Fra gutt til mann En bio-psyko-seksuell utvikling er en livslang prosess og skjer i kontinuerlig samspill mellom følgende faktorer: Anatomiske Psykologiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hvorfor rødmer man når man blir flau?
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
Denne presentasjonen er fra Kreftforeningen til Solvennbarnehager
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Sosiale ulikheter i helse
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
LÆRING Grunnleggende prosesser
Barn og unges helse Levanger kommune
Rolighetsmoen barnehage
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Reproduksjon Øyvind Nylenna Stud.med
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
1 Jeg og samfunnet.
Misbruk av AAS Bivirkninger
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Livets overganger Barn-Ungdom-Voksen
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
"God bagasje på livets reise."
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Seksualitet og funksjonshemming
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Aggresjon.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Transaksjonsmodellen
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.
Seksualitet – glede og ansvar Beskrive kjønnsorgana til mannen og kvinna, og menstruasjonssyklusen til kvinna.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Menn og seksualitet Psykolog Atle Austad IKST Torggt 9a, 0181 Oslo
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Seksualitet -glede og ansvar.  kunne forklare omgrepa onani, orgasme, heterofili, og homofili  reflektere over og uttrykkje synspunkt kring tema som.
PUBERTETEN – mange forandringer. PUBERTETEN: Hva slags forandringer skjer med gutter og jenter? Hva gjør at det skjer forandringer? HORMONER: (Hva er.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Barns utvikling: viktige begreper
Samhandling med ungdom
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Hvordan snakke med ungdom om seksualitet Lone Kjær Helsesøster med videre utdanning i psykisk helse Jobber i skolehelsetjenesten i bydel Grünerløkka.
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Puberteten Lysbilde 2 Starter når kroppen begynner å produsere kjønnshormoner Jenter er født med eggceller, sædcellene produseres etter hvert. Gjør oss.
PUBERTET Hefte fra Helsedirektoratet.
Formering og seksualitet
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Hypofysesvikt.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Fra gutt til mann En bio-psyko-seksuell utvikling er en livslang prosess og skjer i kontinuerlig samspill mellom følgende faktorer: Anatomiske Psykologiske Hormonelle Projeksjoner fra foreldre Kjønnsrolleprojeksjoner Kulturelle forventninger Personlige erfaringer

Hva er det å være gutt/mann Selv om de anatomiske forskjellene mellom hva som er mann og hva som er kvinne vanligvis er skarpe, vil ikke nødvendigvis de psykologiske forskjellene være slike. Hvilke eksterne kjønnsorganer et barn har, blir vanligvis mest bestemmende for kjønnsoppfattelsen.

Identitet og seksualitet Feminin side Maskulin side Biseksualitet Homoseksualitet Heteroseksualitet Seksuell atferd er en uttrykksform som er non- verbal og direkte og som tolkes ulikt av omverdenen. Spesielt hos barn og unge er det liten sammenheng mellom kunnskap, holdninger og atferd.

Testosteronets rolle Fosterets kjønn bestemmes av sædcellen. 7 uker gammel vil guttefostre starte utviklingen av testikler. Guttens hjerne får en dusj av testosteron ved 1-3 mnd og 13-14 års alder. Dette mener man er årsaken til at gutters hjerne er forskjellig fra jenters.

Testosteron Testosteronproduksjonen i puberteten øker med 100 – 300 ganger og virker sammen med genetiske bestemte reseptorer i hjernen. Dette samspillet skaper variasjon når det gjelder fysiske, seksuelle og psykologiske endringer.

Testosteron og seksualitet Testosteron øker den elektriske aktiviteten i deler av hjernen som påvirker seksuallysten. Deretter går signaler til hjernebarken om å stimulere til seksuelle tanker, fantasier og drømmer. Nervesentrene i ryggmargen stimuleres til å framkalle ereksjon og ejakulasjon (om natten).

