Rehabiliteringsdagene HDS. Dag 1,22.mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
-av familieterapeut Hege Aitken
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Problemløsning.
Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Rehabiliteringsdagene HDS. Dag 1,22.mai 2013

Det er bare å akseptere… Psykologiske prosesser for mestring av kroniske lidelser Intro CV nå. Agenda snakke om aksept som fenomen. Tar i dag utgangpunkt i en pasientberetning. Inspirert at pasienter som har fått diagnosen CFS/ME Det er bare å akseptere… Psykologspesialist Christel Wootton, Poliklinikk for Rehabilitering, AFMR, Helse Bergen

Akseptering - assosiasjoner Passiv Svekket Virke dum Å gi opp, resignere Fornekte at fryktelige opplevelser i livet har funnet sted Å stå stille Å ikke løse problemer Å ikke utvikle seg Naturlig å stritte imot når vi blir oppfordret til å akseptere

Aksept Kan gi økt energi og livskvalitet Måten en lever med en skade, eller en lidelse kan endre dens virkning og videre forløp. Å finne sitt mestringsnivå. Ulike livssituasjoner, ulike tilpasninger. Kunnskap, forståelse og empati Utvikling av selvomsorg

Oppmerksomt nærvær og akseptering «den tredje bølgen» i kognitiv atferdsterapi. Innebærer en utvikling av KAT fra aktiv forandring og problemløsning til innføring av oppmerksomt nærvær og aksepterende holdning Skaper balanse i og en helhet og dypere forståelse av både det komplekse og det uforanderlige i tilværelsen

Alt i livet har en årsak enten vi kjenner den eller ikke, enten vi liker det eller ikke Vi kan velge hvordan vi vil reagere og agere overfor den virkeligheten vi lever i. Problemet er ikke alltid de faktiske hendelsene, men hvordan vi oppfatter dem, hva vi tenker om dem hva vi føler overfor dem. CFS/ME-pasientene har en del tilfeller en formening om utløsende årsak til plagene og funksjonssvikten de lever med, men får ingen klare svar på hvorfor de har blitt så syke, hvor lenge det kommer til å vare, eller om de noensinne vil bli friske igjen.

Den kognitive modellen

Varig forandring En pasientberetning

Å leve med kroniske tilstander Å takle det kompliserte, problematiske og smertefulle Hvordan vi takler disse utfordringene gjør noe med hvordan vi har det og hvordan vi kommer til å ha det. Balanse mellom akseptering og forandring

Å akseptere er ikke det samme som å like Å slå seg til ro med virkeligheten Definisjon: Med akseptering mener vi å velge å se, og holde ut med både den indre og den ytre virkeligheten uten å flykte, unnvike, forvrenge eller dømme den, og handle ut fra den virkeligheten på en effektiv måte og en måte som fører oss nærmere våre verdier og mål.

Forskning Smerte Akseptstrategier overgår andre emosjonsregulerende strategier i å forlenge tiden vi kan tåle smerter En studie fant bare akseptstrategier som mer effektfulle enn andre emosjonsregulerende strategier når instruksjonen inkluderte en metafor og en øvelse. (McMullen et al.,2008)

Akseptering gjennom handling Det er naturlig å søke kontroll, å ville unngå lidelse. Flukt Ignorere Overse Fokusere på andre ting Å bli lenge nok til at man kan finne en løsning

Kjerstis prosess, støttende elementer Psykoedukasjon: Mer informasjon om tilstanden, ENØK, ergonomi, tilrettelegging Handlinger: Føre daglig logg over hvordan hun har det i kropp og tanker og følelser Konsekvens: Hun ser at strategien om å overse symptomer kommer i veien for å oppdage behov.

Supplerende elementer Ny strategi: Gjøre mindre. Tilpasse aktivitet etter kapasitet. Forebyggende hvile. Konsekvens: Gir opp å fullføre flere gjøremål. Strever med å sette grenser for seg selv Supplerende elementer Oppgjør med egen identitet og roller. Delegere oppgaver.

Justert hverdag Roligere morgen Færre oppgaver hjemme + fordeling av oppgaver. Kortere økter «Aktiv» restitusjon Hjemmebesøk av ergoterapeut Færre og mildere symptomer Mer stabil fungering, men oppleves sykere av omgivelsene

Pårørende: «Eg tror du spiller syk». Hun tenker på seg selv som en belastning. Hun fortsetter med: Daglig logg ENØK: Arbeidsstol og dusjkrakk Aktivitetsavpasning

Utfordringer Krevende å akseptere aktivitetsnivå som i større grad er tilpasset kapasiteten. Strever med å være den hun ønsker å være. Sørger over å ha «mistet seg selv». Strengere sosiale prioriteringer. Redd for å ikke være god nok. Regulere stress.

Vanskelige følelser Opplever større følelsesmessig sensitivitet. Vanskelig å håndtere frykt og sinne Stress

Emosjonsregulering Psykoedukasjon Observasjon: skjemabruk Betrakte tanker som tanker Metaperspektiv Akseptering, OT Distraksjon Unngåelse Undertrykking Kontroll Grubling Positive reformuleringer

Å akseptere følelser Bruke oppmerksomhetstrening til å betrakte seg selv og sider ved seg selv med større grad av aksept: Betrakte tanker som tanker Bli kjent med egne tanker og forestillinger og evaluere dem (Hva tror jeg at de tror om meg nå? Er det sannsynlig? Hva er sannsynlig?) Kjenne følelser som er til stede akkurat nå. Kjenne at følelser endrer seg, f.eks intensitet.

Å akseptere Å berede grunnen for handling. Kunne bruke poliklinikken som hjelp til forklaring på at hun fortsatt må ta hensyn og porsjonere aktiviteter selv om hun klarer mer og virker kvikkere, mer som sitt «gamle jeg» «Jeg er i et rehabiliteringsopplegg»

Å akseptere og forandre Akseptering som et første skritt mot forandring Aksept for egen situasjon og følelser, Aksept for behov for å foreta endringer i atferd og tankemønster / perspektiv. Økt funksjonsnivå fra 20-25% til 60% Endret livskvalitet fra 30%-80%

Vi bør generelt akseptere Vår eksistens og vår forgjengelighet Tiden, nået, historien vår og fremtiden Kroppen, funksjoner, smerte, sykdom og utseende Tanker bilder og drømmer Følelser- negative og positive Nødvendigheten av å handle. Andre mennesker Kriser og andre problematiske omstendigheter Hverdagen Natten og søvnløshet Tretthet Manglende evne til å akseptere.

Akseptering i hverdag og krise Kroppen-funksjoner, smerte, sykdom og utseende Tanker, bilder og drømmer Følelser – negative og positive Nødvendigheten av å handle i krise og under smertefulle omstendigheter

Manglende evne til å akseptere Ingen skal tvinge meg til å akseptere. Protestmodus; trass og sinne.

Akseptering i praksis – Hva gjør man?

Gjestehuset

Litteratur Kohl K, Rief W. & Glombiewski J.A. (2012) How effective are acceptance strategies? A meta-analytic review of experimental results. Journal of Behavior therapy and Experimental Psychiatry. Anna Kåver, Å leve et liv, ikke vinne en krig. Om akseptering