Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Samspill og Samhandling
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Mobbing i barnehagen?.
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Barns læring, voksnes ansvar!
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Samarbeid mellom skole og hjem
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lek og Læring i barnehagen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Barns rett til å snakke "fritt"
Cannabisprogram ungdom
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Referat foreldremøte 11. september 2018
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt Utviklingsstøttende samtaler med den brutte familie

Foreldrerollen - i den senmoderne tid Hva karakteriserer det senmoderne? Fra bl.a Lars Dencik: Samfunn og oppvekstvilkår i endring Familieliv i endring Foreldreskap under endring

Barndom preget av Begge foreldre i jobb, barnehagens rolle Barn betraktes mer og mer som subjekter i egne liv- med rettigheter Individuering – samtidig som forutsetninger for sosial fungering er viktigere enn noensinne!

”Vi kommer alle hjemmefra” (Ø.Kvello) Hva betyr det i 2012? Foreldrene er på mange måter barnets viktigste utviklingsressurs Barn er i behov av stabile relasjoner for å danne mening i vanskelige situasjoner (H. Øvreeide)

HVA MØTER OSS NÅR VI TREFFER DEN BRUTTE FAMILIE? Bakteppe for både voksne og barn: Dette kan ta slutt! Hva er “i spill”? Hvilke briller ser vi med ? Hvilke diskurser preger oss(apropos Kopperud) og hva preger familiene?

TEORETISK FORANKRING OG INSPIRASJON Systemisk kunnskap kombinert med utviklingspsykologi, særlig tilknytningsteori (Mæhle, Ekeland,Øvreeide) Kunnskap om konflikt og dens dynamikk (Tjersland,Thuen, Skjørten m fl) Narrativ grunnlagstenkning Tenkning om resiliens og økt motstandskraft Resiliens: forståelse av sammenheng og mening

Kartlegging og arbeid med risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer: Temperament Tilknytningsstil Følelsesmessig tilgjengelighet Grad av vansker hos de voksne mm

VÅRE SPØRSMÅL Kan vi bidra til å forløse et bedre foreldre- skap etter brudd? Kan vi arbeide med de voksnes konflikt og forankre seg i barnets historie, barnets stemme, barnets ”vindu”? ”Med respekt for barnets forstand” Magne Raundalen

BESKRIVELSE AV MODELLEN Delt i 3 faser, som gir ramme og struktur Holdningsarbeidet understreket Vi har sett at terapeutens holdning, innstilling og taner er en del av den terapeutiske effekten Les rapporten for en diskusjon av dilemmaer knyttet til de ulike fasene i modellen!

FASE 1 FORELDRESAMTALER Avklare bestilling og mandag Arbeide med allianse, bevisstgjøre og samtidig romme og forstå Vurdering underveis: kartlegge konflikten og dens innvirkning. Motivasjon til endring? Fokus på barnet Barnets historie og reaksjoner Relasjonen mellom voksne og barn

FASE 1 Sensitivisering av foreldrne Forberedelse til barnesamtalene Kartlegge barnets lojalitetskonflikt Hvor alvorlig er dette? Kan foreldrene klare å høre på barnet og ta inn over seg dets fortvilelse? Forberedelse til barnesamtalene Hensikten med disse Søsken sammen eller hver for seg? Barnet må gis følelsesmessig tillatelse Vi anmoder om å delta i tilbakemeldingssamtaler

FASE 2 BARNESAMTALENE Etablere kontakt Utforskning av barnets univers På venterommet Starter med foreldre tilstede Barnet informeres, hensikt og formål gjentas – barnet er i fokus Trygge og tydelige rammer Utforskning av barnets univers Barneintervju Genogram/nettverkskart Planlegge det som skal formildes til foreldrene – hva ønsker barnet av endringer?

FASE 2 Etter barnesamtalene Notere sine inntrykk av barnet Hva var barnet preget av? Ressurser og potensiale? Mestringsmuligheter Funnet en rolle i konfliktsituasjonen? Hva har barnet å stå imot med?

FASE 3 TILBAKEMELDINGSSAMTALE TIL FORELDRENE Anerkjenne og bekrefte Foreldrene inviteres i utg. pkt sammen Hva kan anerkjennes? Invitasjon til å se på konflikten og situasjonen slik barnet ser det Opplevelsen av barnet Hvordan representerte barnet seg selv? Barnets forståelse Relasjoner til andre Sjekke ut med foreldrene om de kjenner seg igjen. Hva kan de bygge på hjemme?

FASE 3 Konfliktens innvirkning Formidle barnets ønsker/meninger og håp Barnets skilsmissehistorie Lojalitetskonflikt Kan foreldrene se og akseptere at de utfyller hverandre for barnet? Formidle barnets ønsker/meninger og håp Lojalitet til barnets meninger og ord Teamer tas på alvor Av og til ikke mulig å arbeide med begge foreldre i samme rom Hva hvis barnet ikke ønsker å formidle noe til de voksne?

FASE 3 Arbeid med foreldrefunksjoner og relasjonen foreldre-barn Hva forstyrre samspillet mellom deg som voksne og barnet? Lete etter felles foreldreoppgaver og styrke det felles foreldreteamet Gjennomgå konkrete ”kjøreregler” Evaluere og evt. Avslutte Evt. Videre terapeutisk arbeid med deler av eller hele familien Evt. Oppfølgningssamtale med barnet og foreldrene, etter 3-6 mnd

FASE 3 5. Arbeid med foreldrefunksjoner og relasjonen foreldre-barn Hva forstyrrer samspillet mellom deg som voksen og barnet? Lete etter felles foreldreoppgaver og styrke felles foreldreteamet Ofte helt konkrete ”kjøreregler”

FASE 3 6. Evaluere og evt avslutte Eller videre terapeutisk arbeid med deler av eller hele familien Oppfølgingssamtale med barnet, etter tre eller seks måneder