Sosial ulikhet i skolen Velferdskonferansen Oslo Kongressenter 21. mai 2012 Anders Bakken, NOVA
Grunnskolepoeng
Karakterer i matematikk
Sosial klasse Store forskjeller i skoleresultater Klassebakgrunn har betydning også for utdanningsvalg Klasseforskjellene nokså stabile I alle fag (også i praktisk-estetiske fag) I alle land Over tid
Sosial ulikhet i karakterer på 2000-tallet
Hva betyr karakterene? Skolens prestasjonssignal til den enkelte Utdanningskapital utdanningssystemet arbeidsmarkedet Motivasjon, innsats, utholdenhet og arbeidsvilje Påvirker (akademisk) selvfølelse Karakterer styrende for Utdanningsplaner Utdanningsvalg Fullføringsgrad
På hvilket tidspunkt oppstår forskjellene? Foreldres utdanningsnivå
Årsaker til sosial ulikhet i skoleresultater Læringsforutsetninger Motivasjon Skolens praksisformer Sosial ulikhet i resultater Sråkutvikling
Framtidsorienteringer
Lekselesning (per dag)
Skoletilpasning
Ressurser i hjemmet
Ressurser
Oppfatninger om skolen og lærerne
«Kulturell kapital»
Hva kan vi trekke ut av dette? Elevens innsats og tilpasning i skolehverdagen Oppfatninger av lærerne Forklarer lite eller ingen ting Aspirasjoner Finkulturelle interesser Forklarer noe Foreldres akademiske kunnskaper Bokas kultur Forklarer mye Klasseforskjeller resultat av subtile prosesser i skolen? Uforklart
Utvikling gjennom barneskolen (amerikansk studie)
Hvordan redusere sosial ulikhet i skolen? Ingen raske løsninger Tiltak på alle nivåer Helhetlig tilnærming Læreren avgjørende