Fra høvdingdømme til kongedømme av Guds nåde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Norges historie Middelalderen Stavkirker
I.
Demokratiet slår rot i Norge
Messa for travle familier
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Se, vi går opp til Jerusalem”
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
lig velkommen til 4års gudstjeneste i Hof menighetshus
Marius Vøllestad Bø vgs.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
De 10 bud 10 måter å elske på.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Guds vrede.
Sokoni Noen tanker til møtetorg i Strindheim kirke 22 februar 2006 Ved Erik Dahl Hvordan leve som en disippel i dag? Hva kan vi lære av afrikanerne?
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Norske Runer Språk i perioden
Tidlig middelalder i Europa
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Forandring fryder.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
Å komme til seg selv og til Gud. Den yngste sønnen solgte alt sitt og dro til et land langt bort. Der sløste han bort alle pengene i et vilt liv.
EROBRINGER Vikingene erobret store deler av Norden og litt ned mot de Britiske øyer og Frankriket.
Middelalderen 3påk
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Vikingtiden HIS1110 Høst 2008 Forelesning 1.
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Svartedauden og dens virkninger
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kap. 10 – Samfunn og stat i Norge i middelalderen
DEN NORSKE KONGEREKKEN I VIKINGTIDA
Kjærlighet – mellom søsken
Religionsskifte, kirkeorganisasjon og ny religiøsitet
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Vikingtiden.
Harald Hårfagre. Mål: Jeg vet hvordan Harald Hårfagre ble nordmennenes konge Jeg kan gjennomføre en læresamtale.
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
Birkebeinere, baglere og borgerkrig Bjørn Bandlien Høgskolen i Sørøst- Norge.
Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter
Norges utvikling fra 700 til 1349
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Utskrift av presentasjonen:

Fra høvdingdømme til kongedømme av Guds nåde Politisk utvikling, ca. 900-1300 HIS1110, høst 2008 Forelesning 2

Rikssamling: Harald hårfagre (d. 930) Samlingstendenser før Harald hårfagre Folkland fra 500-tallet Rundt 20 høvdingsentra i merovingertid Ottar - Kaupang - handelsinteressene viktigere? Harald hårfagres rikssamling Bakgrunn fra Oppland/Vestfold/Sogn Hafrsfjord – vinner over småhøvdinger i kystområdet fra Sør- og Vestlandet Haralds maktgrunnlag tradisjonelt Årsaksmodeller Interessefelleskap om handel mot dansk ekspansjon Hårfagre en av flere høvdinger

Rikssamling: ca. 930-1030 Etter Haralds død: territoriet deles mellom sønnene samkongedømme ”Norge” må erobres på nytt ingen selvfølge at ”Norge” blir samlet På 900-tallet er det fire sentrale politiske aktører: etterkommerne etter Harald hårfagre Ladejarlene danske konger storbønder

Rikssamling: ca. 930-1030 Norge må ”samles” på nytt Håkon Adalsteinsfostre (d. 961) – leidang, ting, samarbeid med bønder og jarler Harald Gråfell (d. o. 970) - hærmakt, handel, mot danskekongen Håkon jarl (o.970-995) – allianse og brudd med dansk konge, blir upopulær blant bønder Olav T (995-1000) – internasjonale allianser, kristendom

Rikssamling: ca. 930-1030 Etter Olav T: danskekongen i sør, jarler i nord – landet må samles på nytt Olav Haraldsson gjør aristokrati til lendmenn Årmenn i lokalstyret Større inntekt gjennom landskyld og bøter Vendepunkt rundt 1025 – mister støtte fra nettverket av aristokratiet og bønder

Rikssamling: ca. 930-1030 Viktige utviklingstrekk i senere vikingtid: Årmann Lendmann Leidang Regionale ting Veitsle – jord blir viktigere Europeisk kongeideologi Personlige bånd fortsatt viktig – svak sentralinstitusjon

