Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Effektiv prosjektplanlegging
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Felles rutiner for institusjonene?. Hvorfor? •Kvalitetssikring •Enhetlig rapportering •Mobilitet 3.
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Praktisk info til prosjektkunder
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Standardisert arbeid.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Oss & Dem ???.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Veiledet lesing Mørkved skole
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Kvalitativ metode i markedsforskning
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
100 lure ord å lære.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
«Lese og løse oppgaver»
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Testing, måling og forskningsdesign.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Strukturell analyse -a short introduction
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Problemløsning.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Brukbarhetstesting og feltstudier
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter

Utskrift av presentasjonen:

Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse

Hva er en standard? n Ikke et helt enkelt begrep, men her definerer jeg det som: n En (eller flere) rutine(r) som forteller –Hvilke typer arbeid som skal utføres –Hvordan et arbeid skal utføres –Hvilke “produkt” et arbeid skal resultere i n Grovt sagt: norm for arbeid

Svaret på spørsmålet: n JA! –Utvetydig, uten forbehold –Men oppgaven var vel et lurespørsmål….

Hvorfor skal vi ha standarder? n Standarder gir retningslinjer for hvordan evalueringer skal utføres (hjelper før, underveis og i vurdering av kvalitet) n Standarder forteller noe om hva som er godt og dårlig evalueringsarbeid n Det finnes en rekke implisitte standarder- eksplisitte er bedre fordi: –Gir bedre hjelp på forhånd/underveis –Revideres

Dette er gammelt nytt-hvorfor har vi ikke standarder allerede? n Det er lettere å anbefale standarder enn å lage gode standarder. Typiske feil: –For ensidig/ overforenklet eller for kompliserte –For få eller for mange (1 standard er garantert for lite!) –For generelle (høyt nivå) eller for spesifikke (detaljerte) –Politisk gitt –Gis bare til evaluatorene

Eksempel på enøyd standard

Eksempel på overordnede statander: Dagens AEA-standarder n Guiding Principles (All evaluators) –Systematic inquiry –Competence –Integrety/honesty –Respect for people –Responsibility for general and public welfare n Program Evaluation Standards (Ed.) n Personell Evaluation Standards

Videre detaljering av standarder: AEA program evaluation standards n Utility standards (7) n Feasiblity standards (3) n Propriety standards (8) n Accuracy standards (12) n Ulike standarder til ulik bruk! n Fremdeles “høyt” nivå!

Vanskelig å komme fra teori til praksis i standardarbeidet n Mulighetene for dårlige standarder er mange- og vi har alle sett eksempler på dårlige/ unødvendige standarder n Både oppdragsgiver og evaluator kan ha fordeler av unngå at det stilles krav til evalueringen n Utvikling av standard er arbeidskrevende- lettere å unngå arbeidet med å utvikle dem n Men det bør gjøres- oppgave for NFR

Spørsmålet er ikke ja eller nei til standarder i evaluering.. n Når trenger vi standarder? n Hvem skal lage dem? (Maktposisjon) n På hvilket nivå? –Personellkrav? –Metode(r) krav? –Etikk-krav? –Analyse-krav? –Vurdering/bedømmelse?

Hvor brenner det mest? n Evaluatorene er faktisk den gruppen som det allerede finnes mest standarder for (teorier, kollegaers praksis, utdanning, allmene metodekrav)- men det mangler krav til vurdering n Oppdragsgivere- ingen krav til profesjonalitet i bestillerfunksjon n Brukere- ingen krav til å levere data

Behov for standarder for vurdering n Hva er evaluators grunnlag for å si at noe er godt/dårlig? n Trenger standardspørsmål for å sammenligne addisjonalitet,bruker-tilfredshet, økonomisk utvikling, kostnadsstruktur mm n Trenger nivå for å kunne si hva som er godt eller dårlig (Er 2 av 3 fornøyde godt, middels eller dårlig? Hva er rimelige kostnader ved drift av program?) n Erfaringsbaserte justeringer av brukerutsagn (Hervik- Rolfsens konstant)

Standard for oppdragsgiver n Rutiner for tidspunkt for evaluering n Rutiner for tema som skal tas opp i evalueringen (sikre sammenligning) n Rutiner for invitasjon til å komme med tilbud (EØS- reglene vil vel hjelpe) n Rutiner for prisfastsetting- hvor mye penger skal vi bruke på en evaluering n Rutiner for kontakt og rapportering n Rutiner for oppsummering og videreutvikling av evaluering (inkl. Standarder)

Standarder for brukere n Vi må kunne kreve av brukerne at de stiller med en del opplysninger om seg selv i forbindelse med evalueringene n Svare på spørreskjema som tar under 30 minutter n Levere fra seg økonomiske data før under og etter deltakelse (spesifisert hva, når og hvordan ved oppstart)

En liten advarsel til slutt n Standarder er en god ting- det bør utvikles flere n Standarder bør definere minimum- ikke maksimum praksis n Husk også at det må være rom for å gjøre ting annerledes enn det standardene sier n Standarder MÅ utvikles og revideres