Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Møte med ”den vanskelige” innsatte
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Helse og sykdomsbegrepet
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
RME Nasjonal Konferanse
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Venn kommer av norrønt: Vinr
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Pårørendekveld Nidaros DPS
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Stress, utbrenning, mobbing
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiater/professor Finn Skårderud
Kroppsfølelsen.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Motivasjon i arbeidsforhold
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Traumebehandling i sykehusavdeling
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Professor Finn Skårderud
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Daniel Stern`s Teori.
Bulimi Nervosa og Selvskading
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Ambulant team for barn og ungdom
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Hvordan trives du i jobben din? ”Jeg trives godt. Det er et svært viktig arbeid og tydelig nødvendig om vi skal lykkes med å få med alle i samfunnet og.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Hysteriform PF Utredning med SCID 2:. Hysteriform PF  Hysteri tidligere brukt mot de nevrotiske med ”spekulasjoner” om kjønn med klar referanse til Freuds.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Avd. for helseopplysning - SiA
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Spiseforstyrrelser Øyvind Rø Forskningsleder/professor II
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Emosjoner Espen Røysamb.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading Hva gjør de med oss? Finn Skårderud

Følelsesmessige reaksjoner Frykt Sinne Sliten/utmattet Bevissthet om egen kropp Stolthet Glede

Nysgjerrighet Avmakt Irritasjon over det fremmede Problemer med å forstå Nysgjerrighet Avmakt Irritasjon over det fremmede

Forrvirringen … er deres

Definisjon på ’nervosa’: overopptatthet av mat, vekt og utseende Vansker med å lage relasjon - avmaktsfølelser ”Detaljhelvete” – utfordrer tålmodighet

Tålmodighet ”Mer detaljhelvete” Tvang Tålmodighet ”Mer detaljhelvete”

Dårlig regulering av affekter Projisert på oss

Livstruende tilstander Frykt Aggresjon Medfølelse Omsorg

Å utagere

Avleder oppmerksomheten fra egentlige temaer Dramatiske symptomer Avleder oppmerksomheten fra egentlige temaer

Vi har også kropper Økt bevissthet om mat og vekt

Krenkelser og overgrep Vikarierende aggresjon

Den underernærte - i psykologisk forstand Vi må ’ernære’

Skam Vår ære

Grandiositet Å bli utsatt for forakt

Idealisert … og devaluert

Kontroll Kampen om kontroll

Grensesetting og vår utfordring til tydelighet og forutsigbarhet Grenseløshet Grensesetting og vår utfordring til tydelighet og forutsigbarhet

Opptatthet av ytelse Konkurrerende