Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Kunnskapsskolen i buskerud
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Landsorganisasjonen i Norge
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Læreplanen for Kunnskapsløftet Roar Engh og Eli Kari Høihilder I samarbeid med Rådgiver Ida Large, Utdanningsdirektoratet Seniorrådgiver Jorunn Jensen,
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars 2006, Oslo

2 Kunnskapsdepartementet Utdanning som basis for vekst og innovasjon •Utdanning og kunnskap blant regjeringens viktigste satsingsområder •Fremme kultur for nyskaping og gründervirksomhet •Kunnskapsdepartementet har nå ansvar fra barnehage til universitet – større mulighet til helhet og sammenheng i opplæringstilbudet til barn, unge og voksne

3 Kunnskapsdepartementet Nøkkelbegrepet: Kunnskap Et bredt kunnskapsbegrep: •Kunnskap er ferdigheter, fakta og forskning •Kunnskap er dannelse, kritisk tenkning, analytiske evner og refleksjon •Kunnskap er kompetanse til å arbeide sammen •Kunnskap er evnen til å tilegne seg ny kunnskap og å kunne møte og mestre nye utfordringer

4 Kunnskapsdepartementet Fellesskolen - kvalitet og mangfold i en skole for alle •Satsing på en sterk offentlig fellesskole •En bedring av kommuneøkonomien - 5,7 mrd. kroner i frie midler i låneordniding styrket med 3 mrd. kroner i 2006

5 Kunnskapsdepartementet Friskolene Trinn 1 •3. mars fremmet departementet forslag om en midlertidig endring i friskoleloven for å stoppe den ukontrollerte veksten i friskoler Trinn 2 •Fullstendig gjennomgang av friskoleloven med sikte på lovendringer på høring høsten 2006 •Departementet tar sikte på å legge frem forslag til lovendringer våren 2007

6 Kunnskapsdepartementet Videreføre og forsterke Kunnskapsløftet Videreføre tidsplan og hovedlinjer, men med viktige endringer: •Vurdere ordningene for generell studiekompetanse •Annet fremmedspråk ikke obligatorisk •Økte ressurser i skolen - økt lærertetthet og flere timer •Gratis læremidler, hvordan ikke avklart •Satsning på å bedre gjennomføring i videregående opplæring og styrke fag- og yrkesopplæringen •Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem endres, herunder de nasjonale prøvene •Nasjonale strategiplaner videreføres •Regionale nettverk for yrkes- og studieveiledning

7 Kunnskapsdepartementet Frafall i videregående opplæring NIFU STEP undersøkelse (2005) om bl.a. kompetanseoppnåelse etter Reform 94 : •Litt over halvparten oppnår studiekompetanse •¼ oppnår yrkeskompetanse •Hver femte ungdom oppnår kompetanse på lavere nivå Men: •Hver femte elev som begynner i videregående opplæring slutter uten å ha fullført eksamen •Frafallet blant gutter på yrkesfag er på 56 %

8 Kunnskapsdepartementet Tiltak for å forhindre frafall •Foreldres betydning for barnas skolegang og prestasjoner •Bedre samarbeid hjem og skole også på videregående nivå – hvordan få dette til? •Arbeidsgruppe er nedsatt for å se på hva som kan gjøres i forhold til frafall i vgo –Består av representanter for partene i arbeidslivet, forskere, barnevern, oppfølgingstjenesten og arbeidsmarkedsmyndighetene –Skal se på strukturelle, skolemessige og individuelle faktorer påvirker elevene og lærlingenes adferd •Nasjonal strategi for kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Utdanningsdirektoratet har strategiplanen på høring nå. Frist 10. mars

9 Kunnskapsdepartementet Stortingsmelding om sosial utjevning •Det norske utdanningssystemet bidrar ikke til sosial utjevning i den grad vi forventer og ønsker •Stortingsmelding om Utdanning som verktøy for sosial utjevning •Planlagt ferdig i oktober 2006 •Arbeids- og inkluderingsdepartementet arbeider med en stortingsmelding om arbeid, velferd og inkludering •Meldingene skal utfylle hverandre

10 Kunnskapsdepartementet Kompetanse for utvikling •På kort sikt gjennom etterutdanning av lærere, instruktører og skoleledere gjennom strategi for Kompetanse for utvikling – 375 mill. kroner i 2006 •På lang sikt gjennom bred vurdering av lærerutdanningene •Rekruttering til lærerutdanningene – sikre flere menn •De nye opptakskravene til allmennlærerutdanningen vil bestå

11 Kunnskapsdepartementet Skoleutviklingsprogrammet •Programmet administreres av Utdanningsdirektoratet •100 mill. kroner over 4 år •Deltakerskoler fra ulike nivåer i utdanningen •Mål: Å sette flere skoler i stand til å skape et bedre læringsmiljø og større faglig og sosial framgang for elevene, ved å forbedre organisasjonens virkemåte og samhandling i kollegiet •Forlenget søknadsfrist til 1. april

12 Kunnskapsdepartementet Desentralisert skolestruktur – delegert ansvar •Delegering av ansvar fra nasjonalt nivå til skoleeier. Delegering av ansvar fra skoleeier til skole •Skoleeier og skole bør i større grad utnytte den kunnskapen som ligger i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet •Behov for dialog mellom nivåene for å utvikle skolene som lærende organisasjoner og for at barn og unge skal oppleve faglig og sosial mestring og trivsel