BYBANEN ALTERNATIV 3B GLASS KNAG - EIDSVÅG MED TILSLUTNING FRA AMALIE SKRAMS VEI «NYE HELLEVEIEN» Eneste alternativet som forbedrer miljøet og etterlever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
Del 2: Personlig økonomi.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Bergen en sykkelby med potensiale
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidsgruppen For-lang Røatunnel - Nå. Ved: Øystein Eckhoff Sander J
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Arctic Sea and Rail Express
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Del 2: Personlig økonomi.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Målsetning Trygg Vestsidevei
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
Sotrasambandet, og Tjønnveien Borettslag.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Fremtidens byer - Bergens plass i lavutslippssamfunnet
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Fornybar kraft og varme
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien ca. 500 betalende medlemmer registrert i Brønnøysund dekker flere Vel også ’talsmann’ for trafikantene fra syd.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykehustomt Frei.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Felles informasjonsmøte for befolkningen i Hallenskog
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Velkommen til åpent møte om Torstrands framtid! Grendehuset, 3. mai 2011.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Hva trenger vi i Årstad bydel? Noen aktuelle behov i dagens situasjon og i lys av ”Levekårsundersøkelsen”.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Oppsummering 02.september 2016
Norges Musikkhøgskole
Utskrift av presentasjonen:

BYBANEN ALTERNATIV 3B GLASS KNAG - EIDSVÅG MED TILSLUTNING FRA AMALIE SKRAMS VEI «NYE HELLEVEIEN» Eneste alternativet som forbedrer miljøet og etterlever intensjonene i Bybaneprogrammet Fellesuttalelse

Bybane til Åsane, alternativ 3B 24 velforeninger, borettslag, sameier og organisasjoner står bak Velforeningene: Jægersminde, Stranden Grend, Munkebottens, Lynghaugen, Eikeviken og Biskopshavn, Øvre Lynghaugen, Søre Øyjorden, Øyjorden. Borettslagene: Elsesro, Kristineborg, Kyrresborg, Sølvberget . Sameiene: Mollbakken 1-7, Mollbakken 11, Mollbakken 13, Madame Felle, Jonnemann, Søre Øyjorden 75, Måseskjæret, Sandviksboder 73. Boligene i Jægerbakken . Andre: Sandviken Kulturhistoriske Forening, Sandviken Idrettslag, Bergen Handelsstand Aldershjem

HVORFOR ALTERNATIV 3B «Nye Helleveien» «I 1982 besluttet Bergen kommune å velge det billigste alternativet for motorvei til Åsane Prognosen sa 20.000, det ble 60.000 – de sparte 90 millioner» Dette handler om: En overbelastet veistrekning - 3 x forutsatt: ÅDT 60.000 (20.000) Om å fjerne 23 mill. årlig kjørte km Reduksjon av CO2 med 3. 350.- tonn/ år Forbedring av helse, miljø og trafikksikkerheten (bil-sykkel-fotgjenger) Om å nå 10% sykkeltrasé til Åsane «Nye Helleveien « som lokalvei mellom NHH og sentrum Handler ikke om E39, men om kommunikasjon mellom Åsane og Bergen Dette er Positiv byutvikling som Følge av Bybanen

HVORFOR BYBANETRASÉ ALT 3B HVORFOR BYBANETRASÉ ALT 3B? RØD STØY- OG UTSLIPPSSONE HELE VEIEN STIPLET LINJE E39 Best miljøalternativ Sterk reduksjon av trafikk Gode kryssforbindelser Beste bomiljø og sykkeltrasé Best for Stemmemyren Idrettspark Frigir utbyggingspotensialer E39 Meget gode holdeplasser Opprettholder butikk, boliger og servicetilbud

BYBANESTOPP SANDVIKEN BRYGGE ALT 1 Dårligste miljøalternativ Reduserer fremkommelighet på Måseskjæret og Sandviken Brygge og øker trafikkbelastningen v/ Sandviken Sykehus Reduserer utbyggingspotensialet i utbyggingsområdet

BYBANESTOPP GLASS KNAG ALT 3B – Beste miljøalternativ Forbedrer dagens holdeplass Gir ingen trafikale eller miljømessige bivirkninger Tilslutning fra Amalie Skram løser de skisserte trafikale problemer som alt 1 utløser i Indre Sandviken

Dårligste miljøalternativ River 20 leiligheter HOLDEPLASS I NYHAVN Dårligste miljøalternativ River 20 leiligheter Fjerner nødvendig parkering Uoversiktlig lokaltrafikk Løser ikke parkering til Gamle Bergen Usikker tilkomst til Moldbakken Løser ikke kryssforbindelse til Munkebotn Ivaretar ikke rekkefølge bestemmelser for Nyhavn og Hegreneset Tunnellinnslag v/ Sandviken Sykehus

BYBANESTOPP V/ NYHAVN ALT 3 – Beste miljøalternativ Sikrer bomiljø Sikrer tilkomst Moldbakken Sikrer tilkomsten til Munkebotn Tilrettelegger for sikkert miljø i Gamle Bergen Kolletivtilkomst som i dag Sikrer tilkomst barnehager Ivaretar rekkefølgebestemmelser for Nyhavn og Hegreneset Raskeste tilkomst Hui og Lerøy Alt 1B

