Innlegg av Bodil Agasøster på seminaret ”NØKKELEN TIL SUKSESS – NORDISKE OG EUROPEISKE TILSKUDDSORDNINGER” Tromsø, 5.-6. september 2006 EUROPAKOMMISJONEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
│4,9 mill. euro (ca. 40 mill. kr) til fordeling │Samarbeidsprosjekter │Søknadsfrist 15. oktober Første utlysning: Kulturutvekslings- programmet med Polen.
Kulturminner og verdiskaping sett fra Kultur- og kirkedepartementet.
Fagutvalg / programråd
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
AV VELAUG BOLLINGMO.
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Et sikkert og godt arbeidsmiljø-kampanjen Foredragsholders.
Omstilling uten nedbemanning
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Melding til Stortinget…
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Fremragende forskning og politikk Det Norske Videnskaps-Akademi, 30. oktober 2006 Statssekretær Per Botolf Maurseth.
Lillehammer 11. desember 2007 Noëlle Poppe EUs kulturkontakt i Norge
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Norsk kulturråd Stein Slyngstad, avd.dir. kunstavdelingen Fylkeskulturkonferansen i Hedmark 2012.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Riksantikvarens universitets- og høgskolesatsing Orientering om Utviklingsnett, Riksantikvarens rolle og programmet i dag.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Trøndelags Europakontor Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Magnus Kjøraas, koordinator 30. oktober 2010.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hva kan Sørlandets Europakontor bidra med? Kristiansand, 31. mai 2011 Tor Arne Johnsen.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
K REATIVT E UROPA MER ENN ET KULTURPROGRAM Stig Marthinsen, Sørlandets Europakontor, mai 2014.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
BAKGRUNN FØRSTE GANG GJENNOMFØRT SOM ET EU-PROSJEKT I 2010 INITIERT AV DET BELGISKE SCENEKUNST KOMPANIET ZONZO COMPAGNIE. SAMARBEID MED LEDENDE KULTURINSTITUSJONER.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
+ Allianser i Europa: Muligheter og utfordringer Stig Erik Sørheim Actis.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Østfold fylkeskommunes satsing på EUs sektorprogrammer.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Utviklingsarbeid i bibliotek
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg av Bodil Agasøster på seminaret ”NØKKELEN TIL SUKSESS – NORDISKE OG EUROPEISKE TILSKUDDSORDNINGER” Tromsø, september 2006 EUROPAKOMMISJONEN DG Utdanning og Kultur Kulturenheten

HVA ER GODE EUROPEISKE PROSJEKTER? ”European added value” / EAV: Mål / metoder / type samarbeid: europeisk perspektiv! EUs kulturpolitikk: - kulturelt samarbeid på europeisk nivå ( - ikke harmonisering, men støtte, koordinering og komplettering (supplementere nasjonal politikk) Holdninger til kulturpolitikken fra borgerne : I endring: mot forventninger om økt kulturell kontakt med andre europeiske land

Kommisjonens programforslag: -Generelt mål: maksimere det europeiske kulturelle området gjennom kulturelt samarbeid, for å bidra til europeisk “citizenship” -Spesifikke mål: fremme 1) mellomnasjonal mobilitet av folk som arbeider i kultursektoren; 2) mellomnasjonal sirkulasjon av kulturelle og kunstneriske verk; 3) interkulturell dialog -Samarbeidspartnere: 4 fra 3 land / 6 fra 6 land -Budsjett: mer / større andel til flerårige prosjekter -Utlysning av støtte: i oktober og tidlig i Info: Søknader om støtte fra EUs Kulturprogram ( )

1Prosjektinnholdet: -i henhold til programvedtaket og utlysningsteksten -kvalitet og kreativitet -motivasjon utfra samarbeidet man legger opp til -fokus / konsept Unngå: -preg av at prosjektet kun er mer av det samme -mangel på innholdsmessig samarbeid mellom partnerne -mangel på fokus / tema Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

2Samarbeid og samarbeidspartnere: -samarbeidet er selve programmets berettigelse -drømmepartnere: solide og spennende -ulikhet er utfordrende, men gir potensial for kreativitet og EAV Unngå: -dominans av prosjektleder (eller medorganisator) / mangel på genuint samarbeid mellom partnerne - partnere som skaper problemer (NB! økonomi) -partnere som er for like hvis dette ikke er selve idéen Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

3Varig utbytte av prosjektsamarbeidet: -Legg vekt på allerede eksisterende samarbeid / kontakt -Legg vekt på strategi for å fortsette samarbeidet etter prosjektslutt Unngå: -å gi inntrykk av at prosjektet mest er motivert utfra et ønske om å holde driften gående ett år til -samarbeid som ikke er nyskapende: fokuser heller på tema, ikke velg enkleste vei Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

4Publisitet / synlighet / resultater: -dette blir stadig viktigere i alle EU-program -vær eksplisitt mht disse aspektene -bredt perspektiv / målgrupper – borgere, barn, unge Unngå: -preg av at prosjektet kun er ment å skulle komme de som deltar aktivt i prosjektet til gode -et for smalt / elitistisk perspektiv (f.eks. forskere, elitestudenter, velstående grupper) Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

Viktige praktiske elementer for gode søknader, bilde 1: 1les programvedtaket nøye og la prosjektet være klart motivert av målene med programmet 2les utlysningsteksten nøye, og pass på at alle elementer er med (evaluerings- og tildelingskriterier) 3bruk Kulturkontaktpunktet ved Norsk kulturråd aktivt i søknadsprosessen 4sett opp en realistisk tidsramme for hele prosessen (se utlysningsteksten) Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

Viktige praktiske elementer for gode søknader, bilde 2: 5budsjettet må respektere hovedreglene om støtte fra Kommisjonen, og 5-pst-regelen for finansielt bidrag fra alle medarrangører 6søknaden må være komplett med alle vedlegg (mye kan forberedes i god tid) 7snakk med organisasjoner som har fått støtte før om deres erfaringer 8vær klar over at det å lede et prosjekt med EU-støtte er tilfredsstillende og meritterende, men samtidig utfordrende kunstnerisk og administrativt Søknader om støtte fra Kulturprogrammet

Gode eksempler, bilde 1: prosjektidéer -muséer som går sammen for å utvikle seg i forhold til publikumsappell, etc. -institusjoner som studerer / utvikler konserveringsmetoder osv. for kulturarv -nettverk av kulturinstitusjoner som utveksler kunstverk, kunstnere og kuratorer og setter opp utstillinger, workshops, forelesninger, osv -mobilitetsprogrammer rettet mot kunstnere: masterclasses, residencies, turnéer NB! Viktig: klar strategi for hvordan man skal nå ut til et helst bredt publikum Eksempler på prosjekter

Gode eksempler, bilde 2: Norske/nordiske aktører: -Norsk kulturskoleråd: ”Cirque noveau” ( ) -Høgskolen i Oslo: ”Glitterbird - Art for the very young” ( ) -En rekke norske oversettelsesprosjekter: for eksempel Solum forlag (2003, 2004, 2005) -Landskrona kulturförvaltning: ”World View Network” ( )

Eksempler på mindre gode prosjekter: -prosjekter der mange land samarbeider, men alle organisasjonene gjør som ellers, og kun i egne land. Samarbeidet består i et par administrative møter -prosjekter med for løst tema -prosjekter der resultatene kommer få til gode -prosjekter der resultater og informasjon er vanskelig tilgjengelig pga språk -prosjekter med administrativt og økonomisk rot, eller tilmed krangling, kansellering Eksempler på prosjekter