Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004
Problemer med PC’er førte til at produksjonen av bøker gikk for sakte. UTSTYRSPROBLEMER Problemer med PC’er førte til at produksjonen av bøker gikk for sakte. Skulle ha: Lest faktalitteratur Produsert bøker Lest hverandres bøker
Behov for leselekser Innkjøp av ca 200 titler i varierende vanskegrad. Skjønnlitteratur og faktalitteratur Fokus på lesing Lesekort til hjemmelekser Mengdelesing er viktig – når man har lært å lese
Nivåkartlegging Ved oppstart valgte elevene selv bok. Ikke alle var realistiske, og vi måtte justere vanskegrad etter hvert….. Systematisk lesetrening siden november for alle elevene. Lesing med elever. Februar: Justering av vanskelighetsgrad
Noen har ABC Noen elever har i en periode hatt lesebok. Dette gjelder de som har trengt ekstra oppfølging og hjelp til å komme videre. Valgt lesebok med syntetisk metode.
Felles leseopplevelser? Høytlesning – en voksen leser Sanger vi skal lære Tekster fra aktuelle forfattere Diktering fra Tema Forfatterbesøk
Den gamle leseboka? ……er fillete og stygg….. … skal leses før ferien. De fleste vil nok bruke under ei uke på det……. …. gir ideer til ordboka…… Hva kan vi gjøre med den? …..eksemplarer kan ”byttes bort”…..
HØYTLESING i KLASSEROMMET Bare voksne som leser høyt fra bøker i klasserommet Elevene leser spontant Elevene leser i én til én situasjon For å skape en god leseopplevelse……….
Mål Skape gode leseopplevelser Opprettholde lesegleden Øke leseforståelsen Øke leseferdighetene for alle