Hvordan er gutter? Gutter er født mer årvåkne og orienterende i forhold til omgivelser. Gutter bruker kortere tid til avskjed fra foreldre i barnehagen. Gutter er mer voldsomme i lek, urolige og dominerende i lek. Søker oftere spenning og fare. Før puberteten er gutter bedre i matte, mer strategiske og analytiske

Hva er viktig for den maskuline hjernen? Aggresjon Konkurranse Selvhevdelse Selvtillit Selvstendighet

Utvikling av kjønnsrolleidentitet I førskolealderen antar man at følgende faktorer er viktig for å utvikle kjønns(rolle)identitet: Observasjon relatert til kjønn: han har kort hår og er derfor en gutt Sammenheng: han har kort hår fordi han er gutt. Stereotypi: han har kort hår, leker voldsomt, leker ikke med dukker fordi han er gutt. Kjønns-spesifikk atferd: gutter har kort hår, leker voldsomt… Kjønnsidentitet: jeg må ha kort hår, leke voldsomt, ikke leke med dukker etc…

Valg av seksuelle objekter Orienteringen er viktig i ungdomstiden, men blir ikke konsolidert før i voksen alder. Orienteringen inkluderer seksuelle fantasier, interesser og atferd. Hormoner og pubertetens innsetting påvirker den seksuelle driften. Homo- eller biseksuell legning kan gi store utfordringer mot en seksuell orientering. Seksuelle overgrep påvirker utviklingen, men med store individuelle variasjoner. Traumer har potensiale til å hemme utvikling eller gi utviklingsavvik.

Ungdomstiden Endringer er påvirket av hormoner og omgivelsenes forventninger Muligheten for å reprodusere seg er viktig for den psykoseksuelle utviklingen.

Utvikling av mannsrollen En positiv utvikling er avhengig av: støtte, respekt, kjærlighet, forståelse, tillit Sterkere aggresjon og seksualitet gir mer dramatiske frigjøringsprosesser . Stereotype mannsroller kan skyldes Mangel på positive rollemodeller Manglende kontakt med farsfigur Mangel på maskuline forbilder

Guttekroppen

Puberteten Starter etter en vekstspurt , alder ca 11,5 år hos gutter. Mer utydelig enn hos jenter. Ca 80% har nattlige sæduttømminger. Puberteten starter i hjernen med produksjon av testosteron. Rekkefølgen på prosessene er forutbestemt, men tiden det tar kan variere.

Stadium I-II Skrotum vokser Huden på skrotum blir blodfylt og tynn. Testiklene som produserer testosteron begynner å vokse. Økt vekt av testiklene får pungen til å henge lenger ned, den ene lenger enn den andre.

Stadium II - III Penis vokser Starter ved 11-12 års alder, ferdig ved 16 års alder. Størrelse; lengde 13 cm, diameter: 3 cm. Hode + skaft Forhud Omskjæring Hygiene; smergel/”kuk-ost”

Hårvekst Utpreget maskulint? Kjønnshår fra 9-10 år gml 12 åringer: lyse, lange 15 åringer: mørke, krøllet Trekant og stripe Behåring er genetisk bestemt –familiært 14-16 åringer: begynnende bart Voksne: kinn og hakeskjegg

Vekstspurt Testosteron påvirker veksthormonene Ca ett år etter innsetting av pubertet Ca 10 cm pr år Varer i 2 år Vokser til man er ca 18 år Slutthøyde er genetisk bestemt – familiært Modning av hjerne og nervev, økning av muskelmasse etc

Forplantningsdyktig Ca 13 år gamle får gutter ikke-funksjonelle sædceller som lekker ut i urinen. Etter hvert blir sædcellene av god kvalitet og gutten blir forplantningsdyktig.

Stemmeskifte 13 – 14 år gamle Gradvis eller over natten Testosteron gjør stemmebåndene lenger og tykkere Adamseplet

Kviser, svette, kroppslukt Huden inneholder reseptorer for testosteron Avgir mer overskuddsvarme som svette Økt talgproduksjon Kroppsduft Kviser; ansikt, bryst, rygg, penis

Bryster Testosteron kan omdannes til østrogen Påvirker kjertelvevet under brystvorten 50% får minibryster en periode som er ømme

Kilder Ken Purvis; Fra BOYZ til MENN, Universitetsforlaget (2002). Nelson; Essentials of Pediatrics, W.B. Saunders Company (2005). Haugland, S. & Misvær, N. (red.), Håndbok for skolehelsetjenesten, Kommuneforlaget, Oslo (2004). Ole Rikard Haavet(red). Ungdomsmedisin. Universitetsforlaget, Oslo, (2005). www.suss.no