Arkitektur, del 2.Odda Ungdomsskole innvendig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i julen for en liten julegløgg med.
Advertisements

För demokrati i Norrköping
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Dagslys har vital betydning for mennesker, for vårt velbefinnende, for hele vår eksistens. Av alle våre sanser er den visuelle den viktigste. Uten lys.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skjønnlitterær fortelling

6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
utnytte ledg rom/medløpspasning
De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
Vask, stell og bevaring av tekstiler
IKKE NO’ KRØLL BRETT, RETT OG SLETT.
Ett forslag til nye Saemien Sijte i 3D

Fra geometriske former til abstrakt design.
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Litterære virkemidler
Arkitektur Odda Ungdomsskole – modernistiske bygninger med naturmaterialer, glass og betong. Del 1-utvendig.
Kurskveld 4.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Etter Eva C. Jørgensens presentasjon 2008
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
Sett inn riktig tid/form av verbet
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
Spøken som gir deg lykke!
PARIS BILDER FOR Å ILLUSTRERE EN SAMMEN- HENG MELLOM 3 SETT AV STRUKTURER; BEBYGGELSES -STRUKTUR GRØNN- STRUKTUR INFRA- STRUKTUR.
Versjon 16 Nye klienter. Fra 10 til 4 ALEPH modulsammenslåing.
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Oppgave i SketchUp Mette Moen våren 2012
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Roboter og matematikk!.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De bostedsløse ARKIOM A 2.
MySaemienSitje- et møtested for den moderne same på Snåsa
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Arkitektur vår 2012 Av Anne Marie Høghaug-Western
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
Rehabilitering av enebolig
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Her følger en liten bildevandring hos BI Ålesund.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kontaktpersoner sesongen OppmannsansvarligTorunn Eilertsen Sportslig koordinatorAnders Holand Pettersen Resultattavle og musikk.
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Befaring – Ytre Vikna Vindmøllepark 19. oktober
Sandstuveien borettslag
Det er mange måter å gjøre det på
Roboter og matematikk.
SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.
Forventninger: I barnehagens informasjons kalender står det om ulike forventninger. Har dere noen forventninger til barnehagen? Hvilke forventninger kan.
Vennskap/Fellesskap:
emne setning SmartArt-grafikk med bilder på rød bakgrunn (Viderekomne)
Utskrift av presentasjonen:

Arkitektur, del 2.Odda Ungdomsskole innvendig Beskrivelse av Odda Ungdomsskole innvendig og min opplevelse av bygget

Aulaen på høyre side, fra hoved inngangen. Her synes jeg det virker lyst og luftig .De mørke gråe betongsøylene virker litt tunge og stødige. Mellom søylene, på høyre side, er det murt opp en hvit flisebelagt blomster/plantekasse med mørk skifer på toppen. Det er også murt opp en flisebelagt kant med skifer på toppen i samme høyde som denne, mot kjellertrappene. Trappen som går opp til 2.etasje er åpen slik at jeg ser trinnene og gelenderet virker lett med metallspiler og tre-plank med mellomrom i to høyder(håndre, av tre) Det er murt opp tre trinn med trapper, mot glassveggen, som utgjør hele nordre vegg i aulaen, og det øverste trinnet er som et podiet over hele bredden (mellom de to trappene som går opp på hver sin side av aulaen). Rekkverk langs glassveggen består av vannrette treribber (3 stk. i høyden. Det kalde dagslyset og det varme inne-lyset, som kommer fra gangen til høyre der det er åpne treribber i taket, lager en varm/kald fargekontrast.

Glassveggen i aulaen, mot nord, er delvis dekket av lerret og svart stoff. Her kommer det sollys inn fra sør og dagslys fra nord. Tanken var nok at dette rommet skulle være lyst og luftig og at ute og innerommet skulle ha sammenheng. Jeg liker ikke dette svarte stoffet som hindrer lyset og utsikten. Men flere av rutene bak er punkterte og gir heller ikke det beste inntrykket når stoffet er borte.

Aulaen sett fra nordvestre hjørne ved glassveggen-mot hovedinngangen Her ser vi aulaen. Den strekker seg over to etasjer midt i hovedbygningen. Det kommer lys inn både fra sør(sollys) og nord. Gangen som går tvers gjennom bygget fra øst til vest ses også ved den blå døra.

Aulaen med gangen, (og inngangen) mot vest Her ser vi gangen bedre i forhold til aulaen. Den fører rett mot overbygget og inn mot garderobene i gymnastikkbygget. Kjøleskap for melk og frukt og bordtennisbord, står også i aulaen.

Gang i 1. etasje sett fra vest mot aula Gang i 1.etasje sett fra vest mot aula. Gangen fører videre til nybygget og inn mot musikkavdelingen. Her synes jeg det virker lyst og ordentlig. Det er treverk både i taket( som ribber) og i brystningen og dørkarmene. Blåfargen i golvet kommer igjen i dørene og er en kontrast til de varme fargene i treverket. Det kunne vørt interessant å se hvordan det var opprinnelig. Flisene i golvet er visst også kommet seinere.

