Fra Visjon til Handling Vår globale grendeskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk bruk av Powerpoint?!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg,
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Fra Visjon til Handling Vår globale grendeskole Indigo-samling 20.10.2005 Jan Peter Strømsheim

IKT i utdanningen – og PISA Bakgrunn, visjoner og mål Status og utfordringer – veien videre

Bytt ut PC-ene med tavle og kritt - eller er vi ved “the point of no return”? Tyske forskere mener det kan være en sammenheng mellom mye PC-bruk og dårlige skoleresultater. Forskerne fant at elevene gjør det dårligere jo flere PC-er som finnes i hjemmet. Forklaring kan være at barna bruker mye av tida si på dataspill og chatterom i stedet for lekser. Derimot var testene til elevene med Internett-tilgang hjemme bedre enn for elevene uten Internett-tilgang. Forklaringen kan være at elevene bruker Internett til kommunikasjon og informasjon. Der elevene brukte PC-en på skolen ca. en gang i uka, gjorde de det bedre enn de som brukte PC-en mange ganger i uka. Dagbladet 19.10.2005

Det var enklere før… Goethe… ”…levde i det korte øyeblikket i historien…hvor det dannede mennesket fortsatt kunne forstå alle de redskapene det benyttet seg av. Goethe visste hva huset han bodde i var bygd av .. Visste hvorfor oljelampen lyste. Han kjente prinsippene i kikkerten i det han kikket opp mot Merkur … De tekniske tingenes verden var forståelig for ham og helt åpent for blikket hans. Det var Goethes store sekund midt i den europeiske historien. (Milan Kundera: Udødeligheten)

Barn og unges digitale virkelighet Juridiske utfordringer Digital Right Management Napster and MP3 Safe Internet (og mobilbruk) Jf Redd Barna EU-initiativ

Apple’s Wide-Ranging Video Visions As predicted, Apple unveiled last week its video-capable iPod, which the company calls simply the “iPod.” Disney has agreed to make available for iPod downloading hit TV shows, including “Lost” and “Desperate Housewives” at a $1.99 per download. But the stunning aspect of the new iPod is not its 30 to 60 GB hard drive (depending on the model) capable of carrying 75 to 150 hours of downloaded video. The revolutionary element is that a major studio, Disney, has agreed to make programming available for viewing on the new device, a signal that the entertainment industry is willing to experiment with Apple’s model of authorized content distribution, perhaps as a means to head off the illegal swapping of television programs on peer-to-peer web services Apple has a track record of turning a content theft problem into legitimate revenue-generating distribution with the iPod and iTunes, Apple’s online distribution service. 

Lærerens drøm er en interaktiv tavle Gjør Toten trådløst (VG) Snart kan du surfe trådløst hvor som helst. Gjøvik og Vestre Toten leder an i det norske trådløs-racet. Lærerens drøm er en interaktiv tavle I Storbritannia er det.. bevilget 50 millioner pund –øremerket til å kjøpe inn tavler . I Mexico … alle klasser på trinn fem og seks i barneskolen skal ha hver sin tavle på denne tiden neste år. … De regner med å spare mye på å utgi færre lærebøker.

Kunnskapssamfunnet Økonomien er i økende grad kunnskapsbasert (hvilket selvsagt ikke er noe nytt!!) Teknologi og vitenskap i større grad innbakt i produkter og tjenester Sterkere vektlegging av menneskelige ressurser av høy kvalitet (Fra ”Blue Collar” til ”White Collar”) Globale IKT-nettverk Økt handelsliberalisering og fri flyt av varer/tjenester innebærer sterkere fokus på kunnskapsintensive aktiviteter.

Kunnskapssamfunnet: krav til skolen Et IKT- og innovasjonsdrevet kunnskapssamfunn reiser spørsmålet om redefinering av skolens oppdrag – og at skolens oppdrag blir viktigere The Mission: Forberede elevene på deltakelse i det innovasjonsdrevne kunnskapssamfunnet Skolens oppdrag vil forutsette at skolen selv evner å være innovativ Kravene til omverdensorientering og omverdensanalyse øker.

