Meningsfylt matematikk - også for de som strever med faget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
En innføring i spillet: Lag En Setning
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
22 tips for den faglitterære forfatteren
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Matematikkseminar for skolelaboratoriet i Bergen 5
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Historiefaget i skolen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Månedsbrev Smørblomst
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
PORTEFOLIO Ekrom skole.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Undersøkelseslandskap
Malen for fotballmodellen
Familie relasjoner Far Sønn Sønn Bestefar Søstre Brødre Ektepar Far
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Månedsbrev for Froskene – Mars 2015
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Problemløsing og åpne oppgaver
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Meningsfylt matematikk - Mening for hvem? Geir Botten Høgskolen i Sør-Trøndelag Novemberkonferansen
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Matematikk i skole og hjem
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Meningsfylt matematikk - også for de som strever med faget Geir Botten Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for lærer- og tolkeutdanning

Mynter i lomma Jeg har fem mynter i lomma. Til sammen er det 32 kroner. Hvilke mynter har jeg i lomma? Jeg har åtte mynter i lomma. Til sammen har jeg 50 kroner. Hvilke mynter har jeg i lomma mi?

Mynter i lomma Har vi funnet alle løsningene eller ikke? Hvordan forklarer/begrunner du/dere det? Hvordan forklarer elever det? Hvis vi nå vet at det finnes flere løsninger, så kan dere få stille meg ett spørsmål for å finne ut hvilke mynter jeg har i lomma. Spørsmålet skal være et ja/nei- spørsmål som ikke inneholde noe tall. Hva vi dere spørre meg om?

Hva hvis? Hva hvis vi har 20 kroner og fem mynter? Hvilke mynter kan det være? Hva hvis vi reiser til Danmark da? 4 kroner er det minste beløpet jeg kan lage ved hjelp av åtte mynter, dvs. ved hjelp av åtte 50-øringer. 160 kroner er den største beløpet jeg kan danne med åtte mynter. Da har jeg bare 20-kroninger. Er det mulig å danne alle andre beløp? Er det noe system i hvilke som kan dannes og hvilke som ikke kan dannes?

Å lage nye myntoppgaver Lag et rikt problem inspirert av myntproblemet og løs det. - Ikke mer enn 10 mynter - Ikke mer enn 100 kroner til sammen - Minst to løsninger

I butikken Vi har bare 3-kroner og 7-kroner (Det er ikke mulig å veksle?) Hva slags priser kan vi ha i butikken? Hva hvis vi bare har 2-kr, 5-kr og 9-kr? Hvilke priser kan vi ha i butikken hvis vi bare har 6-kr og 11-kr? (Det er mulig å veksle.) Tall som er innbyrdes primske

Sammenhenger James Joseph Sylvester (1884) utledet en formel for å finne det tallet som er den største summen av to tall som ikke kan dannes: Differansen mellom produktet av de to myntene og summen av de to myntene. Hvis vi har to myntenhetene 3-kr og 7-kr er den største summen som ikke kan dannes: (3 • 7) – (3+7)= 21-10 = 11

En annen sammenheng Sylvester (1884) har utledet en annen formel som brukes til å finne antall tall (summer) som ikke kan dannes: ½ (a-1) • (b-1) Hvis vi har 3-kr og 7-kr og setter disse verdiene inn i formelen finner vi at: ½ (3-1) • (7-1) = 6 Det er seks summer som det ikke er mulig å danne ved hjelp av bare 3-kr og 7-kr.

I kiosken På stranda er det en kiosk med et meget begrenset vareutvalg. Du kan kjøpe følgende: Sjokolade: 7 kr Is: 11 kr Brus: 13 kr I kiosken kan man bare betale med 100 lapper og det er ikke mulig å veksle. Du skal spandere godsaker på hele venneflokken. Hva kan du kjøpe for å få utnyttet 100-lappen din maksimalt?

Eksempler på motiverende opplegg i matematikk Hva koster ei ukes ferie på Hitra? Svaret er 8 – hva er spørsmålet? Kaprekars tall

Ferie på Hitra En familie med to voksne og to barn (tenåringer) planlegger ei ukes ferie på Hitra. Hvor mye mindre penger har familien etter denne uka, og hva er pengene brukt til?

Svaret er 8 - Hva er spørsmålet? I en sjuendeklasse arbeider hele trinnet over en fjorten dagers periode med aktiviteter, oppgaver og problemstillinger knyttet til et opplegg de har kalt ”Svaret er 8, hva er spørsmålet?” Hver dag bruker elevene mellom 5 og 15 minutter på opplegget

Starten Forsiktig start Økende vanskegrad Store tall Hvor mye er 4 + 4? Hvor mye er 5 + 3, 6 + 2, 7 + 1 og 8 + 0? Økende vanskegrad Hvor mye er 12 – 4? Hvor mye er 12008 – 12000? Store tall Hvor mye er 137567005 – 137566997? Hvor mye er 26553481 + 45621332 – 72174805?

