UH-sektorens samspill med fagskolesektoren (sett fra HiG)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Risløkka kompetansesenter
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Strategi 3)Mål 4)Avdelinger 5)Satsningsområder.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Kvalifisert for høyere utdanning
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fagskolene på Østlandet:
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Kompetansebehov og utfordringer for UH- sektoren
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Forkurs, TRES og Y-veien
Litt historie om Y-veien
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Orientering om søkertall
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

UH-sektorens samspill med fagskolesektoren (sett fra HiG) Sekskonsleder Rune Strand Ødegård, Høgskolen i Gjøvik

Oversikt over innlegget Studietilbud og studentutvikling i sektoren (med vekt på HiG) Hva har fokus i UH-sektoren? Opptaksveier til ingeniørutdanningen? Hvordan påvirker dette samspillet mellom fagskole og UH-sektoren?

Om HiG 3000 studenter 330 ansatte 25 nasjoner Ett campus Foto: Espen Dalmo 3000 studenter Foto: Oda Hveem 330 ansatte 25 nasjoner Ett campus Foto: Oda Hveem Foto: Oda Hveem

Helse IT Media Teknologi Økonomi & ledelse 9 Foto: Oda Hveem (visuello.no)

Fleksibel, Y-vei, tresemester 17 Helse IT Media Teknologi Økonomi & ledelse Årstudium GIS, Årstudium BIM, Årstudium landmåling, Årstudium teknologidesign BA Geomatikk BA Fornybar energi BA Teknologidesign og ledelse BA Ingeniørfag, bygg BA Ingeniørfag, elektro BA Ingeniørfag, maskin MA Sustainable Manufacturing (MA Sustainable Building) (MA Sustainable Design and lightweight materials) (Siv.Øk Sustainable Economics) Fleksibel, Y-vei, tresemester (PHD sustainable Technology)

Helse IT Media Teknologi Økonomi & ledelse 17 Helse IT Media Teknologi Økonomi & ledelse Utviklet laboratoriekonseptet Living lab. -Studenter -Forskning -Oppdrag Eksterne inntekter fra oppdrag, utvikling etc. utgjør i dag 35% av totale inntekter. Eksterne inntekter vil for TØL i løpet få år nå ca. 50%

Årsstudium i økonomi og ledelse Bachelor i økonomi og ledelse 19 Helse IT Media Teknologi Økonomi & ledelse Årsstudium i økonomi og ledelse Bachelor i økonomi og ledelse Planlegger Siviløkonom studie (industrirettet)

Om TØL 1150 studenter Ca 80 ansatte Økonomi og ingeniørutdanning hånd i hånd Økonomer og ingeniører som “forstår” hverandre, og som kan arbeide tverrfaglig Felles fag, f.eks. Økonomistyring, Teknologiledelse Tverrfaglige prosjekt og bachelor oppgaver Foto: Espen Dalmo Foto: Oda Hveem Foto: Oda Hveem Foto: Oda Hveem

3 Studentvekst 2005-2012 HiG KONTAKT

4 Studentvekst 2005-2012 HiG UMB KONTAKT HiB UiN BI HiÅ HiL HiHM …..

Hva har hovedfokus i UH-sektoren? Oppbygging av forskningsgrupper basert på EU og NFR prosjekter. Større fokus på forskningsbasert utdanning i ingeniørutdanningen. Fra «ingeniør med industrierfaring» til ansatte med relevant doktorgrad. Ny rammeplan for ingeniørutdanningen

Publisering 2004-2010 - HiG 5

EU-midler til høgskolesektoren

RBO per ansatt (forskningsintensivitet) Vi kan måle resultatene av satsingen på kvalitet i Regjerningens tildeling av resultbaserte omfordelingmidler (RBO) over statsbudsjettet fjor høst. Dette er ekstra midler som blir tildelt universitets- og høgskolesektoren etter hvor gode institusjonene har vært på å forske og hente inn prosjektmidler. Regnet per hode fikk HiG den desidert høyeste tildelingen av alle høgskolene i Norge, og høyere en flere av universitetene. 7

KONTAKT Vi er effektive. Dette sier det. 8 KONTAKT Vi er effektive. Dette sier det. Andre målinger sier det samme. Figur 2.9 viser at det er store forskjeller i forskningsproduktivitet målt på denne måten i det norske systemet, og spesielt når det gjelder de statlige høyskolene, som omfatter noen av de mest og minst produktive institusjonene i systemet. Målt på denne indikatoren er for eksempel høyskolene i Stord-Haugesund og Gjøvik de beste i Norge, med om lag tre ganger så høy forskningsproduktivitet som Høgskolen i Østfold

