svake sider Jeg er selvmotivert, og har respekt for meg selv Jeg kan ta imot kritikk uten å bli såret Jeg kan bedømme min innsats selv Jeg kan ta imot støtte og oppmuntring på en naturlig måte Jeg kan gi og ta imot kritikk selv Selvinnsikt er evnen til å ha adgang til sin egen indre bane med følelser, verdier og intuisjon Howard Gardner

Selvfølelse Bekreftelse, å bli sett gir selvfølelse Jeg fins, jeg er NOEN, jeg er unik Jeg har en indre kjerne – en kraftkilde Jeg kan ha dype relasjoner Jeg har evne til nærhet Jeg kan skille mellom meg selv og andre (dvs. jeg har mine egne meninger, jeg ”utsletter” ikke meg selv) Jeg har integritet Jeg har indre trygghet og har tydelige grenser for meg selv Selvfølelse er vår viten om og opplevelse av hvem vi er. Begrepet selvfølelse eller selvaktelse dekker den umiddelbare opplevelse man kan ha av å være verdt noe i egne øyne. Bekreftelse, å bli sett gir selvfølelse

Beskrive seg selv med sterke og mindre sterke sider Eksempler på trening av sosial og emosjonell kompetanse Beskrive seg selv med sterke og mindre sterke sider Selvinnsikt – selvvurdering Innsikt – oppfatte mønster i egne og andres reaksjoner Lytte og bekrefte Gi og ta imot oppmuntring og kritikk Selvtillit og tro på seg selv – kunne være stolt av seg selv Forstå sammenheng mellom tanke, følelse og handling Kjenne igjen og beskrive følelser og følelsesuttrykk Forstå årsaken til ulike følelser Tolke kroppsspråk Trening på innlevelse, bytte roller, rollespill Vise følelser Ansvarliggjøre Problemløsning Konfliktløsning Trene på samarbeid Tenke positivt Personlig planlegging - målstyring

Takk for meg RIBO – telefon 75681880 Ole.tobias.orvin@ribo-att.no