To dager senere Addisjon og subtraksjon av brøker med forskjellige nevner slik at svaret blir lik 8 Jørgens foreslår oppgaven:

Oppgaver fra hjemmelekse Eva: Hvor mange bein hadde Sleipner? Kemal: Hvor mange sideflater er det i et oktaeder?” Lise: I går ertet katten vår to spurver, men den klarte ikke å fange dem. Hvor mange bein hadde disse tre dyra til sammen? Sasha: Mora mi har 1 bror og dobbelt så mange søstre. Faren min har like mange søstre som mora mi, og tre ganger så mange brødre som henne. Hvor mange tanter og onkler har jeg til sammen?

Oppgavetyper Oppgaver med benevning som kroner, meter eller liter. Oppgaver om prosent og med desimaltall Ligninger Geometrioppgaver

Utfordrende oppgaver Silje forteller en dag at hun hadde snakket med søstera si på ungdomsskolen, og fra henne har hun fått oppgaven: Hva er stigningstallet for funksjonen De aller fleste elevene forstår lite eller ingenting av denne oppgaven, men den blir med i klassens samling mest som en kuriositet eller en smakebit på en matematikk de sikkert kommer til å møte senere

Matematikk i lokalsamfunnet Matematiske diskusjoner på skolen og i fritida med søsken og foreldre under middagen og på ettermiddagene Oppgavene blir samlet og mange av dem slått opp på ei oppslagstavle i klasserommet På foreldremøte gjenkjenner flere av foreldrene oppgaver som var blitt til etter diskusjoner hjemme hos dem

Kaprekars tall Skriv fødselsdatoen din som et firesifret tall, for eksempel 1705 Ordne sifrene i dette tallet i synkende rekkefølge og i stigende rekkefølge, 7510 og 0157. (Pass hele tiden på å ha fire siffer i tallene ved eventuelt å sette på nuller foran). Trekk det andre tallet fra det første 7510 - 0157 = 7353 Gjenta prosessen med svaret du fikk, 7533 - 3357 = 4176 Gjenta prosessen og se hva son skjer

Kaprekars tall, forts I en femteklasse der de hadde jobbet med et prosjekt om Kaprekars tall, fortalte en mor på foreldremøte noen dager senere at sønnen hennes en ettermiddag hadde sittet i to timer og trukket fra hverandre tall. Det måtte jo være noen i familien som hadde bursdag på en dag som ikke landet på 6174! I en annen klasse gjennomførte de et prosjekt der de jaktet på bursdager der en bare trengte å regne en gang for å komme til tallet 6174. Det finnes en del slike bursdager, blant annet 6. februar, 26. april, 20. juni. Det finnes flere, så god jakt! Hvis vi ser på svarene en er innom i regneprosessen fram mot 6174, ser en at tverrsummen alltid blir enten 9, 18 eller 27. Dersom tverrsummen for eksempel blir 17, har en regnet feil akkurat der.

Realistisk matematikkundervisning Hovedprinsipp Hans Freudenthals konsept for matematikk som en menneskelig aktivitet Studenter i matematikklasserom skal ikke betraktes som passive mottakere av ferdig matematikk. Elevene må bli veiledet mot å bruke mulighetene til å ”gjenoppfinne” matematikken ved å gjøre det selv Studenter starter med en aktivitet knyttet til en kontekst, f.eks. Borddekking og servering i kantina Klinkekuler, boccia eller dartspill Elevene utvikler gradvis matematiske verktøy og forståelse på et mer formelt nivå. Matematiske modeller kommer ut fra elevenes aktiviteter og er støttet av samhandling mellom elevene i klasserommet Mål at aktivitetene skal føre til høyere nivåer av matematisk tenkning

Hva gir mening for elevene? Åpne for å bygge undervisningen på elevene egne tanker og innspill Kreative regnehistorier Undring og fascinasjon Matematikk som kulturaktivitet Tolking, søking etter sammenheng og betydning

Regnefortelling av Aron Det var en gang 94 maurtuer. I hver maurtue var det 26 636 maur. Hver maur hadde 6 bein. Etter et år hadde 25 % dødd, men det var blitt født 34 nye maur i hver maurtue. Så kom den store maurkrigen. Da døde 23 %, 42 % forsvant og 13 % av de som var igjen hadde mistet et bein. Hvor mange bein var det da i de 94 maurtuene? (Om det blir desimaler, så dør den mauren av maurpest.) Rockström 1992, s. 52, min oversettelse

Tallet pi Praktisk tilnærming Let etter informasjon om pi på nettet Mål rundt og tvers over ulike sirkelrunde gjenstander Regn ut forholdet mellom omkrets og diameter Let etter informasjon om pi på nettet

Pi Noen linker: http://no.wikipedia.org/wiki/Pi http://3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592.no/ http://ing.dk/artikel/97054-verdens-mest-irriterende-sang-pi-sangen http://blogg.frankeivind.net/2010/03/14/pi-fyller-ar/