Velkommen til foreldremøte. SAMU og valg  Samu er sammensatt av foreldre, ansatte og styret.  Foreldre i Samu representerer alle foreldre.  Samarbeidsutvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
”Til Start” Treningsprogram for unghest
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Del 2: Personlig økonomi.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Venner som hjelper andre
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Sommervikar i Blend.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Velkommen til Minde skole
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Cafédialog – elevmedvirkning
Månedsbrev Smørblomst
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet:
Månedsbrev fra Blåklokka
Månedsbrev fra Blåklokka
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
Velkommen til foreldremøte. SAMU og valg  Samarbeidsutvalget oppgaver er å holde juleverksted, felles tur og blir forelagt dokumenter som årsplan og.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Oktober på Neglespretten Mob: Foreldrekontakt: mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 1 Fellestur -Finner vi kantarell? 2 Fellestur -Lapper.
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
Cafédialog – elevmedvirkning
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
FAU møte kl. 18:00 Årskalender Skolefester 2015 Sykkeldag for 4. klasse KFU Eventuelt Informasjon fra rektor.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Politisk påvirkning.
Grunnleggende verdier for oss:
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS AUGUST 2016 Velkommen til nytt barnehageår! Håper dere alle har hatt en fin sommer, og ferie, til tross for at været ikke har vært.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
September fløy forbi og vi skriver oktober. Dagene så langt har vært preget av mye lek, både inne og ute. Barna koser seg med biler, dyr, bøker, sykler,
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Velkommen til foreldremøte
Juninytt Da har vi sagt farvel til mai og ønsket juni velkommen! Mai har vært preget av mange gode fellesopplevelser, og mye kjekk lek inne og ute. Vi.
Juninytt HURRA!! Månedens jubilanter: Thomas blir 27 år 12.juni
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
FORELDRERÅDET, FAU OG SAMARBEIDSUTVALG
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Foreldreengasjement ved Lassa Skole
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Vi sorterer etter farger
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Foreldremøte SFO høsten 2019
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte

SAMU og valg  Samu er sammensatt av foreldre, ansatte og styret.  Foreldre i Samu representerer alle foreldre.  Samarbeidsutvalget skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Dette gjelder f.eks årsplaner, budsjetter etc.  Samu arrangerer også det årlige juleverkstedet og en felles tur.  Personal: Jane og Helene C  Hvem stiller (2 rep. + vara)?

Dugnader  Helt siden oppstarten har foreldre stilt opp på dugnader. Som en foreldreeid barnehage har og er dugnadsdelen et viktig bidrag til fellesskapet. Tenker man at ca 60 andeler stiller opp inntil 10 timer årlig vil dette kunne utgjøre opp mot 200-tusen kr i sparte utgifter for vedlikehold og ”vaktmestertjenester”. Dugnader med rydding, soping og vasking frigjør også tid for personalet. Alt i alt er dette en vinn/vinn situasjon.  I henhold til driftsvedtekter punkt 11 skal alle andelshavere stille på 10 timer i året. Dersom man ikke kan stille kan man betale kr 200,- pr time. I alle år har denne siste delen av paragrafen/punktet i vedtektene vært ”sovende”. Dette vil vi nå gjøre noe med.

Dugnader  Styret foreslår følgende: Det avholdes lagdugnader og en felles dugnad på våren før 17. mai hvert bhg-år. Lister over oppmøte føres. Stiller man på begge får man godskrevet 10 timer. Ved barnehageårets slutt foretas en gjennomgang av oppmøte og de som ikke har stilt blir automatisk fakturert for henholdsvis 5 eller 10 timer.  (For dere som ikke har vært med på lagdugnader: alle deles opp i grupper på 3-4 andeler/pers. Dette settes opp fra og med høsten av. Hver gruppe har ansvar for 2-3 uker. Liste over gjøremål utarbeides av daglig leder. Leder i gruppa henter denne første dag i gruppas periode og organiserer sitt lag. Det føres oppmøte.)

Til info  Lønnsoppgjøret i vårt tariffområde er ikke avklart og mekling mellom partene er satt til 19. og 22. oktober.  Ved brudd kan det bli streik i/ved det private barnehagene fra og med mandag 25. oktober.  Hos oss kan totalt 7 personer bli tatt ut i streik.  Dersom vi blir berørt kan dette medføre redusert tilbud til dere. I ytterste konsekvens overtar dere selv driften og kjører et barnepasstilbud sammen med de ansatte som ikke streiker.  Undertegnede organiserer dette i samråd med styret.  Undertegnede vil holde dere informert fortløpende på mail så snart informasjon foreligger om evt streik. Info legges også ut på nettsiden.

Til info  Her finnes det meste av info om og hva.  Det meste av informasjon fra barnehagen kommer på mail.  Minner om at det er kun avd Blåbærtua som har åpent mellom  Minner om alle er velkomne til å sette seg ned å spise frokost ( ) om morgenen i forbindlese med levering av barna.  Ved levering, avhengig av situasjonen er det ikke alltid personalet kan møte i garderoben. Da må dere komme inn med barnet.  Hold ALLTID porten lukket og sett ALLTID på carabin-krok.  Rygg ALLTID bilen på plass når du parkerer slik at du kan kjøre igjen med fri sikt.  Si ALLTID ifra til personalet på din avdeling når du henter.  Som dere sikkert registrerer dras det mye sand og skit inn i garderober. Vi kommer i nær fremtid til å få inn et nytt mattesystem som dekker både ytter- og innergarderobene. bygg/Barnehager/Bilder-fra-barnehager/ bygg/Barnehager/Bilder-fra-barnehager/ bygg/Barnehager/Bilder-fra-barnehager/  Som dere kanskje har fått med dere jobber vi med å få inn et par nye førskolelærere fra januar….  Det er pr i dag 6 ansatte ute i permisjon og de kommer alle tilbake i løpet av det neste året….

Til info  Før sommeren hadde vi en brukerundersøke. Med utvidet innleveringsfrist oppnåde vi en svarprosent på 70%. Totalt sett på opplevelse av barns og foreldres behov skårer vi godt. Differensiert på de forskjellige spørsmål varier det noe mer, noe som bla har hatt sammenheng høy vikarbruk.  Resultatet medfører at vi har, og på generelt grunnlag jobber med imøtekommenhet, oppmerksomhet, kommunikasjon innad og utad, stabilitet og økt fokus på gjennomføring av våre pedagogiske planer og opplegg.  Sammen med styret jobbes det også med planer for fornyelse av uteområde og et nytt kjøkken.  Verdt å merke seg med dette er at dere som foreldre har stor påvirkningskraft på hvordan vi i nærmiljøet oppfattes. Missnøye og missfornøydhet forventer jeg kommer på mitt bord om dere ikke kjenner dere forstått eller hørt.  Ser helst at det kommer direkte, alternativt kan man bruke styreleder eller leder i samu. Kun på denne måten har vi muligheten til å få en felles forståelse og bli enige om et løp for løsning og forbedring til og for barnets beste.  Jula nærmer seg. Som vanlig vil det i forbindelse med jul komme ut et skriv angående juleferier. Dette for å legge til rette for en god romjul for både barn og voksne.  Kom gjerne innom og spør meg om du lurer på noe, send en mail eller ring.

Skryt til de som fortjener det!  Personalet i Buggeland bhg!  Vi har en gruppe som fungerer den veldig godt sammen.  Med 4 team som i det daglig gjør en strålende jobb, både avdelingsvis og som en hel gruppe.  Det er en stor glede å få lovt til å lede og lære av og med dem.  Det er personalet som gjør barnehagen vår!