Ytre strid og indre fred, 1030-1130 Dansk styre etter kong Olav Haraldssons fall Upopulært på grunn av uvante, høye skatter? Olavs hellighet – grunnlag for kristen ideologi rundt kongemakten Magnus den gode (1035-1047) – demper trykket på bøndene, gjør krav på Danmark Harald hardråde (1046-1066) – øker hirdens rolle, kuer motstand på Opplandene, faller i England Olav kyrre (1066-1093) – fredsskaper, byutvikling, støtter kirken Magnus berrføtt (1093-1103) – den siste ”vikingkonge” Sigurd Jorsalfare (1103-1130) – europeisk fyrste Oppsummerende: Etablerende fase for det norske kongedynasti

Borgerkrigstida, 1130-1240 Transformasjonsfase: Fra samkongedømme til enekongedømme Fra flokkstrid/allianser til sterkere kongemakt Herjinger, men likevel vekst og statsutvikling Kirken som selvstendig maktfaktor Ideologi: Tronfølgeloven, Privilegiebrevet

Borgerkrigstidens retorikk: Pave Innocens III om kong Sverre Hva skal vi si om manndrap, innebrenning og horing, og om dette at dere våger å holde lag med slike som er bannlyst, da særskilt med Sverre, den bannlyste gudssvikeren, han som med sine gjerninger er en fiende av Gud og hans hellige? Vi tror at det med Guds tillatelse har hendt til straff for deres og alle nordmennenes synder at Sverres grufulle styre har kommet over dere. Forbered deg (konge av Danmark) til å støte ned dette monsteret som bare skåner de han ikke kan skade, (…)støtte de som forfølger en så grov urettferdighet, og gjør motstand mot de som følger ham, slik at denne Satans lem ikke lenger kan rase i Norges rike eller vekke mer forfølgelse i kirkene.

Borgerkrigstidens retorikk: Sverre mot kirken og kong Magnus ”Det bannet og den forbannelsen som han [erkebiskop Eirik] vil ha på meg, har nå satt seg i øynene hans, så han er blind. De kan være i bann, som gjør bannsverk; men jeg er kongesønn og rettbåren til dette landet, og jeg slet mye vondt før jeg vant det […] jeg vil ikke bryte den hellige kong Olavs lov for hans skyld” (Sverres saga) ”Prester narrer andre menns koner og døtre eller andre kvinnelige slektninger til samleie […] Kirken, som burde ha ledet oss, har blitt blind.” (En tale mot biskopene) ”Nå kan vi tenke oss hvor hellig Erling jarl må være, han som først fikk Magnus tatt til konge, mens han var barn, og siden har støttet og styrket makta hans hele tida fram til nå; nå må visselig forbønnen hans bli en stor hjelp hos Gud – om da ikke erkebispen har vært noe vennekjær i denne verdenen […] Erling jarl, en lendmann, gjorde seg så djerv at han lot gi sønnen sin kongsnavn og slo i hjel kongssønner og kongsætter og dermed brøt kong Olavs lov.” (Sverres gravtale over Erling jarl, d. 1179, fra Sverres saga)

Borgerkrigstida, 1130-1240: Institusjonell utvikling Sysselmann: rettshåndhevning, militærforvaltning, oppebørsel Lagmenn – dommere Aristokratiet – noe nær en tjenesteadel Sentralstyring Riksmøter fra 1152/53 → riksaristokrati hirden → rådsmiljø, opplæring for unge aristokrater Kanselli; regnskap, korrespondanse, arkiv Juridisk utvikling; landefredsforordninger, subjektiv straffeskyld, bøter til kongen øker Sverre: personskifte eller systemskifte?

Borgerkrigene - forklaringsmodeller Den gamle tronfølgeordningen Kongemakt vs. aristokrati Geografiske + slektsmotsetninger Holmsens tese: godsdannelse skaper sosiale motsetninger Bagges tese: Godsmangel skaper kamp om kongedømmets ressurser, kongsemner og lendmenn utnytter nettverk

Sverreættens kongedømme, 1240-1319 Enekongedømme med vekt på arv – tronfølgeloven etterleves i praksis Kongsideologi – Guds salvede, rex iustus Høvisk kultur Utenrikspolitikk – ”Norgesveldet” Sterkere sentralstyring Hirdembeter Kapellorganisasjonen Fra riksmøter til riksråd Utvidet og mer systematisk lovgivning Kongemakten er begrenset, tross alt…