Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Se: Styrets ansvar Se: Holt.
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Dagens program Hva er kjøp? Standardavtaler Urimelige avtaler
Totalentreprenørens avtale
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Advokatforsikring Fra er også Advokatforsikring inkludert i medlemskapet i SAFE! Du får nå ennå mer igjen for medlemskapet! SAFE har fremforhandlet.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Advokatforsikring som ny fordel for medlemmer av Industri Energi Først ute igjen!
Om autorisasjonsordningen
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Prosesser på reiseområdet – slik gjør vi det
KURS I ENTREPRISERETT NS 8405 – STANSING (MISLIGHOLD AV BYGGHERREN) FOR BSY – HOLMEN FJORDHOTELL Dato: 19. mars 2009.
Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
Tilpassede helsetjenester
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Eksempel på å løse en rettstvist
Traineeprogram for Speditører Bakgrunn traineeprogram • Bistå medlemmene med en langsiktig strategi for rekruttering av medarbeidere med kompetanse.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Velkommen til TrygVesta
Sosiologi i barnehagen
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Forsikringsavtale for Leiv Eiriksson Nyskaping AS Avtalen gjelder for etablerte og nystartede bedrifter i tilknytning til Leiv Eiriksson Nyskaping AS/Innovasjonssenter.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Arbeidslivet må organiseres
Ved bevissikring utenfor rettssak
PF SAMFERDSEL TORSDAG 19. NOVEMBER 2009 Adm. dir Tom Rune Nilsen.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
…når resultater betyr noe
Offentlighet og partsinnsyn
BIT-avtalerVersjon 4, september 2000 Standardvilkår for BIT-programmet Partene Bransjeforening Leverandører.
Fremskaffelse av leieboliger
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Psykologer i kommunene
Kommunejordmorkontaktene 2009
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Hva er hovedproblemstillingen?
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Om forsikringen Den eneste innboforsikringen i Norge uten øvre forsikringssum Kun kr ,- i egenandel Dersom flere i husstanden har forsikringen, betaler.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
LOfavør Topp Reiseforsikring
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
BOA workshop SUHS-konferansen Innledning - samarbeid og samspill i sektoren og hvordan skape beste praksis BOA - klassifisering Arbeidsgruppen er.
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen. Litt om kontraktsrett Omfattende bakgrunnsrett: Det som ikke er regulert av avtalen blir regulert av bakgrunnsretten.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Hvorfor skal jeg være med
Hverdagsmakt Etter foredrag/inspirasjon av Stine Marlen Henriksen på SOR-konferansen Innrømmer glatt: dette er ikke noe jeg har sugd av eget bryst.
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen.
Utskrift av presentasjonen:

Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve at NSAB ikke er en ensidig kontrakt utarbeidet av speditørene. Det er en kontrakt hvor transportkjøperne har deltatt som en likeverdig part. Ved siste revisjon som ledet frem til NSAB 2000, var det de nordiske transportkjøper- organisasjoner som krevde forhandlinger. 1

NSAB ble da revidert etter en gjennomgang av samtlige ønskede endringsforslag og alle transportkjøper- organisasjoner i Norden støttet den nye avtalen. I Norge var det Transportrukernes fellesorganisasjon som deltok. Den har som medlem bl.a. NHO, Norsk Industri, HSH, Skogbruket pluss en rekke enkelt- selskaper. Således er de aller fleste transportkjøpere part i avtalen, for eksempel Statoil, Norsk Hydro og mer enn andre bedrifter. 2

Det var partenes klare forutsetning at NSAB skal benyttes som standardavtale. Standardavtalen bygger på transportretten. Avtalen er spesialdesignet for forholdet mellom en logistikkbedrift og en transportkjøper. Den bygger på de konvensjoner som dekker det som gjelder for transport og lagring innenfor vei, sjø, bane og fly. 3

Dette gir fordeler for kjøperne: • Speditøren har et strengere profesjonsansvar. • Speditøren har bevisbyrden for at kontraktene blir oppfylt på en omsorgsfull måte. • Speditøren må også bevise at han ikke kan klandres for skader, tap og forsinkelse. 4

• Kjøperne kan lettere forsikre sin risiko og det totale behov for forsikringer blir også rimeligere. • Kjøperne kan lettere gis kreditt. • Det er lettere å få erstatning ved tidsbestemte avtaler. • Det er større plikter ved lagring. 5

Standardavtalen er tilpasset forsikringsmuligheter. Bare ved bruk av standardavtalen kan man være sikker på at speditøren gjennom sin forsikring kan dekke kundens krav. Forsikringsbransjens forsikringer dekker bare ansvaret man har etter NSAB. Dersom det gjelder transport og lagring av svært verdifulle varer, har forsik- ringsbransjen tilbud om forsikringer for transport- kjøperne. Omvendt er det altså nærmest umulig for speditørbransjen å få tilsvarende dekning. 6

Kundens standardavtale er som oftest en avtale som ikke gjelder tjenester. De aller fleste kundeavtaler som forsøkes benyttet er avtaler som bygger på kjøp av varer. De passer således dårlig som avtale for våre tjenester. Sjølv om de skulle være tjenesteavtaler, pålegger de speditør- bransjen vilkår som man altså ikke kan forsikre og som går på tvers av lovgivning og konvensjoner. De vil også lettere føre til rettstvister da de er ensidige diktater. 7

Høyesterett har i dom inntatt i Rettstidende 1994 side 626 sagt: NSAB inneholder en ansvarsregulering i en standard- kontrakt fremkommet gjennom forhandlinger mellom organisasjoner som er representative for spedisjons- bedriftene og kundene. Ansvarsreguleringen bygger således på en avveining av de motstridende interesser som gjør seg gjeldende, herunder hensynet til forelig- gende forsikringsmuligheter og til hvem som er nærmest til å tegne forsikring. Ikke minst gjør hensynet til 8

Forutberegnelighet og klare og enkle løsninger seg gjeldende med styrke. Etter Høyesteretts mening vil det være uheldig å forrykke den ansvarsregulering som på dette punkt følger av kontrakten. 9

10