BYBANESTOPP NHH Alt 1 og 2 Dårligste miljøalternativer Eskalerer den dårlige utviklingen i området Båndlegger utviklingsområder med trafikale formål Fjerner matbutikk og servicetilbud River boliger Bryter opp og forringer bomiljø

BYBANESTOPP NHH – ALT 3B Beste miljøalternativ Beste miljøalternativer Fjerner støy, støv og avgasser Forbedrer bomiljø Forbedrer idrettsmiljø Opprettholder matbutikk, boliger og servicetilbud

BYBANESTREKKET GLASS KNAG - EIDSVÅGSTUNNEL Alt 1 og 2 Alt 3B – beste miljøalternativ Dårligst miljøalternativ Øker miljøbelastningen Økt ÅDT + 9.000 på strekket Nyhavn – Glass-Knag (sørgående) Opprettholder dagens trafikkbilde - ÅDT på 60.000 Ingen stopp på Måseskjæret og Nyhavn (Alt 2) Beste miljøalternativ Betydelig bomiljøforbedring Fjerner ÅDT på 45.000 Gode kollektivløsninger for Måseskjæret og Nyhavn Beste alternativ for sykkelvei til Åsane Utløser utviklings-potensialet på oversiden av traséen Forbedrer beredskaps-situasjonen ved ulykker mot nord

ØKONOMI DE ØKONOMISKE ANSLAGENE ER GITT MED 25 % USIKKERHET ØKONOMI DE ØKONOMISKE ANSLAGENE ER GITT MED 25 % USIKKERHET. VI HAR PÅVIST SÅ MANGE FEIL I UTREDNINGEN, AT VI MENER GRUNNLAG IKKE ER GODT NOK FOR Å VURDERE DE ØKONOMISKE KONSEKVENSENE Endelig løsning Tilslutninger og behovet for Skansentunnelen Samfunnsøkonomiske konsekvenser Levetids-betrakninger Alt 1

FREMDRIFT Vi mener at de tre alternativene er for tilfeldig behandlet, og at fremdriften ikke kan kommenteres tilfredsstillende på dette tidspunkt Dessuten mener vi at valget av trasé er så vesentlig at 1-2 år i avvik i byggetid ikke kan være avgjørende i et 100 års perspektiv

LØSNINGER FOR ALTERNATIV 3 Alternativt innslag Fløyfjellstunnelen Hvor skal Skansentunnelen ende

OPPSUMMERING ALT 3B den omforente løsningen Eneste løsning med Miljøgevinst på strekket og godt bomiljø Den gir helhetlig grep for å løse bybane og sykkelvei til Åsane Den endrer ikke hovedstrukturer (kun omlegging) Ikke i strid med lokale eller nasjonal mål for reduksjon av ÅDT Gir ingen bindinger for andre nasjonale veiutløsninger. Trafikken mellom Åsane og Bergen vil være den samme uavhengig av andre trasévalg ( E39 om Arna eller Grimesvingene) Trygg lokalvei og forbedret beredskap Kjent kollektivnett Beste sykkelvei Utløser utbyggingsområder langs E39 Beste samfunnsmessige løsningen

Negative konsekvenser med alt. 1: SANDVIKEN KULTURHISTORISKE FORENING BYBANE I SENTRUM – SANDVIKEN TOR TYSE Styremedlem (SKF) Idé om ”Forlengelse av Fløyfjellstunnel”: Folkemøte på NHH sept. 2010 Sandviken smal, klamrer seg til fjellet Kriterier og vektlegging annerledes enn i Bergensdalen Bybanen må ikke gå på gateplan gjennom Sentrum og Sandviken SKF ønsker tunnel fra Kaigaten til Amalie Skrams vei Negative konsekvenser med alt. 1: ødeleggende for Sentrum og Sandviken meget uheldig med enveiskjøring i Sjøgaten og over Bryggen uheldig med ny vei som krysser inngangspartiet til Bergenhus Øking av trafikk i Nye Sandviksvei er uakseptabelt Utkjøring ved Gjensidige stenges, ny tunnel som veiutløsning fra Sandviken Brygge – Sandviken Sykehus, dårlig løsning, skaper kaos i kryss ved Nyhavnsveien Ødelegger for NHH og området

Positive konsekvenser med alt. 3: SANDVIKEN KULTURHISTORISKE FORENING BYBANE I SENTRUM – SANDVIKEN TOR TYSE Positive konsekvenser med alt. 3: med Bybanen i sydgående løp av Åsaneveien reduseres trafikk fra 60,000 kjøretøy pr. døgn i dag til 9,000 forventet trafikkvekst pga. generell befolkningsøkning unngås støy- og miljø i området forbedret betraktelig to trafikkårer mot nord slipper dagens køer og ulykker ved Sandviken Sykehus Med nytt kryss ved ”GlassKnag” oppnår man tilnærmet intensjonen med en ”Skansentunnel”! Politikerne får en gylden mulighet til å rette opp et feilvalg gjort for 35 år siden! Mer informasjon: www.sandviksbukten.no (SKF’s hjemmesider)