”Digital kompetanse for alle” Visjon og mål Program for digital kompetanse Visjon ”Digital kompetanse for alle” Definisjon: Kombinerer grunnleggende ferdigheter i bruk av IKT med kritisk og kreativ bruk av digitale medier (kildekritikk, nettvett, kreativitet, genrebeherskelse). Alle lærende skal utnytte IKT sikkert, fortrolig og kreativt for å bli fullverdige deltagere i informasjonssamfunnet. Program for digital kompetanse er ett av flere virkemidler i utdanningspolitikken Utdannings- og forskningsdepartementet

Perspektiver på digital kompetanse Demokratiperspektivet: Digital kompetanse som ledd i videreutvikling av demokratiet. Nye former for demokratisk deltakelse og kommunikasjon Moderniseringsperspektivet: Modernisering av offentlig sektor. Bedre ressursutnyttelse og tjenestekvalitet Innovasjonsperspektivet: Nye, IKT-baserte virksomheter i kunnskapssamfunnet vil være knyttet til utvikling og bruk av IKT Reform av skolen: Skoleutvikling med IKT, skoleledelse, læringsstrategier, læringsutbytte

Utdannings- og forskningsdepartementet Visjon og mål Program for digital kompetanse 4 hovedmål I 2008 skal norske skoler ha infrastruktur av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og Internettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det gjelder utnyttelse av IKT i undervisning og læring. I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning basert på organisasjons- og arbeidsformer som fremmer læring og nyskaping. Utdannings- og forskningsdepartementet

1.1 Digital participation for everyone 1.2 Digital skills 1.3 Digital services to the population 1.4 Digital rights 1.5 Digital access to knowledge and culture 2.1 Value creation, innovation and restructuring 2.2 Digital services adapted to needs of business and industry 2.3 Increased value creation based on public sector information 2.4 Electronic purchasing contributes to increasing competitiveness 2.5 The will to research 3.1 Digital interaction in the public sector 3.2 Use of open ICT standards and open source applications 3.3 Ensure benefits realisation and new ways of working

Enkeltmennesket i det digitale Norge Digitale tjenester skal baseres på åpne standarder Alle skal, om de selv ønsker det, kunne være fullverdige digitale borgere Alle relevante offentlige tjenester skal være digitalt tilgjengelig

Regjeringserklæringen Kunnskapsløftet Ferdigheter i bruk av digitale verktøy I alle fag, på alle trinn Regjeringserklæringen Digitale allmenning Digital kompetanse Læremidler

Status og utfordringer – hva gjør vi?

Infrastruktur: Situasjonen i grunnskolen Grunnskolene karakteriseres av ulikheter skolene i mellom. Maskin­tettheten varierer fra under 3 elever pr PC til over 12. Internett-kapasiteten varierer fra over 10 Mbps til ingen (for noen få skoler). I grunnskolen er det ungdomsskolene som både har best PC-dekning og best Internett-kapasitet. Bruken av LMS er lite utbredt i grunnskolen (17% av skolene oppgir at de bruker dette). Også her er det relativt flest ungdoms­skoler som oppgir slik bruk (33%).

Situasjonen i videregående Videregående skoler har bedre PC-dekning (med 2,5 elever pr PC) og Internett-dekning enn grunnskolene. Vel ¾ av skolene har bedre PC-dekning enn 4 elever pr PC, mens ¼ har bedre enn 2. Vel ½-parten av skolene har Internett-kapasitet på 2-10 Mbps, mens 44 % har over 10 Mbps. Omtrent alle skoler (96%) bruker LMS. Det er få variasjoner fylkeskommunene mellom, med unntak av nettkapasiteten (4 fylker henger etter)

Om FEIDE i grunnopplæringa Ei arbeidsgruppe oppretta av departementet har levert ei utgreiing som peikar på utfordringane ved at grunnopplæringa i aukande grad tek i bruk digitale tenester til både administrative og pedagogiske formål. Gruppa foreslår at grunnopplæringa tek i bruk ordningar som gjer skolane betre i stand til å handsame elevopplysningar i samband med digitale tenester, og som legg betre til rette for elevar og lærarar på ein enkel og sikker måte kan logge seg på tenestene. Departementet vil leggje til rette for ei identitetsforvaltning for utdanningssektoren som byggjer på FEIDE-prosjektet og den statlege PKI-løysinga eID. Saman med eID vil FEIDE dekkje kravet i sektoren til sikker autentisering, og løysinga stør opne standardar i sektoren. FEIDE vil bli implementert stegvis frå hausten 2006.

