Fagdag Haugesund 22.august 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Forventninger og videre arbeid…...
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Noen utfordringer for skolene
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Forslag til ny vurderingsforskrift
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Et bilde av en offentlig leder..
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Prosjekt tidlig innsats
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Undervisningssektoren 2015
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Regjeringens arbeid med samisk språk
Fritid med Bistand.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
To viktige definisjoner
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Kompetanse for mangfold
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skolebasert kompetanseutvikling
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag Haugesund 22.august 2013 Drivere i spesialundervisningen og utfordringer for fremtidens PP-tjeneste Fagdag Haugesund 22.august 2013 Ingrid Fylling, Universitetet i Nordland, Bodø

Utfordringer sett i lys av…. PP-tjenestens paradoks: Etterspurt men usynlig Tilpasset opplæring og spesialundervisning, og de to store ”myter” om relasjonen mellom dem 3 store utfordringer for dagens opplæringsinstitusjoner Faktorer som bidrar til økt spesialundervisning Hva kan bidra til å få ned omfanget av SU? ---og hva vil det kreve?

PP-tjenestens paradoks På den ene siden: Et økende behov for PP-tjenesten Stadig flere arbeidsoppgaver, Et arbeidsfelt (opplæringsfeltet) hvor utfordringene øker Fortsatt en lovpålagt tjeneste med sentrale oppgaver i å bidra til forvaltningen av elevers rettigheter i forhold til spesialundervisning, i en situasjon hvor andel elever på spesialundervisning øker  På den andre siden: Opplevelse av uklart mandat, som fører til prioriteringsproblemer Ujevn utdanningsbakgrunn, som fører til ulikheter i det PPT kan tilby i ulike kommuner Stagnasjon i ressursutvikling, som leder til kapasitetsproblemer Svak styring og kvalitetssikring av tjenesten, både fra statlig nivå og fra PPT-eier, som leder til problemer med å vurdere PPT’s arbeid, både for ansatte selv og for samarbeidspartnere og eiere.

Paradoksets (mulige) forklaringer Svak grad av profesjonalisering av selve PP-arbeidet Mange profesjoner, lite differensierte arbeidsoppgaver Manglende tydelighet i hva PP-tjenesten kan og skal tilby Rådgiverrollen: rett til å bli hørt Ingen formell innflytelse på tiltak Funksjonstømming? Skolene tar stadig flere oppgaver selv, spesialistene tar resten? Spesialundervisning et ideologisk omstridt felt Ordningen mer negativt enn positivt begrunnet Ingen organiserte brukerposisjoner/interesser i PPT Sammensatt brukergruppe Brukere/foreldre vil unngå ”Deviant image juxtaposition” (Wolf Wolfensberger 1983) og unnlater derfor å organisere sine interesser mange organisasjoner uten felles oppfatning om eller støtte til PPT

Hva kunne/burde St.Meld 18 sagt noe om? Dimensjonering: Hva er kritisk størrelse for PP-tjenesten som fagtjeneste og kompetansemiljø? Betydelige forskjeller i størrelse, og mange små tjenester. 26% av PP-tjenestene har inntil 3 fagstillinger. Fører til stor sårbarhet i mange tjenester Skaper rekrutteringsproblemer Skaper problemer med å sikre likeverdige tilbud på tvers av kommuner Kompetansenivå og kompetanseprofil Inflasjon i utdanning i tilgrensede sektører utarmer en tjeneste uten kompetansekrav Uenighet lokalt når det gjelder hvilken kompetanse PP-tjenesten bør ha, en statlig avklaring ville gitt rom for større fokus og arbeidsro

St.meld 18 (2010-2011): Fire forventninger til PP-tjenesten PP-tjenesten er tilgjengelig og bidrar til helhet og sammenheng PP-tjenesten arbeider forebyggende PP-tjenesten bidrar til tidlig innsats i barnehage og skole PP-tjenesten er en faglig kompetent tjeneste i alle kommuner og fylkeskommuner

Opplæringssystemenes store utfordringer i dag: Tilpasning og inkludering Tilpasset opplæring et gammelt begrep – men ny aktualitet og innpakning Følger av den generelt sterke individualiseringen i samfunnet, med økt vekt på den enkeltes ressurser og frihet til – og ansvar for – å skape sitt eget liv og forme sin egen identitet (Foros, 2006) Tilpasset opplæring i Kunnskapsløftet: Først individorientert (Sentrumsregjeringen), så mer kollektivt orientert (de rødgrønne), så mer individorientert igjen?

Forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning Politisk retorisk begrep med mange forsøk på å oversette til praksis Fokus på tilpasset opplæring parallelt med en debatt omkring spesialundervisningens nåtid og fremtid. 2 forslag (2003 og 2009) fra regjeringsoppnevnte utvalg om å erstatte rett til spesialundervisning med styrket rett til tilpasset opplæring Ingen av forslagene ble fulgt opp i påfølgende Stortingsmeldinger. St.Meld 18 (2011) angir heller ingen tydelig retning eller kompetansekrav til PP-tjenesten og Statped når det gjelder arbeidet videre med å støtte skoler og barnehager i arbeidet med tilpasset opplæring. Komplekst og mangefasettert forhold mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning, men to tydelige myter om denne relasjonen.

1: Myten om omvendt proporsjonalitet Sentral forestilling: Økt fokus på tilpasset opplæring vil bidra til å redusere omfang av spesialundervisning. En rekke prosjekter (bl.a. Modellprosjektet i 2007) igangsatt med eksplisitt formål å redusere bruk av spesialundervisning ved å øke tilpasningen i den ordinære opplæringen. Forskning har avkreftet denne myten: Snarere en parallellitet/positiv sammenheng enn en omvendt proporsjonalitet.

Myte 1 forts: Økt kartlegging av elevforutsetninger gir økt trykk på særskilte tiltak. Implementering av Vurderingsforskriften fra 2007/2009 vil ytterligere styrke denne sammenhengen, gjennom to mekanismer: Snevrere normalitetsbegrep og mindre rom for skjønn blant pedagogisk personale Behov for synliggjøring av handlingskompetanse: Kartleggingenes påvisning av ”avvik” fører til trykk på at skolen dokumenterer tiltak.

Myte 2: Spesialundervisning er per definisjon individuelt tilpasset Rettigheten utløses når eleven ikke har eller kan få tilstrekkelig utbytte av ordinær opplæring Kartlegging og sakkyndig utredning skal føre til mer individuelt tilpassede læringsmål og pedagogisk opplegg. Forskning viser at det ikke nødvendigvis er slik i praksis, av ressursmessige, organisatoriske og kompetansemessige grunner: Fylling (2008): Individualisering av problem, kollektivisering av tiltak Grupper sammensatt av elever med svært ulike behov Melbøe Sagen (2011): Lave ambisjoner på en del elevers vegne, og avgrensning i type ferdigheter som vektlegges Skyldes ofte kompetanse- og personellmangel (Nordahl 2009: 40 % av spesialundervisningen gis av assistenter)

3 utfordringer for opplæringsinstitusjonene i dag,sett fra eget forskerståsted Økende antall elever oppfattes å ha psykiske plager eller lidelser Ungdom blir snillere og mer konforme (Øia 2008) Samtidig økende antall som erfarer angst, depresjoner, spiseforstyrrelser m.m. Endring: Fra rebellisme til selvgranskning? Protesten vendes innover mot en selv, mens den tidligere ble vendt utover – mot systemet?

Tre utfordringer i dagens skole (forts) : Større grad av organisatorisk differensiering - Økt bruk av egne grupper, klasser og skoler på kommunalt/interkommunalt nivå - Økt bruk av nivådifferensiering (PISA 2006 og 2009 viser nesten 30 % økning blant skoleledere som rapporterer bruk av nivådifferensiering) - Bedre tilpasning eller uttrykk for utsortering? - Og hvorfor diskuteres det så lite?

