”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Nettverksamling i matematikk
Kort innføring i fysiske størrelser som er relevante for temperaturforholdene i bakken.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
4 Bruk øynene riktig.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hvordan lage spill i power point?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Eksperimentelt arbeid
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Dokumentasjon av en prosess
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Komplekse tall Naturlige tall
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Mandag 8. November Powerpoint..
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
dekke opp innenfor egen 16-meter
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
100 lure ord å lære.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Måling, areal og volum.
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Volum og Tetthett Volum = størrelsen på et område av et rom Eksempler: ● størrelsen av vannet i en plast bøtte ● størrelsen av plasten i en plast bøtte.
Øysteins ultrakorte kurs i bruk av regneark IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, © 2007 Øystein Gran Larsen,
Desimaltall.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Velkommen til Newtonrommet
Om brøk, det delte og det hele.
Velkommen til Newtonrommet
Brøk/prosent/desimaltall
Lag en 3D-stjernemodell
Utskrift av presentasjonen:

”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 – i:SEE ”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 – DESIMALSYSTEMET” ’Meter’ betyr å måle. Meter, liter og kilo - er det en sammenheng ? Hvordan lære omregninger på en enkel måte ? i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Det metriske systemet brukes til måling og omregninger innen temaene meter, liter, kilo og kroner. i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Omregninger dreier seg om å flytte komma ! For omregninger innen temaet … … LENGDE bruker vi benevnelsene meter (m), desimeter (dm) og millimeter (mm). Ved å gå fra dm til m blir tallet foran benevnelsen 10 ganger mindre. Omvendt, går vi fra m til dm blir tallet foran benevnelsen 10 ganger større. … AREAL bruker vi benevnelsene kvadratmeter (m2), kvadratdesimeter (dm2) og kvadratmillimeter (mm2). Ved å gå fra dm2 til m2 blir tallet foran benevnelsen 100 ganger mindre. Omvendt, går vi fra m2 til dm2 blir tallet foran benevnelsen 100 ganger større. … VOLUM bruker vi benevnelsene kubikkmeter (m3), kubikkdesimeter (dm3) og kubikkmillimeter (mm3). Ved å gå fra dm3 til m3 blir tallet foran benevnelsen 1000 ganger mindre. Omvendt, går vi fra m3 til dm3 blir tallet foran benevnelsen 1000 ganger større. i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Omregninger dreier seg om å flytte komma. Oversikt over omregninger innen temaene LENGDE, AREAL og VOLUM 10 10 10 m dm cm mm LENGDE m2 dm2 cm2 mm2 AREAL m3 dm3 cm3 mm3 VOLUM 10 10 10 100 100 100 100 100 100 1000 1000 1000 1000 1000 1000 Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Eksempel: Omregning av 10 desimeter til 1 meter. Ved omregning fra en benevnelse til en høyere benevnelse vil tallet foran benevnelsen bli 10 ganger mindre. Vi dividerer tallet foran benevnelsen med 10: 10 (dm) : 10 = 1 (m). Når vi flytter kommaet én plass mot venstre i posisjonssystemet, må vi forandre benevnelsen fra dm til m. Tallet blir 10 ganger mindre for hver plass vi flytter kommaet én plass mot venstre. i:SEE Conceptual Learning DA

Hvordan kan 10 desimeter og 1 meter være det samme ? Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Hvordan kan 10 desimeter og 1 meter være det samme ? , 1 i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Eksempel: Bruk av M3: Skriv inn 10 dm og sett kommaet etter 10. Flytt så kommaet 4 plasser mot venstre og se at vi får 0,001 km. Tallet er blitt mindre, og benevnelsen er forandret fra dm til km. 1 , i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Eksempel: Omregning av 10 desimeter til 1 meter. Legg 10 oransje staver etter hverandre. Til sammen blir de 10 dm. Skriv tallet på riktig plass på M3. Legg Multiplikasjonsbåndet som måler 1 m langs de 10 dm-stavene. Du ser da at 10 dm er like langt som 1 m. Vis eleven hvordan vi må regne: 10 dm : 10 = 1 m. Flytt komma på M3 og se at benevnelsen nå blir meter. Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 3 - Desimalsystemet Eleven kan gjøre samme øvelsen som med meter også på liter kilo og kroner. Vis eleven dette ved hjelp av M3. i:SEE Conceptual Learning DA

Det metriske systemet På denne måten kan eleven lære å regne om 10 desimeter til 1 meter ved bruk av desimalkomma. Ved hjelp av M3 og flytting av komma lærer eleven posisjonssystemet som viser at tallet foran benevnelsen blir 10 ganger mindre for hver sifferplass vi flytter kommaet mot venstre. Men fordi vi har forflyttet oss én sifferplass mot venstre, er tallverdien blitt 10 ganger større. På samme måte blir tallet foran benevnelsen 10 ganger større når vi flytter kommaet én sifferplass mot høyre, og vi må huske å forandre benevnelsen pga tallets plass i posisjonssystemet. For eksempler på kilo, liter og kroner, se heftet ”Veiledning til bruk av Cuisenairestavene”. i:SEE Conceptual Learning DA

Veiledningen til bruk av cuisenairestaver er et nyttig verktøy for å lære det metriske systemet Se veiledningen fra side 39. i:SEE Conceptual Learning DA