”Trivselsleder TL” bygger på modeller fra Lørenskog og Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet mars 2011 (utdrag)
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Minde skole
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Trivselsledere legger til rette for lek
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Trivselsledere legger til rette for lek
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
1. – 3. trinn 1.
4. – 7. trinn 1.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Lyshovden Oppveksttun!
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Sjøstrand skole 26. mai Informasjon denne kvelden Hvem er vi – presentasjon av deler av koordineringsteamet og ledelsen Hvem er vi – presentasjon.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE Vi skal gjennomføre en uformell undersøkelse ved bruk av et digitalt verktøy, Kahoot, her i kveld. Vi ønsker derfor at dere.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Sjøstrand skole 30. mai 2017 Skolen fyller 50 år !
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Bli med! Barn.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Kvifor ynskjer me dette?
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Informasjon til FAU
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
KOLLMYR SKOLE NETTAVIS Desember 2013.
Velkommen til foreldremøte!
Roller og forventninger
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Mestring for alle – fordi vi våger!
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Foreldremøte SFO høsten 2019
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

”Trivselsleder TL” bygger på modeller fra Lørenskog og Bergen En av barneskolene i Lørenskog utviklet i 2008 et trivselsprogram som de andre barneskolene i Lørenskog sluttet seg til. Initiativtagerne tok kontakt med Kaland skole i Bergen som hadde utviklet sin egen modell for friminutt og aktivitetstime. Trivselsprogrammet har slått sammen erfaringene fra de to modellene og laget programmet Trivselsleder TL

Varingen, 16. april 2010:

Støtte fra mobbeforskere Sentrale aktører i arbeidet mot mobbing anbefaler ”Trivselsleder”: I våre store undersøkelser ser vi at ca. 60% av all mobbing skjer i skolegården, og vi vet at godt vakthold fra de voksne og spennende aktiviteter for de unge er to vesentlige faktorer som kan være med å forebygge mobbing. Vi anbefaler Trivselsprogrammet i de skolene som vi har et samarbeid med. André Baraldsnes, leder for Olweus-programmet Det er nå 152 PALS-skoler i Norge og et økende antall i Danmark. Disse oppmuntres av sine veiledere til å ta i bruk Trivselsprogrammet. Anne Arnesen, leder for PALS Vi opplever at skoler stadig er på leting etter positive aktiviteter som kan forebygge uønsket atferd, deriblant mobbing. Trivselsprogrammat kan derfor anbefales skolene vi kommer i kontakt med. Unni Midthassel, leder for Zero og Respekt

Trivselsledere legger til rette for lek Bærer ut og inn små fotballmål, baller, henge opp pilspill, etc Er igangsettere av lek. Trivselsledere deltar også selv i leken. Passe på at utstyr benyttes rettferdig: de yngre kan leke like mye som de eldre, jenter like mye som gutter, osv. Programmet skal føre til økt alders- og kjønnsblanding: Lek ut ifra interesse – ikke alder eller kjønn.

Trivselsledere (TL) Det velges 1-3 gutter og 1-3 jenter fra hver klasse på 4-10.-trinn. TL velges for et halvt skoleår De valgte elevene deles i to grupper og utfører sine oppgaver annenhver dag. (Fredag fri.) TL har kun oppgaver i ”storefri”. (TL er til stede med vest i de øvrige friminuttene.)

Programmet har valgregler for… Små klasser, eller klasser med kjønnsskjevhet (beregning av antall TL) Nye klasser der elevene kjenner hverandre ikke så godt: Trekning Skoler med ”delt friminutt”

Trivselsledere hjelper til i ”overgangsfaser” Lærere kan ikke være sist ute av klasserommet og først i skolegården I overgangsfaser skal vestkledde trivselsledere være på plass i skolegården. Trivselsledere i tjeneste går alltid først ut av klasserommet, og sist inn. 8

TL jobber mot mistrivsel Trivselslederne tar seg spesielt av dem som går alene Trivselslederne melder i fra om mobbing (gjerne anonymt). 9

Elever som plager andre kan ikke velges Valgregel 1: Elever som plager andre kan ikke velges. Det er ingen rettighet å bli trivselsleder, eleven blir hyret på ut ifra personlig egnethet.