Her ser vi fortsettelsen av gangen i det eldste bygget som fører inn i nybygget. Her ser vi den nordre veggen av gangen i 1. etasje i nybygget, sett fra øst. I veggene er det teglstein. Taket er kledd med tre, golvet har lyst golvbelegg og søylene som stikker ut fra veggen, pluss endeveggen er malt betong i en varm farge. Dørene er også av tre. Det gir et varmt, robust og solid preg. Teglsteinen har sammenheng med utsida av hovedbygget og er nærmest vedlikeholdsfri. Søylekonstruksjonen er synlig i nybygget både utvendig og innvendig.

Forklaring til opptegningen Her ser vi hvordan arkitektene har brukt ulike måter å skravere på for å vise ulike materialer i tegningene sine.

Ny vegg mot musikkavdelingen for å få et rom til og kunne låse av rommene Her ser i at det er laget vinduer i den nye veggen, antagelig for å få et åpnere preg.

Arkitektenes tegninger av dører til nybygget Her ser vi at det er tegnet vinduer i dørene. Det er tydelig at de har lagt vekt på å slippe inn lys i rommene.

Teglsteinsmurer på veggene i gangen utenfor kunst og håndverksavdelingen. Tredører av finer som er lakka. Metallplater til beskyttelse av dørene nederst. Her er teglsteinene på veggene dominerende. Materialene kommer tydelig fram og gir et litt rustikk og grovt preg. Veggene er nærmest vedlikeholdsfrie. Noen elever henger opp luene sine rett på musteinene og der henger de. De opprinnelige dørene hadde vinduer både ned mot trappegangen til høyre og inn mot kunst og håndverksavdelingen rett fram. De var av heltre. Da kom det mer lys inn i gangen. Nå virker den lukket, men solid og robust, litt tung, velstelt. De nye hvite listene/dørkarmene skiller seg ut og de blanke metallplatene som skal beskytte dørene nederst er med sin blanke overflate en kontrast til den røde og rue musteinen.

Gangen med lagerskapene sett mot sløyd, keramikk og metall-avdelingen Her ser jeg gangen med lagerskapene ,som har oppslags-tavler i den ene enden. Rommet har et åpent og varmt preg og virker ordentlig(bortsett fra alle tingene i høyre del av gangen, litt kjedelig, men lyst og «greit». Det kommer lys inn fra tilstøtende rom som ikke har hele vegger, et såkalt åpent landskap. Døra i enden mot sløydsalen hadde vinduer før. Nå er den skiftet ut med ei uten vindu i. Det gir et mer stengt preg enn før.

Gang med lagerskap -mellom to tekstilformingsrom De gulbrune lagerskapene på begge sider av denne gangen gir et kompakt inntrykk, men utelyset kommer fra rommene( i begge ender) fra store vinduer. Skapene går ikke helt til taket,og det gjør at det virker luftig likevel. Treet i skapdørene og fargen i golvet ligner og det skaper et helhetlig inntrykk.

Inngangen ved sløydsalen(til venstre), og tegning og tekstilrommene ( til høyre). Svingtrappa som går ned til inngangen . Den runde trappa var noe nytt for bygget. Den går fra sløydavdeling ned på vestre side av bygget, ut i skolegården ved søylene.

Musikksalen ved Odda Ungdomsskole, bua vegg mot øst, 1.etasje. Her ser vi hvordan den bua veggen ser ut innvendig i musikksalen. Gardiner er trukket foran vinduene. De rue mursteinsveggene og det gulbrune golvet, gir en varm klang. Jeg stusser over den grønne fargen på gardinene. Hvordan ville rommet vært uten disse gardinene foran og med lys inn fra begge sider?

Samme vegg,(mot øst) i musikksalen, sett fra nord mot sør. Mursteinskanten øverst mot vinduet er lagt med musteinene på høykant, og på den måten er den brukt dekorativt som en fin avslutning. Veggen har sterkt preg av materialet teglstein med sitt fargespill.

Trappegang i ny-bygget, sett fra 2 Trappegang i ny-bygget, sett fra 2.etasje(der kunst og håndverksavdelingen er), ned mot en avsats i trappa. Trappa går ned til inngangen i 1.etasje mot sør. Lyse farger. Veggdekor i varme gul,-brun-,røde farger og store geometriske former.. Rekkverket er i malt metall. Golvet i trappene er i slipt betong-dekke som er i gråtoner, lyst med svarte i-spett. Den store trekantformen og linjene er på en måte dominerende og bryter retningen til de andre linjene i rommet, synes jeg.

Trappene Gml. bygg Nybygg Betong-trapper med slipt dekke med mørke steiner i. Jeg liker dette mønsteret. Det er spettete og u-regelmessig, livlig i mønsteret, men samtidig glatt og helhetlig. Det er holdbart og trenger lite vedlikehold

Avslutning Jeg har brukt en del tid på å se på likheter og forskjeller på den gamle og den nye delen av skolen. Begge delene har solide materialer, teglstein og betong og tre, og det lagt vekt på å få lys inn i rommene. Konstruksjonene med søyler blir framhevet i nybygget, både utvendig og innvendig. Fasaden får en forsiktig bue i 1.etasje. Vinduene er der plassert som bånd. Linjer og former og materialer går igjen både innvendig og utvendig i begge byggene. Rommene i nybygget er åpne og er tilpasset bruken. Selv om den gamle delen er modernistisk har den også et preg av noe monumentalt med midtpartiet framhevet. Den viser godt igjen i landskapet og stenger av for utsynet til bebyggelsen på nordsida.