SkoleGård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Velkommen til Minde skole

Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Forventninger til oss som skole:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
SMIL – styrket mestring i livet
Hva er viktig for elevers læring?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
Velkommen til foreldremøte På 1. trinn
Utskrift av presentasjonen:

SkoleGård

Fra magasinet til Sparebankstiftelsen DNBNOR - Februar 2007 SkoleGård Fra magasinet til Sparebankstiftelsen DNBNOR - Februar 2007

Elevene 10/11 Onsdag (5.-7.klasse) 18 elever fra 5 skoler. 14 gutter og 4 jenter fra 4.-7.trinn Elevfordeling; Ekeberg skole (3), Lambertseter skole (2), Tiurleiken skole (8), Oppsal skole (3), Karlsrud skole (2) Torsdag (7.-10.klasse) 19 elever fra 6 skoler. 14 gutter og 5 jente fra 6.-10. trinn. Elevfordeling: Bøler skole (4), Mortensrud skole (4), Ryenberget skole (3), Tiurleiken skole (4), Fyrstikkalleen skole (1) og Oppsal skole (3).

Personale og kompetanse Asgeir Føyen 50 % stilling Sivilingeniør/daglig leder stiftelsen Abildsø Gård Tone Welhaven Føyen 50 % stilling Sykepleier/husvertinne Abildsø Gård Eivind Lilleaasen 30% stilling Lærer Ryenberget skole/Pedagogisk leder SG John Strømman 30 % stilling Lærer Tiurleiken/Pedagigisk leder SG Hugo Hodt 40% stilling Håndverker/snekring Diverse pedagogisk personale Timebasis Involverte skoler Modell: - Stor bredde i kompetanse - Trygge voksne og høy voksentetthet - Alle skoler som deltar bidrar med pedagogisk personale

Hovedmål Forebygge frafall gjennom tidlig inngripen. Øke skolemotivasjonen og styrke selvbildet. SkoleGårdsdagen skal gi en positiv faglig og sosial overføringsverdi til den øvrige skoleuka.

Metoder og innhold God struktur og disiplin Fokus på mestring og trivsel Praktiske og teoretiske aktiviteter relatert til kompetansemålene i fagene norsk, naturfag, samfunnsfag og mat og helse Meningsfullt og samfunnsnyttig praktisk arbeid Trening av sosiale ferdigheter Arbeidstrening gjennom livet på gården og i lokalmiljøet i Østensjø bydel

Eksempel på dagsplan SkoleGård Kl. Aktivitet Hovedansvarlig 08.15- 08.30 Velkomst Alle 08.30 09.00 Mat og helse – Frokost Lage matpakker og smøre frokost Eivind Tone 09.00 09.45 Norsk/Kommunikasjon og samhandling Tema: Å mestre sinne Eivind 09.45-12.25   Arbeidsgrupper i utdanningsvalg Naturbruk, skogsarbeid Naturbruk, hest Naturbruk, dyrestell Bygg og anlegg Restaurant og matfag Medier og kommunikasjon Morten/Tommy Tove May Britt Hugo/Øyvind Tone Lars 12.30-12.55 Lunch 12.55-13.20 Logg/Presentasjoner

Måloppnåelse/ evaluering

Skolemotivasjon Positive eksempler 1) Bærer tydelig preg av å ha hatt en god og annerledes dag når han kommer på fredager 2) Har tydelig opplevd mestring 3) Eleven møter hver deg selv om hun har vært syk tidligere i uken (er skolevegrer) 4) Eleven gleder seg veldig til SkoleGård og snakker mye om det 5) Har oftere med sekken inn til timene 6) De dagene han er på skolen uttrykker han større motivasjon 7) Kommer tilbake til skolen med positive opplevelser, har noe å fortelle om

Faglige arbeider Positive eksempler 1) Har fantasifulle historier når han skriver. Skriver om gården og knytter det opp mot fag på skolen 2) Økt muntlig aktivitet i naturfag, eks om rusmidler og energi 3) Økt muntlig aktivitet i naturfag og samfunnsfag 4) Fått flere erfaringer og mangfold i sitt liv. Økt muntlig aktivitet i naturfag 5) Kanskje litt modigere når han står foran klassen 6) Lærer ser framgang

