Www.fagforbundet.no Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka 14.01 2011 Dag Christiansen, rådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Saman om ein betre kommune
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Hva betyr SSP for partene?
”Sammen om en bedre kommune”
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Strategiarbeid i praksis
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Hvorfor kommuner? SOBK- opplæring Gardermoen Torstein Amdal og Dag Christiansen, rådgivere omstillingsenheten Fagforbundet.
Verving Fagforbundet Buskerud
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
NORSK ATTFØRINGSFORUM
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Veileder i Trepartssamarbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Prosjekt Samhandling kommune, lege og NAV sykefravær
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Modellkommunene Hva er unikt?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Livsstilsending - uke 5 -
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Klubben for alle.
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
hvordan kan det gjennomføres?
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver Fagforbundet omstillingsenheten

FAGFORBUNDETS VERDIGRUNNLAG  "Fagforbundet bygger sin virksomhet på frihet, likhet og solidaritet. Fagforbundet er en offensiv arbeidstakerorganisasjon som arbeider for å videreutvikle og trygge velferdsstaten......"

MOTSTRIDENDE VERDIER  TjenesteleverandørvsSamfunnsutvikler  Markedsstyre/ profittvsEgen regi  KundevsInnbygger  KonsulentervsEgne ansatte, involvering, opplæring, myndiggjøring  KonkurransevsSamarbeid  Sosial dumpingvsAnstendig arbeidsgiver- politikk VÅRE VERDIER ER FORANKRET I ET GRUNNLEGGENDE HUMANISTISK MENNESKESYN

Som følge av visjonen skal Øvre Eiker kommune primært drive lokalsamfunnsutvikling.

KOMMUNENS HUMANKAPITAL Kommunens humankapital består av kommunens ansatte og innbyggerne i en herlig miks.

FRA KUNDE/BRUKER TIL INNBYGGER  Alle som flytter til Øvre Eiker kommune får en samtale med ordfører og rådmann for å avklare hvilke forventninger man har til hverandre  Verdien av frivillig innsats er like stor som verdien av kommunens ansatte  Konkurranseutsetting/ privatisering av tjenestene er ikke tema i kommunen

TREPARTSSAMARBEID Nøkkelord LIKEVERDIGHET POLITIKERE TILLITSVALGTEADMINISTRASJON INNBYGGERE BRUKERE

Kampen for samarbeidet  Kvalitetskommuneprogrammet - en suksess som har utfordret gamle maktstrukturer  Tross gode resultater og klare vedtak har ennå ikke fase 2 av programmet kommet på plass  Sterke krefter ønsker ikke fagbevegelsen som likeverdig part  KS vegrer seg for å godta begrepet "Trepartssamarbeid"  "OL - syndromet"

Fra Terra til Trepart  Rana Kommune: Samarbeid eneste farbare vei ut av uføret. Det må tenkes helhet. De ansatte må få og får stor innflytelse på de grepene som blir tatt. "Omstilling" til trangere budsjettrammer er tøft, men tøffere når fagbevegelsen er uten innflytelse Rana sparer på å ta tjenestene tilbake fra private, eks snøbrøyting

"Bedrifter fikser ikke endring" ( Mandagmorgen )  Rådgivningsselskapet Burston - Marsteller:  Kun 3 av 100 norske bedrifter mener deres endringsprosesser har vært vellykket  Ledelsen makter ikke å engasjere ansatte i prosessen - selv om de gjerne vil  Konsulentstyrte prosesser og ovenfra og ned - kommunikasjon en årsak til fiaskoen  Wenche Halsen, avd.leder i B - M. : " Ledelsen mener de involverer de ansatte hvis de har et allmøte i kantina, og legger ut hva som skal skje på den interne weben. Da har liksom ledelsen kommunisert. Men det de ansatte ofte sitter igjen med, er power - point - folier som ser ut som koblingsskjema for sterkstrøm".

Dårlig arbeidsmoral?  Studie fra Frisch - senteret fra en IA - bedrift med 700 ansatte gjengitt i Aftenposten : * Svært få arbeidstakere tar seg fri mer enn tre dager i strekk med egenmelding. * En stor andel har overhodet ikke egenmeldt sykefravær i løpet av et år. * Så godt som ingen bruker hele kvoten på 24 dager i året. * Egenmeldt fravær er ikke høyere på mandager/fredager enn ellers i uka. * De som har egenmeldt fravær, kommer tilbake på jobb lenge før de må. * Sykdom, ikke arbeidsmoral, avgjør hvor mye man bruker egenmelding.

Utgiftpost eller ressurs  Ledere/ politikere betrakter ofte ansatte som en rein utgiftspost  Hvor kreativ er en utgiftspost?  Legg heller til rette for de ansattes ressuser  Norsk Institutt for By - og regionsforskning har evaluert Kvalitetskommuneprogrammet. Gode resultater der de ansatte har sluppet til med sine ideer. Godt samarbeid. Bedre trivsel. Bedre kvalitet. Lavere sykefravær. Folk er stort sett ressurser når vi blir hørt, sett og tatt på alvor.