Tre utfordringer i dagens skole (forts) Økt bruk av spesialundervisning Fra rundt 6% i 2007, til 8,6 i 2012/13. Store kommunale variasjoner, fra 20 % til 3% Samtidig som spesialundervisningen kritiseres for å være lite effektiv, ressurskrevende, i verste fall stigmatiserende

Faktorer som bidrar til økt spesialundervisning Spørsmålet har vært i fokus gjennom de siste 5 år (den perioden hvor spesialundervisningen har økt) Mange forskningsarbeider og politiske dokumenter har foreslått et mangfold av ulike forklaringer Forskerne Ida Holth Mathiesen og Gunn Vedøy ved Iris forskningsinstitutt (Stavanger) har samlet og systematisert disse forklaringene Rapport: ”Spesialundervisning – drivere og dilemma” IRIS-rapport nr 017/2012

Publikasjoner benyttet i studien: Aasen m.fl. (2010), Bele m.fl. (2008), Bonesrønning m.fl. (2010), Brandt (2006), Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (2009) Fylling og Rønning (2007), Fylling og Handegård (2009), Knudsmoen m.fl. (2011), Lundeberg (2008), Markussen m.fl. (2009), Markussen m.fl. (2007), Nordahl og Hausstätter (2009), Nordahl og Sunnevåg (2008), Utdanningsdirektoratet (2007a) og Utdanningsdirektoratet (2007b) NOU 2003:16, St.meld. nr. 30 (2003-2004), NOU 2009:18, Meld.St. 18 (2010-2011), NOU 2010:7, Riksrevisjonen (2010-2011a), Utdanningsforbundet (2010) og KS (2010) . Rapporten kan lastes ned fra nett. www.iris.no

3 kategorier av forklaringer (ifølge Mathiesen og Vedøy 2012) Endringer i styring av skolen Samfunnsendringer Spesialundervisningens struktur

1. Endringer i styring av skolen Økt fokus på tester og kartlegginger (nasjonale og internasjonale) Kunnskapsløftet Kravet om mer tilpasset opplæring Skolens praksis og kvalitet Presset økonomi i skolesektoren Effekt av tidlig innsats Nye nasjonale føringer

2. Samfunnsendringer Økt fokus på rettigheter Foreldres økte forventninger og krav Snevrere normalitetsbegrep Sosiokulturelle faktorer: Kjønn, etnisitet Adferdsproblematikk Økende bruk av diagnoser

3. Spesialundervisningens struktur Individperspektivet styrket (ikke bare i spesialundervisning men generelt) Manglende kunnskap om flerspråklighet Økt vektlegging av PPT som sakkyndig og ressursutløser

Tiltak som kan redusere omfanget av spesialundervisning Strukturelle tiltak: Felles kriterier på kommunalt nivå for hvilke læringsrelaterte utfordringer som skal utløse spesialundervisning og hvilke som hører inn under tilpasset opplæring (for eksempel regulert gjennom timetallsgrenser). Etablere ressursfordelingssystemer som svekker insentivet til å melde flest mulig elever for å utløse ressurser Langsiktig økonomisk planlegging: Gradvis overgang og omfordeling av ressurser, fra spesialundervisning til tilpasset opplæring.

Tiltak som kan redusere… (forts) Pedagogiske/relasjonelle tiltak:   Utvikle skolekulturer som utfordrer grensene mellom normalitet og avvik Utnytte kompetanse på tilrettelegging og differensieringsredskaper som finnes lokalt, for eksempel i PPT Eksempel: Samhandlingsprosjektet under ”Faglig Løft” (Hustad og Fylling 2012)

Hvordan kan dette oppnås? Felles kommunal strategi på SU-området PP-tjenesten inn på ledernivå/ i ledergruppe (rektormøter eller lignende) PP-tjenesten aktiv i førtilmeldingsarbeid PP-tjenesten og samarbeidspartnerne (barnehager og skoler) tettere samarbeid som skaper bedre kjennskap til hverandres arbeidsmåter og –betingelser, men også normer og tenkemåter