Atferd/sosial fungering Positive eksempler: 1) Flere jentevenner 2) Utvidet omgangskrets, fått andre interesser 3) Eleven bruker opplevelsene han har fått på gården til positive samtaler med medelevene. 4) Det gjør at han får positiv kontakt med flere medelever 5) Bruker det han har lært i SOFT-timene på gården til å takle vanskelige situasjoner på skolen 6) Eleven har blitt flinkere til å kommunisere på en positiv måte 7) Han er vennlig når han tar kontakt med voksne 8) Positivt med flere mannlige forbilder, mange gode opplevelser 9) Hun har fått flere venner på gården og har mye å snakke med medelever om angående hva de gjør på SkoleGård 10) Fått flere venner på en positiv måte. 11) Eleven er noe mer sosial

Hvordan trives ditt barn på SkoleGård ? Opplever du at SkoleGårdsdagen får positive følger for dere som familie ?

Tilbakemeldinger foreldre: 1) Gleder seg til hver torsdag. Tøffere fysisk, mer selvstendig, ikke lengre så redd for alt. Flinkere til å lage mat 2) Opplever at han lærer å tilegne seg kunnskap på en annen måte 3) Mestring av oppgaver, tette relasjoner og trygge rammer bestyr mye 4) Trives bedre og bedre, aldri vanskelig å få han på skolegård 5) Han stortrives, beste dagen i uka. 6) Trives godt og gleder seg alltid til han skal dit og er veldig fornøyd med dagen. 7) Det beste som har skjedd han gjennom skoleløpet 8) Forteller alltid mye fra dagen og har stor glede av å være der. 9) Skolehverdagen går mye lettere etter at han begynte på SkoleGård 10) Opplever å bli sett på en annen måte enn på skolen 11) Liker å jobbe fysisk

Opplever dere at SkoleGårdsdagen får noen følger for elevens øvrige skoleuke? 1) Han har blitt mer voksen, sterkere faglig, flinkere lese og skrive. 2) En dag som gir ekstra overskudd til de andre dagene 3) Forteller med glede om hva han gjør, noe han ikke gjør de andre dagene. 4) Lettere å komme gjennom resten av uka med lekser og lignende. 5) Det har gjort hverdagen mye enklere 6) Positivt at han har samme lærer på skolen og SkoleGård 7) Et avbrekk gjør at uka ikke blir så lang, og en blir målt på andre områder enn det skolefaglige. 8) Aldri noe problem å få dit og han vil aldri skulke den dagen, viktigste dagen i uka. Drar med seg erfaringer fra gården i prosjektarbeider 9) Korter ned uka, stykker opp en krevende skoleuke. 10) Overbevist om at den har stor betydning. En gulrot som er svært viktig.

Avtale Abildsø Gård og Utdanningsetaten Daglig leder Asgeir Føyen og områdedirektør Tone Tenfjord høsten 2007

2011/2012 2 fullfinansierte Skolegårds - dager fra skoleåret 09/10 som gir et tilbud til 36 elever fordelt på 2 dager. 10 skoler i og omkring Østensjø bydel deltar Arbeidet i stadig utvikling gjennom et godt samarbeid mellom Abildsø Gård, Utdanningsetaten og de involverte skolene. Utviklingsprosjekt med støtte fra FERD fullføres høsten 2011 for å lage en enda bedre tilknytning mellom SkoleGård og kompetansemålene i Kunnskapsløftet. Gjennom blant annet NORPLUS vil Skolegårdsmodellen som alternativ opplæringsarena markedsføres som modell. Forskningssamarbeid med Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet med oppstart høsten 2012. Byggestart av driftsbygning høsten 2011 som bla. skal bla. huse verksteder, lydstudio og café. Ønske fra skolene om å utvide med enda en dag fra høsten 2012.