Ny rammmeplan - Bakgrunn NOKUT-evaluering Kvalifikasjonsrammeverket

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Nivå 2: grunnskole kompetanse Nivå 3: grunnkompetanse VGO (kompetansebevis for deler av videregående opplæring) Nivå 4: fullført videregående opplæring Nivå 5: fagskole Nivå 6: bachelorgrad (1. syklus) Nivå 7: mastergrad (2. syklus) Nivå 8: ph.d. (3.syklus)

Samfunnsengasjerte, kreative og handlekraftige ingeniører – institusjonenes utfordring

Visjon Ingeniøren – Samfunnsengasjert, kreativ og handlekraftig, med evne til aktivt å bidra i fremtidens utfordringer!

Ny ingeniørutdanning – Våre forventninger (departementet) Integrert og helhetlig Oppdaterte og varierte lærings- og vurderingsformer Forsknings- og utviklingsorientering Profesjonskompetanse og praktiske ferdigheter Internasjonal kompetanse Tverrfaglighet, innovasjon og entreprenørskap Studentinnsats og studiemestring Ingeniørdannelse

Bærekraftig verdiskaping Hovedprofil TØL: Bærekraftig verdiskaping Som grunnleggende ide Som framtidig konkurransefortrinn for næringsliv(NCE) og HIG Som fokus for internasjonalt samarbeid

MASTER IN SUSTAINABLE MANUFACTURING

Master – sustainable building processes

Master – sustainable building processes Overordnet skal du gjennom disse tre emnene ha tilegnet deg forståelse for hvilke elementer i en byggeprosess som bidrar til mer bærekraftig bygging og kunne argumentere for alternative løsninger som støtter opp under dette. I dette ligger det oppbygging av kunnskaper, men også utvikling av et kritisk tankesett hvor alle sider av både prosessen og selve produktet belyses. Kilde: http://www.isover.com

Regionalt fokus Utdanninger utvikles i nært samarbeid med næringslivet ”Laug” for flere studier (Energilaug, EL-IN, økonomi,..) Vi henter inn, og leier ut førstekompetanse til regionalt næringsliv PhD stipendiater har i stor grad regional tilknytning Faglige satsninger er knyttet til regionens behov Bærekraft,(”lean” produksjon, miljø, energi, livsløpsanalyser) Lettvektsmaterialer, (kunststoffer, aluminium og konstruksjon for vektreduksjon) Living lab. konseptet Undervisning, forskning, oppdrag for næringslivet

Utvikling HiG - Fra høgskole til universitetscampus på 10 år - Sterk økning av utadrettet oppdragsvirksomhet og forskning Regionalt og internasjonalt fokus Økende fokus på rekrutteringsgrunnlaget for ingeniørutdanningen

Opptaksveier til ingeniørutdanningen Y-vei – fagbrev TRESS-ordningen Fagskole studenter Tradisjonelt opptak fra videregående – studiespesialiserende Ingeniørutdanningene utenfor Bergen, Oslo og Trondheim er avhengig av å lykkes med rekruttering gjennom «alternative» opptaksveier.

Opptaksveier til ingeniørutdanningen Kvalifiserende tiltak: Forkurs og realfagskurs. Forkurs: Matematikk, fysikk og kjemi, norsk og teknologi og samfunn. Gir formell kompetanse i R1, R2 eller FY1. Y-vei og TRESS: Studenter er formelt kvalifisert til opptak. Y-vei – fag- og svennebrev. TRESS er søkere med generell studiekompetanse. Særskilt tilrettelegging (sommerkurs) som ikke gir formell kompetanse på videregående nivå.

Opptaksveier til ingeniørutdanningen Søkere med fagskole bør inn i opptaksforskriftene med krav om tillegg i matematikk og fysikk (tilsvarende TRESS). HiG har en avtale med Fagskolen Innlandet om å tilby matematikk og fysikk kurs tilsvarende sommerkurs slik at søkere fra Fagskolen Innlandet er kvalifisert som ordinære studenter.

Erfaringer Studenter med noe praktisk bakgrunn er de mest attraktive på arbeidsmarkedet – særlig studenter fra fagskole.

Hvordan påvirker dette samspillet mellom fagskole og UH-sektoren? UH-sektoren: Fokus er forskningsbasert – i økende grad vekt på teoretisk kunnskap og publisering i vitenskapelige tidsskrift. Studenter med fagskolebakgrunn får individuell tilpasning – noen klarer ingeniørutdanningen på 2 år. Ordning med lokal tilpasning fungerer godt, men opptaksforskriftene bør endres. Utveksling av lærere – samarbeid om laboratorieutstyr.