Sosial ulikhet i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

1 23. juni 2014 Styrer Norges Bank norsk næringsliv?
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
LP og evidens i undervisningen
Samarbeid mellom skole og hjem
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Sosialkonstruktivisme
Hva er viktig for elevers læring?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Informasjon om fagvalg til Vg2
Norsk skole.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Plan for overgang fra barnehage til skole-
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
REalfagskommune!.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Sosial ulikhet i skolen Velferdskonferansen Oslo Kongressenter 21. mai 2012 Anders Bakken, NOVA

Grunnskolepoeng

Karakterer i matematikk

Sosial klasse Store forskjeller i skoleresultater Klassebakgrunn har betydning også for utdanningsvalg Klasseforskjellene nokså stabile I alle fag (også i praktisk-estetiske fag) I alle land Over tid

Sosial ulikhet i karakterer på 2000-tallet

Hva betyr karakterene? Skolens prestasjonssignal til den enkelte Utdanningskapital utdanningssystemet arbeidsmarkedet Motivasjon, innsats, utholdenhet og arbeidsvilje Påvirker (akademisk) selvfølelse Karakterer styrende for Utdanningsplaner Utdanningsvalg Fullføringsgrad

På hvilket tidspunkt oppstår forskjellene? Foreldres utdanningsnivå

Årsaker til sosial ulikhet i skoleresultater Læringsforutsetninger Motivasjon Skolens praksisformer Sosial ulikhet i resultater Sråkutvikling

Framtidsorienteringer

Lekselesning (per dag)

Skoletilpasning

Ressurser i hjemmet

Ressurser

Oppfatninger om skolen og lærerne

«Kulturell kapital»

Hva kan vi trekke ut av dette? Elevens innsats og tilpasning i skolehverdagen Oppfatninger av lærerne Forklarer lite eller ingen ting Aspirasjoner Finkulturelle interesser Forklarer noe Foreldres akademiske kunnskaper Bokas kultur Forklarer mye Klasseforskjeller resultat av subtile prosesser i skolen? Uforklart

Utvikling gjennom barneskolen (amerikansk studie)

Hvordan redusere sosial ulikhet i skolen? Ingen raske løsninger Tiltak på alle nivåer Helhetlig tilnærming Læreren avgjørende