FEIDE i UH / grunnopplæringen Noen sentrale tiltak HØYKOM-Skole Innkjøpsguiden FEIDE i UH / grunnopplæringen Kartlegging av infrastruktur og driftssituasjonen i grunnopplæringen Bredbåndsutredningen a. En skole med mindre enn 50 elever vil trenge 2 – 10 Mbit/s b. En skole med 50 - 100 elever vil trenge 10 – 32 Mbit/s c. En skole med 100 – 300 elever vil trenge 32 – 100 Mbit/s d. En skole med mer enn 300 elever vil trenge +100 Mbit/s.

IKT i utdanningen – hva vet vi (at vi vet)? Not everything that can be counted counts and not everything that counts can be counted.“ Albert Einstein (1879 - 1955) Vi er flinke til å telle PC’er, men …? Ulike studier synes å gi forskjellig svar på om IKT bedrer læringsutbyttet Det kan synes som om det ikke er tid foran PC’en som teller, men bruken?! Det er viktig å være ansvarlig i forhold til utbytte vs investeringer men benytter vi en bred nok definisjon på læringsutbytte i denne sammenheng?

Kompetanseutvikling Elevers og klæreres IKT-kompetanse Samme mønster også for lærere Optimalt utbytte ved økende bruk ?

Kompetanseutvikling Lærende nettverk – i alle fylker 300 350 400 450 500 550 600 Girl/Elementary Boy/Elementary Woman/Elementary Man/Elementary Girl/Secondary Boy/Secondary Woman/Secondary Man/Secondary Test(s) Self-evaluation(s)

Om IKT – kompetanse Dimensjon 3 – ‘lære for å lære’ Meta-kognitive ferdigheter/kompetanser (som problemløsning med bruk av IKT) Dimensjon 2 – ‘bruke for å lære’ Bruk av IKT i fag. Dimensjon 1 – ‘lære å bruke’ Grunnleggende ferdigheter i bruk av IKT Når vi skal måle/teste IKT-kompetanse i en faglig kontekst (f. eks. som del av en test i matematikk eller et komplekst problem) så kan vi komme opp i problemet - hva er det vi måler IKT-kompetanse? Matematikk-kompetanse Generelt tverrgående kompetanser ………………

Digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer Strategi for digitale læringsressurser Et strateginotat for digitale læringsressurser er utarbeidet på bakgrunn av forslag til strategier fra Utdanningsdirektoratet, Norgesuniversitet og Vox, samt på innspill fra en åpen høringsrunde i sektoren. Strategien tar hensyn til en rekke andre IT politiske føringer på andre områder som indirekte har konsekvenser for utvikling av innhold for utdanningssektoren Læreplaner – Kunnskapsløftet Grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy Digital kompetanse IKT og vurdering IKT ved avgangsprøven i grunnskolen Den digitale skole Åpne standarder og åpen kildekode eStandard-prosjektet

Aurora Borealis

Og det skjer mer - 3T: Tilgang, Tilrettelegging, Teknologi Kritisk masse av digitalisert materiale. Kartleggingsbehov? Finansieres over sektorvise budsjetter. Tilstrekkelig infrastruktur i utdanningssektoren Tilrettelegging: Krav til pedagogisk tilrettelegging Eksempelet DR: Pedagogisk, teknologisk og organisatorisk kompleksitet Teknologi Åpne standarder Interoperabilitet Metadata Vokabularer

Og tankens kraft kommer vi heller ikke unna 