Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Senter for kunnskapsbasert praksis
Koordinatorforum 5.mai 2009 ”ReHabilitering – fra plan til praksis”
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
UiT- Norges arktiske universitet:
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
VIL FEDMEEPIDEMIEN FØRE TIL EIN INFARKTSUNAMI? John Roger Andersen, sjukepleiar, lektor, PhD student Høgskulen i Sogn og Fjordane 1.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Utdanningspolitisk dag 30.April 2009 Sola strandhotell.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Mulighetene for en videreutdanning
Ny ordning for Utviklingssentrene
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Universell utforming i IKT-prosjekter
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling Helse og Sosial Høgskolen i Bergen

Kunnskapsbasert praksis

Hvorfor er det viktig? Nasjonale føringer: Økende krav til å ta i bruk ny og relevant kunnskaps fra forskning og praksis (Sosial- og helsedirektoratet 2005; Kirke-, utdannings- og forskningsdep. 1999, Utdannings- og forskningsdep. 2005) "enhver student i sosial- og helsefaglige utdanninger skal utdannes til å utøve brukerorienterte tjenester som medlem av et tverrfaglig team med vekt på kunnskapsbasert praksis, kvalitetsforbedring og informasjonsteknologi” (Og bedre skal det bli 2006, s.7) Satsing ved HiB (Strategi plan) Satsing ved Institutt for fysioterapi (Rammeplan, fagplan) Mangel på kompetanse (Jamtvedt & Røsberg 1999, Upton & Upton 2006)

Hva har vi gjort? Utvidet og endret undervisningstilbudet Integrert kunnskapsbasert praksis Søkekurs Oppgaveskriving Basisgruppearbeid Kurs for praksisveiledere

Erfaringer En viss skepsis i starten Positive studenter.. stort sett Studentene finner frem til forskning og bruker dette i oppgaver

Veien videre.. Evalueringsprosjekt ved Institutt for fysioterapi Overføringsverdi til praksis (PhD-prosjekt)

Referanser Jamtvedt, G. & Røsberg, A. (1999) Hvordan forholder fysioterapeuter seg til informasjonsflommen? En tverrsnittstudie av fysioterapeuters lesevaner og begrunnelser for valg av tiltak. Fysioterapeuten, nr. 3, s 10-16. Upton, D. & Upton, P. (2006) Knowledge and use of evidence-based practice by allied health and health science professionals in the United Kingdom. Journal of Allied health, Vol. 35, nr. 3, s. 127-133. Sosial- og helsedirektoratet (2005) …og bedre skal det bli! Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i Sosial- og helsetjenestene (2005-2015). IS-1162. Veileder. Oslo. Kirke-, utdannings- og forskningsdep. (1999) Forskning ved et tidsskille. St.meld. nr. 39 (1989-99). [Internett]. http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/regpubl/stmeld/014005-040026/dok-bn.html [lest 19.03.07]. …Og bedre skal det bli! (2006) Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten, innsatsområdet styrke forbedringskunnskapens plass i sosial- og helsefaglige utdanninger. Arbeidsgruppens anbefalinger til delmål og tiltak, oktober 2006, s.7 [Internett]. Tilgjengelig fra: http://www.ogbedreskaldetbli.no/Publikasjoner [lest 19.03.07]. Utdannings- og forskningsdep. (2005) Vilje til forskning. St.meld. nr. 20 (2004-2005). [Internett]. Tilgjengelig fra: http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/regpubl/stmeld/045001-040014/dok-bn.html [lest 19.03.07].