Nominasjon av kandidater På elevens nominasjons- lapp står det: Når du stemmer, ber vi deg legge spesiell vekt på at kandidaten er vennlig og respektfull mot alle andre elever.

Kontaktlærer kan avvise nominerte kandidater Valgregel: Hvis en klasse nominerer en kandidat som kontaktlærer mener er involvert i mobbing eller utfrysning, kan læreren informere eleven om at han / hun må vente til neste valgperiode. Det gjelder en omvendt bevisbyrde: Eleven må overbevise læreren og skolens ledelse om at han / hun grei mot alle elever. Eventuell tvil hos læreren fører til utsettelse av kandidatur.

Lekekurs Felles lekekurs for kommunens trivselsledere i stor hall 2 ganger i året. Innhold: - Presentasjon av (nye) leker - Lekestasjoner, elevene roterer - Foredrag om å være trivselsleder (legges i lunsjen)

Bordtennis

Ta flagget, hesteskokast

Slå på ring

Håndbok for trivselsledere Forslag til leker og aktiviteter for 1. – 10. trinn Utstyr / rekvisita Best mulig utnyttelse av skolegårdsareal

Utemiljøer Skolen må skape faste ”utemiljøer” for lek Barn som vet hvor de enkelte leker foregår, leker 37% mer (Flemmen, 2009, muntlig samtale) (Katt og mus)

Utstyrsbod: utkvittering av leker…

Bowling Pilspill med borrelås/magnet

Kubbespill Boccia

Slåball Kaste på boks

Vinteraktiviteter De fleste sommerleker er også gode vinterleker Populære vinterleker: Kanonball i snøen Snøballkrig (med slalombriller!) Pilspill erstattes med snøballkasting på blink Løyper for langrenn og hoppbakker Aking

Store akematter

Hest og kjerre

Regulert ”Kongen på haugen”

Grave hule

Video fra Solheim skole (trykk på bildet)

Voksnes rolle Tilsyn i ”storefri” Ett av de (ordinære) tilsynene skal låse ut og inn utstyr for TL – og de har et spesielt tilsyn med TL. (Tilsynsansvaret bør fordeles mellom maksimalt 1-2 voksne.) Inspektør / sosiallærer / miljøterapeut: - Møte med TL-gruppa annenhver uke. - Setter opp ”vaktordning”.

Vaktordning henges opp

Oppgaver for kontaktlærere Informere - Foredrag ved oppstart (Power Point-presentasjon.) - Ranselpost til foreldre (Alt lastes ned på trivselsleder.no) Avholde nominasjon i klassen (2 ganger i året)

All info ligger på nett

33

Kulturkort De kulturelle opplevelsene skal gi inspirasjon og ideer til innsatsen i skolegården.

Tilbudene ligger på vår hjemmeside

Tilbudene ligger på vår hjemmeside

Kommunal ”takk-for-hjelpen-dag”, f eks kino, pizza, bowling..

Skoleansatte kurses av forbund

Skoleansatte kurses av forbund

Årlig TL-seminar Det avholdes et heldags felles lekekurs for alle TL-ansvarlige i Norge. I januar 2011 holdes kurset i Hurdal, det er i samarbeid med Skiforbundet.

Synergieffekt med SFO SFO-ansatte kan benytte utstyret til trivselslederne (før første friminutt og etter siste). SFO-ansatte får utdelt brukermanual SFO benytter inn- og utkvitteringssystemet for leker PS: Trivselsledere på 4. trinn skal ikke bes om å lede lek i SFO-tiden  

Positive nyheter om skolen Trivselsprogrammet gir skolen mulighet til å kommunisere positiv info til foreldrene Trivselsprogrammet gir lokalpresse noe positivt å formidle (fargerike happenings og mye glede). Positiv omtale av skolen øker elevenes stolthet av skolen. (Foto: Romerikes Blad)

Leker ikke alltid så dyrt... Men noen må bære dem ut og inn